kerk Swellendam

• De Willem

Vandaag zou de renovatie van de grote witte kerk in Swellendam beginnen.

Alles was geregeld zo ook de helikopter om de bovenste deel van de toren af te halen waarna de tussenstuk vernieuwd kon worden. maar, waarschijnlijk door een mis calculatie brak een van de touwen en de hele bovenstuk, wat zo halve meter opgehezen was, storte naar beneden.

Het is een van de meest gefotograveerde kerken in ZA en de enigste wat de windwijzer in nederlands was en niet in engels(N, O, Z, W) ipv (N E S W)

DE Willem

PS ik heb de hele ding gefilmd

• SAgirl

Ag nee! Dis slegte nuus! En nou?

• mtb

Zet het filmpje dan ook even hier!

Ben benieuwd.

• Cristien

Kerktoring val met restourasiepoging

JAN GERBER

Swellendam

28/11/2008 07:48:24 AM - (SA)

“Waar’s die haan?” wou omstanders gistermiddag by die NG Moederkerk hier weet.

Die haan wat op die kerktoring moet staan, het op die grond gelê, want dié kerk is kort ná 17:00 met ’n halwe kerktoring gelaat.

’n Restourasiepoging wat met behulp van ’n lugmaghelikopter aangepak is, het sleg skeefgeloop.

Die kerk in Swellendam se hoofstraat is in 1911 gebou en die boonste gedeelte van die toring is van hout gemaak. Mettertyd het die hout begin verrot. Vanjaar is planne gemaak om die toring te vervang voordat dit op die kerk se dak beland.

Dit is egter presies wat gebeur het in ’n poging om die ou toring te verwyder om plek te maak vir ’n replika wat intussen gebou is.

Die lugmag het ’n Oryx-helikopter beskikbaar gestel om die toring te lig.

Die kerkraad het self stroppe laat maak om die toring te lig, maar het nie rekening gehou met die skerp snykante van die sinkplaat wat deel van die toring uitmaak nie.

Dit het na verneem word een van die stroppe deurgesny kort nadat die boonste punt van die toring opgehys is en dit het na benede getuimel.

“Toe hy ’n paar meter in die lug was, toe val hy af,” het ’n man gesê.

Ds. Tolla van der Merwe, die kerk se leraar, wou by navraag geen kommentaar lewer nie.

• toon

Hoi all

Ben benieuwd naar de fot,s De Willem zet ze even op prikbord ik ken die kerk ook goed ,en ben er al eens in geweest met een dienst .

Een prachtige oude kerk ,als je door Swellendam heen rijd kun je hem niet missen .

Gr Toon

• De Willem

Weet niet hoe ik een film of foto hierop te zetten, is al weer zo lang geleden wat ik dat gedaan heb. zo geef even voorstellen dan zet ik het erop.

DE Willem

• Cristien

Zet het filmpje op Youtube en dan de link hier naar toe.

Doodzonde van die kerk.

Ook wij hebben een zondag daar een keer dienst bijgewoond.

De dominee predikte toen over het geroddel in het dorp en dat dat niet mocht.

• Cristien

Hier is een mini filmpje.

http://nl.youtube.com/watch?v=CzdnqZT-3z4

• Annemieke

Je kan ook uploaden met google, Picasa. en de link doorgeven.

groeten en nog veel plezier in Z.A.

Annemieke

• Patrick

Bij deze een link naar een filmpje!

http://www.myvideo.co.za/channels/swellendamtv