diefstal?

• Theo

Editie 17 van Zuid-Afrika.nl vermeldt:

3100 KARAAT

De grootste ruwe diamant die ooit werd gevonden was de Cullinan, die in 1905 werd ontdekt in een mijn in de Zuid-Afrikaanse provincie Gauteng. Deze steen van meer dan 3100 karaat werd na zijn ontdekking naar Amsterdam verscheept.

Hoezo diefstal in Zuid-Afrika?

• Jan

Waar slaat dit op?

• Wim M

Theo, je hebt het over 1905. De wereld keek toen anders naar Afrika dan wij nu.

Een ruwe diamant had geen waarde. In Suid-wes lagen ze aan de oppervlakte. Er werd er mee geknikkerd. Ik zal niet lang genoeg meer leven om te zien hoe over ruim 100 jaar de mensheid tegen de weldoen organisaties van nu aankijken.

Lekker naweek nog,

Wim

• Ron B.

Natuurlijk ging de diamant naar Amsterdam, om bewerkt te worden in opdracht van de eigenaar! Hoogst waarschijnlijk “de Beers”. Hoezo diefstal? Onzin!

• Antony

Mijn overgrootmoeder was er indertijd heel blij mee. Zo'n grote hanger had ze nog niet eerder gekregen. En oma was zo eerlijk als goud (ook uit Zuid Afrika.)

• Annemieke

Geen diefstal. De Beers was tot voor kort eigenaar van die mijn. En de stenen lagen voor het oprapen. Nu moet men echt onder de grond om diamanten te zoeken in Culligan.

Enne Theo wat wil je met dit artikel??

groeten uit een heet Kyalami

Annemieke

• Peet

Hartstikke blij dat mn grootvader toen die (diamant)slijpschijf/boor heeft gekocht, Dat waren nog eens klasse gereedschappen, mijn kleinzoon werkt er nu nog mee.

Veel beter als dat weggooi gereedschap tegenwoordig, dat is pas milieuvervuilend !

Ik hoop dat ze gauw weer zoiets van de grond oprapen, want mn andere kleinzoon wil straks ook zo'n echt (diamant)boortje.

groetjes Peet

• aukje SA

een stukje geschiedenis:

http://www.cullinanmeander.co.za/History/History.html

groetjes,

Aukje

www.easygoingdaytrips.comTheo schreef:

>

> Editie 17 van Zuid-Afrika.nl vermeldt:

> 3100 KARAAT

> De grootste ruwe diamant die ooit werd gevonden was de

> Cullinan, die in 1905 werd ontdekt in een mijn in de

> Zuid-Afrikaanse provincie Gauteng. Deze steen van meer dan

> 3100 karaat werd na zijn ontdekking naar Amsterdam verscheept.

>

> Hoezo diefstal in Zuid-Afrika?