Creditcard

• joke

Tja Tiny, neem eigenlijk nooit meer als 500rand uit de muur en voor de rest gebruik ik gewoon mijn verschillende kaarten (visa/debit/garage) voor de dagelijkse dingen hier. En mocht ik op pad gaan dan betaal ik via internet accommodatie altijd al voor uit. En in restaurants geef ik ook de kaart mee bij het afrekenen. Mocht er iets niet kloppen dan moet de ontvanger met een ondertekende slip komen en aangezien ik er maar een teken, kan er nooit nog een zijn. Ga er nog steeds van uit dat ook de mensen die in een restaurant werken nog wel te vertouwen zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zou eerder letten op dat wat men OP de rekening zet en of dat wel klopt dan zorgen te maken over de kaart.

Neemt niet weg dat je je kaarten, paspoorten en rijbewijs wel als een zeer waardevol reisdocument moet beschouwen en ze goed in de gaten blijven houden :)

• toon

Hoi Tamara

Waarom vraag je bij de bank niet even een nieuwe aan voor problemen te voorkomen ,

Maar heb ji niet eenn rabokaart of pinpasdan kun je hetzelfde nummer nemen, als je de nieuwe cradit kaart heb .

Sucses Gr Toon

• Annemieke

Maar denk erom ga je met je creditkaart geld pinnen, denk ook aan de kosten, die zijn veel hoger dan met een gewonen pinpas. Dus gewoon pinnen met je pin pas dus!!

groetjes uit Kyalami

ANnemieke

• Pim

Wanneer je bij een ATM machine geld haalt met een credit/bank kaart wordt er gevraagd of het creditcard of transmission moet zijn. Het laatste is goedkoper. Ik heb een rabo credit card met chip. Deze kaart werkt in veel winkels niet. Gewoon bankpasje van de rabo gaat altijd goed. Met een bankpas is mijn ervaring dat de limiet bij een atm machine 2x R 2000 per dag is.

• Jan

Tamara,

hangt van je pas af. Als 't goed is moeten alle (Nederlandse) creditcards wereldwijd voorzien zijn van een chip. (hier nog steeds niet..)

Als je zo'n credit card gebruikt in een winkel of om iets af te rekenen moet je je pincode gebruiken.

Heb je nog een ‘oude’ (niet chip) kaart of als de winkelier nog een oude kaartmachine heeft (wat onwaarschijnlijk is) hangt ‘t van ’t type kaart en 't bedrag wat je moet afrekenen af of je een pincode moet intikken of niet. (goldcard en hoger met een bedrag onder ZAR 100 word niet uitgebeld en gechecked en hoef je alleen te tekenen.)

In 't kort; ga naar de bank en krijg een pincode.

p.s. wees hier in Zuid Afrika heel voorzichting als je je creditcard gebruikt en geef je creditcard NOOIT uit handen watvoor excuus er ook gebruikt word.

Succes,

Jan