Het heeft mij wel vele uren gekost om al die ongelezen forum berichten te lezen. Ben eigenlijk blij dat ik in zuid afrika was want het was me nogal een heen en weer gegooi van alles en nog wat …………
Wat mij duidelijk opviel na de zoveelste 4200 km rondreis door het land, dat het bijna overal veiliger overkomt, veeeeel meer politie op straat, niet meer die heel strenge controle en beveiligingen bij de overnachtingsplaatsen. Ik zag veel meer blanken overal wandelen en / of fietsen terwijl dat een paar jaar geleden niet het geval was.
We waren van Brussel met BA naar Londen gevlogen en vandaar met een 747 van Virgin Atlantic naar Johannesburg. Ook met Virgin Atlantic terug van Kaapstad met een Airbus 340-600, beide bijna splinter nieuw met ingebouwde TV's in de rug van de stoel net voor ons. Alleen was de boarding pass online check-in nog niet goed geregeld. Ik heb wel op 5 maanden voorhand al de gewenste zitplaatsen kunnen kiezen.
Ons Mercedes Vito busje was weer eens een trouwe vriend zonder haperingen. Onze overnachtingen waren allemaal uitstekend zodat mijn medereizigers elke dag verkwikt waren en plaatselijk aangedikt natuurlijk. Het weer in begin november was prima met uitschieters tot 35 in Stellenbosch en 22 in het Kruger Park. Niet te hoge temperaturen in Kruger is ideaal want als je voor een foto het raam wilt open doen en het is zo heet, is ook niet goed.
Kruger was nog wel heel droog op de 12de november, maar gelukkig voor de dieren begon het daar te regenen.
Door het korte dorre gras kun je dan vanzelfstrpekend de dieren veel beter op een afstand zien.
Een olifant met een kleintje die nog onder zijn moeder kan doorlopen
Een leeuw die dik gevreten is bij Lower Sabie terwijl de Aasvogels de rest aan het verorberen waren.
Groetjes en een fijn weekend allen en aub geen gekibbel meer.
Piet