Creditcard

• Tamara

Hallo mensen,

Ik vertrek 5 december naar Johannesburg en heb er veel zin in. Ik wil echter iets checken voordat het te laat is. Weet iemand of er bij een creditcardbetaling in ZA een pincode benodigd is na een transactie? Of is een handtekening voldoende?

Pincode gebruik ik namelijk nooit en weet ik ook niet meer!

Ik hoor het graag van jullie

Gr Tamara

• joke

Ja het ligt er aan; ene keer wel en andere keer niet

Ga maar even langs je bank en probeer een nieuwe te krijgen.

Anders moet de credit card handmatig doorgevoerd worden en/of telefonisch toestemming gevraagd worden.

Veel plezier

• Mo

Hallo Tamara,

Ik heb inderdaad een paar keer mijn pincode moeten invoeren voor het gebruik van mijn creditcard. En dat was zelfs afgelopen jaar met het huren van de auto en betalen bij accommodaties.

En toen was ik toch wel blij dat ik de pincode had meegenomen.

Maar ook een aantal keren was het niet nodig…

Groetjes en een geweldige vakantie gewenst

Mo

• nathan

ik heb bij alle transacties een pincode moeten intoetsen en nooit met handtekening.

Maar weet niet of het ook met handtekening kan hoor…

• Robin

Hi Tamara,

Ik heb ook mijn pincode moeten intoetsen, maar een paar keer hebben ze het handmatig gedaan. Bij het verhuurbedrijf hebben ze mijn gegevens opgeschreven. En bij mij is er fraude gepleegd. Ze hebben voor 2300 euro aan vliegtickets gekocht op het internet. Nu ben je gelukkig verzekerd met je creditcard, maar het is toch vervelend als hij geblokkeerd is. Dus probeer zoveel mogelijk je pincode in te toetsen, geen handmatige transacties te doen en sta je volledige details zo weinig mogelijk af. Soms kan het niet anders, zoals bij een verhuurbedrijf, maar het blijft fraudegevoelig. Er vindt nu een onderzoek plaats waar het mis is gegaan. Bij de ABN checken ze overigens je transacties als je in Zuid-Afrika zit, staat namelijk op de black list. Mijn kaart was tijdens onze vakantie al 2x eerder geblokkeerd nog voor de fraude was gepleegd, omdat ze het niet vertrouwden. Dus let goed op.

• Mickey

Tamara,

In tegenstelling tot de anderen heb ik nog nooit mijn pincode hoeven in te voeren. gelukkig maar want ik heb geen idee….. In die 7 x in SA nog nooit nodig gehad bij de autoverhuur en ook niet bij aanschaffen in de Game. (soort Macro, waar ik een deel van mijn inventaris voor mijn huis heb gekocht). Accommodaties in sanparks (Kruger en Tsitsikamma) ook niet.

Maar als de anderen aangeven dat het wel voorkomt, dan is het wel handig het even te regelen.Voor uitgaven anders dan autohuur gebruik ik vaak ook de “gewone” pinpas van de postbank. Nooit last gehad.

groetjes Mickey

www.witrivier.tk (hier staat wat algemene info voor mensen die het eerste keer naar SA gaan. En voor degenen die bang zijn voor sluikreclame, ik verhuur niet meer dus de site is puur informatief!! ;-) )

• Annemieke

Hallo Tamara,

Met Amex heb je geen pincode. Maar voor andere kaarten dus wel.

Maar toch voor de zekerheid je pincode bij je bank aanvragen.

Niet alle apperaten hier in Z.A. kunnen een pincode verwerken, maar het worden er steeds meer.

Heel vaak komen ze in restaurants bijvoorbeeld met het apperaat aan je tafel en toets je je pincode in. Komen ze niet met het apperaat naar je toe, loop dan mee als je met creditkaart betaald, zo kan je de handelingen in de gaten houden en je pincode intoetsen gelijk.

Ennne………..

Met je pinpas kan je momenteel bij de Shell daarmee betalen als je benzine tankt. Wel zo gemakkelijk.

Veel plezier op je vakantie.

Annemieke

• Tiny van Linden

Hallo Tamara, ik ben een echte Z.A. ganger en hebt de ervaring dat soms een pin gevraagd wordt maar niet altijd.Hou er wel rekening mee als je uit de muur pint dat je meestal maar 1000 rand kan pinnen maar je kan dat wel 3x achter elkaar doen in 24 uur.

Veel plezier in Z.A.Tamara schreef:

>

> Hallo mensen,

>

> Ik vertrek 5 december naar Johannesburg en heb er veel zin

> in. Ik wil echter iets checken voordat het te laat is. Weet

> iemand of er bij een creditcardbetaling in ZA een pincode

> benodigd is na een transactie? Of is een handtekening

> voldoende?

> Pincode gebruik ik namelijk nooit en weet ik ook niet meer!

>

> Ik hoor het graag van jullie

>

> Gr Tamara

• joke

ABSA kan in een keer R3000.-

• Tiny van Linden

Hallo Joke, dat klopt in de grotere steden maar in de kleine plaatsen en tankstations kan dat echt niet. Wij hebben daar al twaalf jaar ervaring mee.

joke schreef:

>

> ABSA kan in een keer R3000.-