Tips voor de Northern Cape, North West en Free State

• Mark

Beste Forum Leden,

In 2005 zijn ook wij met het Zuid Afrika virus geïnfecteerd geraakt. Er valt me te leven, maar helemaal te genezen is het niet. Het is weer zo ver! De vlucht naar Kaapstad is geboekt, de eerste plannen zijn gemaakt. Mijn partner en ik vertrekken vanaf 18 maart tot en met 10 april voor de 4de keer richting Zuid Afrika. Ons plan is om de eerste 2 dagen in Stellenbosch te verblijven, door te rijden naar Paternoster en vanaf deze plek richting Northern Cape te gaan.

We willen graag het Kalahari Gemsbok National Park bezoeken. Ik ben benieuwd of jullie nog leuke adresjes voor ons weten die je onderweg echt gezien moet hebben.

In de loop der jaren hebben wij toch echt gemerkt, dat wij sfeervolle maar betaalbare accommodaties veel leuker vinden, dan dure lodges en hotels waar 24 uur per dag in de watten wordt gelegd. Voor ons liever geen gouden kranen meer.

Graag zou ik willen weten wat er allemaal in North West en de Vrijstaat te doen is.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Mark

• SAgirl

Ek ken die streek nie so goed nie maar het ‘n bietjie gaan soek na bekende name en plekke en op die volgende webwerf afgekom. Ek hoop dit help ’n bietjie. Ek is egter seker dat daar ander is wat al meer in daai streek gereis het. My oupa het wel in die omgewing geboer maar ons het maar altyd op die plaas gebly - tog jammer dat mens nie altyd gebruik maak van dit wat jy om jou het nie, ne.

http://www.satoere.com/noordwes.html

Geniet die reis en kom veilig terug!

• Theo

In Ficksburg op onderstaand adres is het heel goed overnachten. Niet duur, proper en goed eten. Het dine is gezamenlijk, sfeervol en niet duur. Een aanrader. Ligt aan de grens met Lesotho en eeen bezoek aan de Katse Dam is een geweldige belevenis. De grensovergang naat Lesotho is een gezellige puinhoop en een atractie op zich.

Veel succes in het vriendelijke land.

• Theo

Sorry, vergeten toe te voegen.

The Woodpecker Guest House | Ficksburg Accommodation at The Woodpecker Guest House. … South Africa Accommodation with www.stayinsa.co.za | Cape Town …

• Cristien

Wat leuk dat jullie de Noord Kaap willen gaan doen.

Wat jammer dat je bloemen pracht gaat missen, die er in augustus, september en oktober is.

Wij hebben nu twee keer ontzettend genoten van de Noord Kaap en zijn mensen.

Sla vooral Darling niet over met Evita se Perron.

Ga naar Lamberts Baai en z'n prachtige Jan van Gent kolonie.

Ga naar Clan William en rij daarna binnendoor naar Calvinia.

Overnacht hier http://www.calvinia.co.za/

Het is de burgermeester van het dorp.

Hij rijdt in een oude RollsRoyce en zij in een Smart.

Rij naar Nieuwoudtsville bekijk de watervallen daar en vervolg dan de weg naar Loeriesfontein. Onderweg kom je een prachtig Kokerboomwoud tegen dat beschermd is.

In Loeriesfontein is een windmolenmuseum bij een oude baptisten kerk.

De beheerder verteld je alles over de streek.

Het Afrikaans klinkt er geweldig, voor ons heel goed te volgen.

In Springbok is het Goegap reservaat. Wij vonden het in de bloementijd prachtig.

Dan Augrabies niet overslaan en de hele lange weg daar naar toe. Pofadder halverwege.

Wij zijn toen doorgereden naar Upington en daar overnacht.

Daarna naar Phillipolis gereden, echt een schattig dorpje in de Vrystaat. Daar komen de doorgaande toeristen echt niet. Clarens en Golden Gate moet je ook niet overslaan.

Wij brachten ook een klein bezoekje aan Orania. De blanke kibbutz van Zuid Afrika. Ik wilde dat gewoon een keer zien en met die mensen praten.

Graaff -Reinet is ook geweldig.

Het DrosdyHotel vonden wij wat achteruit gegaan.

Wat ook heel grappig is om te bezoeken is Matjiesfontein. Een museumdorp waar de Bluetrain ook een paar uur stopt. Ligt langs de N1. Wij hebben in oude koloniale hotel overnacht. Je krijgt daar echt een Agatha Christy gevoel.

Kijk maar wat je deze informatie doet.

• Linda

Cristien; wat een heerlijke opsomming! Wij willen ook die kant op dus hier heb ik heel wat aan, dank je wel! Nu nog zien hoe we dit kunnen combineren met een bezoek aan de Drakensbergen om daarna te finishen in Johburg…

Groetjes!

p.s. Wij gaan in Maart maar zinnen er ook op om straks in aug/sept nog eens te gaan vir die blompies… Moet prachtig zijn….