Wat is allemaal Off Topic??

• Ron B.

Beste JW en forumleden,

Het forum is in de onderstaande discussies weer op het “oude” niveau beland, waar soms eerder naar de persoon als naar de inhoud wordt gereageerd, dat is jammer.

Als iemand vindt dat een reactie “Off topic” is, dan zal dat in de beleving van een aantal misschien zo zijn, toch heeft het meestal wel degelijk betrekking op het onderwerp in Zuid-Afrika, alleen de invalshoek is anders. Het glas is half leeg of het is half vol…..

Er moeten natuurlijk geen bijdragen worden weggepoetst onder het motto Off Topic, wanneer een bijdrage iemand niet aanstaat.

Maar;

Als het om Off Topic bijdragen gaat, kun je je ook afvragen, wat in het kader van de doelstelling van dit prikbord de functie is van het door sommigen telkens weer noemen van dezelfde website? Het draagt mijns inziens niet bij aan de discussie op het prikbord. En je kunt daarin ook nog onderscheid maken tussen een webcamera gericht op een drinkplaats of een foto-overzicht van iemand die op vakantie is geweest ten opzichte van het noemen van een link naar een website die verder geen relatie heeft met de inhoud van de post. Het is dan puur een vorm van free publicity voor de forumbijdrager voor een commerciële onderneming. Is dat de bedoeling van het forum??

Kan de webmaster daar eens een uitspraak over doen, wellicht ook op basis van reacties van andere forumleden?

• Maria

Het is dan puur een vorm van free publicity voor de forumbijdrager voor een commerciële onderneming. Is dat debedoeling van het forum??

Voornoemde vraag heb ik gisteren al een keer aan Corne gesteld, deze vraag werd met zijn bekende tegenvraag weg gezwaaid, natuurlijk is het ongewenste reclame.

• Mark

Citaat: heeft het meestal wel degelijk betrekking op het onderwerp in Zuid-Afrika..

Tja Ron dis het Zuid Afrika forum hier…dan word ‘t wel ’n zooitje want het gaat altijd over ZA hiero…

Hoe ver wil jij dan eigenlijk gaan met die ‘'invalshoek is anders’' Ron?

Met alle respect maar als iemand een bepaald thema start en 'n reactie is totaal de andere kant op is het misschien handiger (maar zeker ook overzichtelijker) om een nieuw thema the starten althans wanneer men niet opdringerig wenst over te komen!

Ik denk dat het voorbeeld onderaan dit forum wel duidelijk genoeg is, of niet soms?

(maar het is de webmaster die hier z'n voorkeuren bepaald mocht zoiets uit de hand lopen, ik geef alleen m'n humble mening)

• Corné

Mee eens Mark. Het ondewerp dat geplaatst word is hetgeen er toe doet. Als het dan gaat over golfen of sisterkoek dan kun je in de onderwerp regel ‘off-topic’ zetten. Dit is dan vooral voor degene die daar niet zo in geinteresseerd zijn.

Wat de reclame betreft, Jan-Willem (Webmaster) is daar toch al een aantal keren vrij duidelijk in geweest?

Groetjes uit zonnig en groen Balule,

Corné.

www.amukela.com

• Ron B.

Mark, om in te gaan op je vraag, omdat het bijvoorbeeld niet altijd even eenduidig is;

je kunt met gejuich melden dat het aantal werkenden onder de zwarte bevolking fors is toegenomen en dat hun welvaarstpeil daardoor enorm gestegen is.

Dat is op zich heel positief. Tenzij de berichtgeving niet alle kanten belicht. Een door de poster niet genoemde kanttekening kan namelijk zijn;

Door BEE staan steeds meer blanke hoogopgeleiden met ervaring aan de zijlijn, zonder uitzicht op een nieuwe baan en raken vervolgens aan de bedelstaf. Mensen zoeken noodgedwongen over de grens naar nieuwe toekomst mogelijkheden.

Het onderwerp is verschillend, maar heeft wel met elkaar te maken. Bovendien kunnen daarbij nog heel veel andere argumenten een rol spelen, zoals bijvoorbeeld welk deel van de zwarte bevolking heeft te maken met een hoger welvaartspeil of aan de andere kant zaken als energievoorziening, politieke (in)stabiliteit, wel/of niet veilig voelen in je woonomgeving, enzovoort. En die ruimte gunt men elkaar soms niet in de discussie op dit forum, omdat het positieve of negatieve gehalte van een onderwerp anders wordt beleefd.

In plaats van in te gaan op de argumenten wordt dan op de persoon gespeeld en dat vind ik jammer en heb ik willen aanhalen.

Daarnaast uiteraard nog in algemene zin het punt van de free publicity, persoonlijk vind ik dat veel storender.

• Corné

Maria schreef:

>

> Het is dan puur een vorm van free publicity voor de

> forumbijdrager voor een commerciële onderneming. Is dat

> debedoeling van het forum??

>

> Voornoemde vraag heb ik gisteren al een keer aan Corne

> gesteld, deze vraag werd met zijn bekende tegenvraag weg

> gezwaaid, natuurlijk is het ongewenste reclame.

Hoi Maria,

ik maak en interpreteer hier de regels niet, dat doet Jan-Willem onze Webmaster. Die heeft al eerder aangegeven dat een digitale handtekening wel is toegestaan. Niet toegestaan is spammen ('Koop uw bruiloftsjurk bij Harry v. Lieshout Trouwjurken') en post-crossing (op meerdere prikpagina's hetzelfde berichtje plaatsen).

Of jij, ik en Ron B. het hier wel/niet mee eens zijn is dus niet relevant.

Corné.

www.amukela.com

• Corné

“Door BEE staan steeds meer blanke hoogopgeleiden met ervaring aan de zijlijn, zonder uitzicht op een nieuwe baan en raken vervolgens aan de bedelstaf. Mensen zoeken noodgedwongen over de grens naar nieuwe toekomst mogelijkheden”

Dat is een eenzijdige benadering. Door BEE komt er ook steeds meer welvaart onder de zwarten. En daardoor krijg je weer een grotere consumersmarkt.

Ook kun je hierbij niet ontkennen het aantal hoogopgeleide blanken wat re-emigreert naar Zuid-Afrika.

Ben het me je eens dat er inhoudelijk op de argumenten ingegaan moet worden. Wat dat betreft vind ik het erg jammer dat Jacqueline uit Stellenbosch (toch?) hier niet meer actief is. Haar bijdragen vond ik altijd erg interessant.

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• Ron B.

het gaat dan niet over golfen of sisterkoek, Corné, het ligt in de regel wel wat dichter bij het onderwerp.

Duidelijke reclame en spammen is inderdaad niet toegestaan. Het vermelden van een website terwijl die geen relatie heeft met het onderwerp heeft nog niet geleid tot een reactie van de webmaster. De webmaster heeft hierin uiteraard ook het laatste woord. Toch kun je weldegelijk de discussie (opnieuw) aangaan en je afvragen in hoeverre je iets ook als sluikreclame of free publicity bestempeld en in hoeverre dat dus off topic is of zelfs ongewenst. De link naar de website doet er dan nog minder toe dan een linksom of rechtsom draai vanaf een onderwerp.

Ben benieuwd….

• Ron B.

Corné; Het gaat in deze thread niet om de inhoudelijke discussie betreffende dit onderwerp, (want dan zouden we nu dus volgens jou redenering een nieuwe topic moeten gaan openen), maar als voorbeeld hoe onderwerpen toch relatie kunnen hebben tot een onderwerp, terwijl het niet in directe lijn staat met het onderwerp.

• Corné

“ maar als voorbeeld hoe onderwerpen toch relatie kunnen hebben tot een onderwerp, terwijl het niet in directe lijn staat met het onderwerp.”

Als jij het niet off-topic vind dan plaats je dit niet in het onderwerp. Het is geen must, meer een geste als wij nu ineens over Obama of China gaan praten. Wij kunnen dan fijn verder daarover gaan, terwijl anderen zien dat het off-topic is.

Vaak gaat het toch wel over boerewors/voetbal/rugby/ etc. Nou ja, dat heb je in ZA ook.

Je kunt in mijn ogen dus zelf, als schrijver, er voor kiezen (geen must) om off-topic in het onderwerp te plaatsen.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com