berichtgeving, waarheid, misleiding en de 'great equalizer': tijd

• Rich

JIJ noemt het onzin over ZA maar dat is JOUW mening en wie zegt dat JIJ het bij het juiste eind hebt.

Maar ik hou erover op, er bestaan inderdaad mensen die alleen interesse hebben in hun EIGEN mening en denken dat ZIJ het altijd bij het rechte eind hebben.

Good luck Corne

• Corné

Dus JIJ denkt ook dat er een burgeroorlog komt en de blanken weer aan de macht komen?

Dat mag van mij hoor, maar ik mag dat toch ook onzin vinden? Natuurlijk is dat mijn mening, je mag ook van mening zijn dat Zuid-Afrika weer een engelse kolonie gaat worden :?

Ieder zijn mening :)

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• aryan

Niemand heeft er baat bij als de thuislanden opnieuw geintroduceerd worden met dompas en al. Ik heb mensen gesproken die geleefd hebben onder en met dat systeem, zelfs een v/h kontroleur gesproken…. ( allemaal kleurlingen btw ) en het was gewoon geen succes. Niet voor de mensen die er onder moesten leven, niet voor de mensen die het in stand hielden.

Waar mensen wel baat bij hebben is dat misdaad omlaag moet, en zolangzamerhand worden ze zelfs in de huidige ‘bedeling’ wakker dat dit niet (meer) op conventionele manieren op te lossen is.

Een escalatie naar een burgeroorlog is in de rij van gebeurtenissen dan ook onafwentbaar en ‘slechts’ een mijlpaal in een lange, trieste rij van gebeurtenissen en oorzaken. Maar je hoort mij niet zeggen dat die oorlog/onrust het einde is, nee, ik zie dat meer als een herstel van orde en recht in een land dat daar al jaren om smeekt. De moord op Mandela zou in dat raamwerk een startschot zijn.

Mja, en dan kunnen de huidige ministers als ze tegen die tijd niet gevlucht of gelyncht zijn de tronk in en een aantal mensen die nu in de tronk zitten uit de gevangenis om op het pluche te gaan zitten, zo gaat het toch wel vaker in Afrika ?

• Mark

Aryan, ‘'Af’' staat bij jou toch voor Afrikaans hoop ik, lees je ook 'n bietje de commentaren van de gemiddelde (wit) Afrikaners bij jou zgn bronnen of doe jij alleen copy&paste werk!

Ik heb er 'n paar voor je geplakt hier beneden, er zijn gewoonlijk voor & tegenstanders maar een ding weet ik zeker; een burgeroorlog zoals jij die voorspeld is het aller laatste middel wat men gaat of überhaupt kan gaan organiseren vanuit wit standpunt, dus mijn vragen aan jou zijn;

Waar haal jij die Informatie vandaan dat iets dergelijks op hande is of gaat komen?

en wat is het doel of zijn de doelen van die burgeroorlog volgens jou?

Hoe lang woon jij in Zuid Afika?

Waarom plaats jij deze informatie op een Nederlands forum??

Voor de start van een burgeroorlog zijn bepaalde bestandsdelen nodig in ‘n land, die zie ik bij verre nog niet in ZA, los van alle internationale consequenties daarvan moet er bij het leger&marine zeer ernstige onvrede zijn wil z’n B-oorlog serieus vlam vatten, je bent niet in Congo Aryan!!

Wit zuid Afrk will indd knokken voor het behoud van hun mooie land (dat was altijd al zo) maar ik vraag mij af of jij dit niet kompleet verkeerd interpreteerd dmv het verkeerd opvatten van jou zgn bronnen?!

3 willekeurige commentaren op Breyten Breytenbach se wanhoops brief aan Mandela;

16/11/2008, Alicia

Jy praat van ver af Breyten, seun van Suid Afrika. Madiba het meer vir hierdie land beteken as al die staats leiers voor hom. Jy het hard lawaai, toe jy geweet het dat die normale Afrikaner maar bitter min geweet het van wat in hierdie land aangaan. Hoekom kom jy nie terug en help alle Suid-Afrikaners wat hul land hopeloos bemin om ons land terug te kry nie. 'n Aanval op Madiba is die die gewenste weg nie. Methinks “Too little, too late”. Ek is 62 jaar oud, kan nerens heen nie. Dit bly nou meerendeels die ouer mense wat weens geld tekort hier moet bly se taak, om die stryd te stry

16/11/2008, Bee

in plaas van kla - hoekom kom hy nie met ‘n bietjie analiese ten vore nie? ander ding - swart mense het al dekades lank onder die stilswye van blankes onder ’n toevloed van geweld, meerendeels van die staat, in ‘n moraas beland. en om die brief aan Madiba te rug is maar ’n swak poging vir verdere publisiteit vir ‘n ou deun. Ons is almal nog steed beter af as onder PW, FW, Verwoerd ens. ten spyte van die geweld. Ons pluk nog steeds die vrugte van ’n Apartheid-staat en om te verwag dat ons binne 'n skrale 14 jaar meer as 300jaar se geskiedenis en die gevolge daarvan kan regstel is net maligheid..

16/11/2008, Proud South African in the UK

Ek kan nie wag om huistoe te kom nie - kom ons gaan almal huistoe en vat hande en ruk ons land reg - ONS KAN MOS!! - ONS WEET HOE!! - Ons kan nie toelaat dat ons land so vernietig word - en Ja ons sal moet baie opoffer maar ons het ons jongmense, en die breinkrag nodig wat die land alreeds verlaat het. Breyten hou op met kwaadstook - jy is siek - hou op moan en gaan terug na jou geboortedorp -Wellington en help reg ruk waar daar vermoor en verkrag word - YOU COWARD!

jou link;

http://www.news24.com/Rapport/Suid-Afrika/0,,752-2460_2427017,00.html

• Jan

Ik ben betrokken geweest bij de bouw van een aantal centrales in Nederland. Ik kan jullie verzekeren dat dat hier wat langer duurt dan 1-1/2 jaar om een gasgestookte centrale van 600 MW te bouwen. Realistisch gezien moet hier in Nederland rekening houden met een bouwtijd van 2 tot 2-1/2 jaar excl. alle vergunning aanvragen etc.. Dat laatste zal in Mozambique misschien wat minder formaliteiten oproepen maar gepland zal er moeten worden.

• Jan

Ik ben betrokken geweest bij de bouw van een aantal centrales in Nederland. Ik kan jullie verzekeren dat dat hier wat langer duurt dan 1-1/2 jaar om een gasgestookte centrale van 600 MW te bouwen. Realistisch gezien moet hier in Nederland rekening houden met een bouwtijd van 2 tot 2-1/2 jaar excl. alle vergunning aanvragen etc.. Dat laatste zal in Mozambique misschien wat minder formaliteiten oproepen maar gepland zal er moeten worden.

(sorry het eerste berichtje is verkeerd in het draadje terechtgekomen)

• aryan

Hoi Mark,

Waar haal jij die Informatie vandaan dat iets dergelijks op hande is of gaat komen? zie voorbeeld onderaan. zoekt en ge zult vinden, meer dan wat je wilt denk ik.

en wat is het doel of zijn de doelen van die burgeroorlog volgens jou? Is er een doel aan oorlog, da's nieuw..

Hoe lang woon jij in Zuid Afika? 2004-2006 moest in NL wachten op Permanent Residence Permit

Waarom plaats jij deze informatie op een Nederlands forum?? Omdat dit een SA forum is voor expat/immigraten vanuit en naar SA, daar valt dit onder.

Zomaar veel vragen, alsof ik iets verschuldigd ben…. ben ik iemand iets verschuldigd ? 't zal wel….

De link die ik gepost heb is juist interesant juist omdat er zo veel informatie staat oa door de reacties; want ook ik heb elke reactie gelezen. Het geval Beijtenbach is zo interesant omdat juist hij in de rij stond om de pijpdroom van het nieuwe zuid afrika te verkondigen, en nu, 14 jaar later bekritiseerd hij het icoon waar hij kennelijk letterlijk naast gestaan en mee samengewerkt heeft….

De gebeurtenissen zoals die vroeger beheerst werden door de blanke minderheid & dito regering zijn allang voorbij en de werkelijke gebeurtenissen worden allang niet meer door deze oude garde ( incl. Mandela ) bepaalt.

Wat nu bezig is, is een ouderwetse Afrika-style machtsstrijd die tijdenlang onder een zeiltje gehouden is. Wat tijdenlang buiten bereik v/h grote publiek en de media gehouden is barst nu naar buiten. ( Vers voorbeeld artikel : ANC stalwart jumps ship due to ‘hatred’ http://www.citizen.co.za/index/article.aspx?pDesc=83094,1,22 )

Die haat is niet omdat japie het niet eens is met sipho, nee, thabo wil sipho moer, als je de analogie begrijpt. En sipho heeft net R200M aan wapens meegenomen. Hoezo, SA niet de congo, lijkt er nogal op als je het zo leest ? Die strijdende partyen gaan hun verschillen niet bij kunnen leggen op de westerse manier; dit word een groot gemors. En die gemors kan al volgend jaar z'n aanvang vinden. Zo, ik heb het weeeer gezegd.

Mark, je bent niet de eerste en waarschijnlijk niet de laatste die mijn bronnen bevraagt. Toch heb ik enkel mainstream media artikelen gepost. En als je vraagt naar andere vragen, misschien heb ik daar al 's eerder een antwoord op gegeven en zijn er al genoeg woorden over gevallen.

Mag deze topic naar pagina2 ? Iemand moet 's iets starten over Proteas(bloem), ik word moe om grammofoonplaat te spelen en elke keer dezelfde oninteresante vragen te beantwoorden.

voorbeeld: google.co.za > sa civil war > news of web ( zoeken ) 1e hit :

http://www.globalpolitician.com/2777-south-africa

en wat staat daar: “ANC's rule of South Africa will end in bloodshed.”

't is simpel; dit is een niet vooropgezet voorbeeld, uitgevoerd terwijl ik dit type.

• Mark

Bedankt voor je uitleg Aryan.

Ik zie ffe niet de link tussen het Breytenbach verhaal en jou B-oorlog argument.

Jou antwoord mbt het forum zal niet ieder hier zo interpreteren, maarja das ffe irrelevant.

Tja ik voel (bewoording) wanneer mense eers kort in die land verblijf maar met alle respect je maakt gebruik van de nieuwe media en das jou goed recht. (k heb daar ook geen probl mee maar miss handiger op eigen blog, s m'n mening)

Ik kijk altijd wie wat schrijft, belangen, redenen, types, z'n achtergrongd ect, er zijn zoveel Jubbellaars tegenwoordig, (ook journarlisten) eerst diep in de ogen kijken die gasten! (ok je hebt meer bronn, m die ook)

Citaat;

Jan Lamprecht was born and raised in Zimbabwe, then called Rhodesia, during the “Bush War”, which resulted in Robert Mugabe coming to power. He was educated in Harare, the capital of the country, before leaving for South Africa, where he spent some time in the Navy…

Zuid Afrika (en regio) zit vol van avontuuriers met spannende verhalen men kan van alles en nogwat speculeren das mooi maarja hoever staat dat van de realiteit vandaan, dan toch maar liever een spannend boek aub!

Die stammen oorlogen zijn al eeuwen oud en ook totop heden politiek gezien hebben de Xhosas & de Zulus altijd al bakelei gehad, om daar nu weer 'n B-oorlog aan vast knopen? (ok dan evt in the future) en de reden moet de macht zijn?

Er zijn zoveel factoren die ‘n roll spelen alvorens zoiets extreems kan onstaan, in de tussentijd leven we ook nog in ’n rechtstaat, jawel ‘n democratie en die moet dan ieder ffe aan z’n laars lappen according to mr Lamprecht's opinion. (wat 'n recht zeg)

Allemaal fictie voor mijn, ik lees liever 'n goed boek Aryan!

maar pls go ahead its entertaining..

• Mark

die spelfout in journalisten is m'n foutje en was niet sarcastisch bedoelt…

Alhoewel v sommige…

• Corné

“Een escalatie naar een burgeroorlog is in de rij van gebeurtenissen dan ook onafwentbaar en ‘slechts’ een mijlpaal in een lange, trieste rij van gebeurtenissen en oorzaken. Maar je hoort mij niet zeggen dat die oorlog/onrust het einde is, nee, ik zie dat meer als een herstel van orde en recht in een land dat daar al jaren om smeekt. De moord op Mandela zou in dat raamwerk een startschot zijn. ”

Aha, dus nu geloof jij ook nog dat Mandela, die ieder moment zijn laatste adem kan uitblazen, vermoord gaat worden???

Over de levensverwachting in ZA tov die in Irak lees ik in dat artikel o.a.:

“The report said South Africa’s HIV infection rate of 14.5 percent among men and 21.8 percent among women places it among the highest on the continent.”

Zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn, veel mensen sterven jong door HIV/AIDS?

Corné.

www.amukela.com