Fotoapparatuur

• Peter Rietveld

Op mijn reizen naar ZA neem ik altijd een beperkte hoeveelheid fotoapparatuur mee om onnodig gesjouw te voorkomen.

Nu ben ik voor mijn volgende reis in januari/februari door een aantal fotografen uitgenodigd om deel te nemen aan een fotoshoot vanuit Pretoria naar Botswana. Voor die gelegenheid wil ik meer apparatuur meenemen. Alles verpakt in een grote fototas die nog net als handbagage meekan zijn dat 2 camera's, 7 lenzen, 3 opladers, grote flitser, monopod, afstandbediening, batterypack, etui met memorycards, computerkabels en nog wat andere accessoires.

Door zowel luchtvaartmaatschappijen en douane wordt altijd gesproken over een “redelijke hoeveelheid” fotoapparatuur. Dat is een wijd begrip.

Ik zou graag van fotografen met ervaring in het meenemen van grotere hoeveelheden fotoapparatuur horen wat hun ervaringen zijn, en mij eventueel nuttige tips kunnen geven.

Met dank en groet,

Peter

• Ruud

Hallo Peter,

vlieg je met KLM?!?!, want dan mag je 12 kilo handbagage meenemen.

Wij doen zoveel mogelijk in een Pro Roller 1 van LowePro. En dan met name de kwetsbare zaken als bodys en objectieven. De rest zoals opladers, kabels, flitser, en monopod en dat soort zaken gaan gewoon in de bagage onder in het vliegtuig. Bij KLM nog nooit problemen gehad. Maar BA en SAA hebben maar 6 kilo als handbagage en dat gaat dan vast niet lukken. Maar misschien is 7 objectieven wat veel. Ik weet niet of dat gaat passen?

Moet dus wel lukken.

groeten en een mooie reis!!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Peter Rietveld

Beste Ruud,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Omdat ik je website al eens bekeken heb weet ik dat je gebruik maakt van meerdere lenzen van goede kwaliteit. Het aantal objectieven dat ik meeneem is inderdaad veel, maar dat komt omdat ik nieuwe objectieven aangeschaft heb en de objectieven die ik niet meer nodig heb aan mijn dochter in Pretoria wil geven. Wij gebruiken alletwee Canon EOS camera's en de objectieven zijn dus uitwisselbaar. Op de terugweg heb ik als gevolg daarvan minder objectieven bij me.

De minst kwetsbare accessoires doe ik in de gewone bagage. De handbagage is een Lowepro Nova 5 AW fotokoffer, en daar kan heel wat in.

Ik vlieg deze keer niet met KLM want ik ga eerst een paar dagen naar Cairo en vlieg Egyptair. Ik blijf onder het maximum gewicht.

Waar ik graag informatie over wil hebben is of de douane op het vliegveld van JNB vervelend kan doen over zo een behoorlijk assortiment apparatuur en er misschien belasting over betaald moet worden. Misschien ben ik wel wat té voorzichtig maar na een lange vlucht zit ik niet te wachten op een hoop gezemel van een douanier.

Nogmaals dank voor je advies en mocht er nog iets zijn dat nuttig is om te weten hoor ik dat graag.

Vriendelijke groet,

Peter

• Antony

Maak dan copien van de aankoopbonnen voor een eventueel lastige douane.

• SAgirl

Ja, ek stem - ek doen dit ook altyd. Vat miskien ook die uitnodigingsbrief saam dan kan hulle mos sien jy gaan om 'n photoshoot te maak en nie om die apparaat weer te verkoop nie.

• Peter Rietveld

Goed idee SAgirl, ik neem een kopie van de uitnodiging mee. Aankoopbonnen heb ik altijd bij me, maar in dit geval niet zo handig juist omdat ik een paar objectieven in Pretoria achterlaat.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Groeten,

Peter

• Ruud

Ha Peter,

wij hebben bij de douane nog nooit problemen gehad wat betreft de fotoapparatuur.

Ik kan het mij dan ook bijna niet voorstellen dat dat wel gebeurd want juist dit soort landen worden vaak door fotografen bezocht die een hoop apparatuur bij zich hebben. Ik zou mij zeker geen zorgen maken.

Neem ook nog wel een handdoek oid mee om over je appratuur te leggen als je op safari bent. En probeer zo min mogelijk van objectieven te wisselen want ja, het is wel een beetje stoffig…. Ik neem aan dat jullie in Botswana in open safarivoertuigen rijden en aan stof geen gebrek…

goeie reis!!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl