berichtgeving, waarheid, misleiding en de 'great equalizer': tijd

• aryan

Kort nadat het juigcommando laatst opstond om mij te bedanken en/of in het gelijk te zetten mbt de Rand of andere dingen zat ik gelijk met een probleem. Het probleem is dat de informatie die ik naar voren breng niet van mijzelf is maar, zoals vanlaatst, zelfs als ingescant artikel naar mij toe wordt verstuurd.

Iedereen mag en moet weten dat ik hier nog geen 1% naar buiten breng van datgene wat dagelijks naar me toe komt mede omdat ik mijn bronnen wil en moet checken alvorens ik met iets naar buiten kom; ik wil geen spreekbuis zijn van welke groep dan ook; ook al zien sommigen om dit forum dit anders….

Wat me wederom van het hart moet is dat ik geen racist ben, nog nooit beweest en nog nooit zal worden; en me hier niet mee wens geaffilieerd of zelfs vergeleken te worden. Ik ben een rasechte Europeean, spreek 7 talen, ben getrouwd met een kwart Indische vrouw en heb (ook) een Antiliaanse zwager die meer pit en begrip heeft van zaken dat de meeste in mijn familie en naaste omgeving…. Dus kappe met die soort oude modder aub. ( andere modder meer dan welkom )

Verder moet het mij van mijn hart dat de voertaal hier zowel Engels, Afrikaans en Nederlands mag zijn mits dit zijn/haar native taal is en de andere taal ( eng/nl ) de uitdrukking te veel in de weg zou zitten … toch webmaster ?

Resume: als ik informatie post is het niet zo dat ik wil dat mensen dit als 100% waarheid zien omdat ik het post, ook al klopt de informatie en is 'ie van mijn kant 2 of 3x bevestigd.

Ik wil eigenlijk dat mensen zelf uit gaan zoeken wat de waarheid is!

Een voorbeeld is dat de zwarte middenklasse aan het groeien is, maar de grimme realiteit is dat juist die nieuwe middenklasse zich zo diep in de schulden steekt dat dezelfde armoede hun nu & anders binnenkort wederom in het gezicht staart, met alle ( criminele ) gevolgen van dien.

Goed, terug naar de topic.

Ik heb hier 2 conflicterende stukken informatie over de electriciteitsvoorziening in SA, de ene is uit de mainstream media ( news.google.com ) de ander heeft mij via email bereikt. Ik leg deze stukken hier voor om er zeker van te zijn dat mensen zich realizeren dat ze 9 van 10 keer door de mainstream media voor de gek gehouden worden, danwel als gek versleten worden.

Toch ben ik vaak geneigt om 1 + 1 te doen; 35 dagen kool voorraad genoeg voor de Kerst oke, maar toch niet genoeg want *terwijl* ze ‘goede nieuws’ publiekelijk dit bekend maken zijn er kennelijk hele andere gesprekken achter de corporate deuren gaande.

Vergelijkbaar met de financiele crisis; dit gaan *juist* ontwikkelende landen raken. In China zijn al meer dan 17.000 fabrieken gesloten het afgelopen half jaar, vaak terwijl de directeur met de noorderzon vertrokken is. ( Noot: Iemand die denkt of schrijft dat dit SA aan voorbij gaat rookt goeie boom, en ek soek daar die plantasie. )

Al met al betekend het dat een artikel gepost door persoon A per definitie niet waar is, omdat persoon B iets anders zegt; ook dat is misleiding. Mensen, zie door de leugens heen en doe onderzoek, vreet niet zomaar de mening van een ander, zelfs niet die van jezelf !

Ik wil van die persoonlijke meningvitterij af, en terug naar de feiten; daar kunnen we van mijn part dan onze meningen op afstemmen.

“Price pays.” - Beleggers gezegde

http://africa.reuters.com/business/news/usnJOE4AD02H.html

Eskom has enough coal for next few months' power

Fri 14 Nov 2008, 6:00 GMT

By Agnieszka Flak

JOHANNESBURG (Reuters) - South Africa has enough coal to help ensure electricity supply is enough for the next few months, Andrew Etzinger a senior manager at state-owned utility Eskom's said on Thursday.

Etzinger said Eskom, which provides 95 percent of South Africa's power, most of it from coal-fired generators, had average coal stockpiles of 35 days, enough to avoid deep power cuts as experienced earlier this year.

South Africa's power regulatory authority said in May that Eskom had allowed coal stockpiles to decline to unacceptably low levels and was reluctant to buy more coal due to the high cost.

“Coal stock piles are at 35 days. That is considered to be an adequate supply for the short term, the next couple of months,” Etzinger told Reuters on the sidelines of an energy conference.

Suid-Afrika naby totale elektrisiteits-ineenstorting

Suid-Afrika se donkerste wolk is reeds op die horison. Dit is die woorde van mnr Johan Snyman, ‘n bou-ekonoom

van Masters Builders South Africa (MBSA). Die resultaat van die ondersoek van MBSA (nadat Eskom ongeveer 385

nuwe bouprojekte ter waarde van R12 miljard gekanselleer het) dui ook daarop dat 4 000 werknemers hulle werk kwyt

sal wees as gevolg van hierdie enorme elektrisiteitsineenstorting.

Volgens verskeie senior amptenare by van Suid-Afrika se grootste myngroepe, het Eskom pas einde Oktober noodsamesprekings

met hulle gevoer waartydens hul ingelig is dat Suid-Afrika ‘n totale kragonderbreking vroeg in die nuwe

jaar te wagte kan wees wat minstens twee weke sal duur aangesien dit so lank neem om so ‘n groot ineenstorting te

herstel.

Daar is begrip waarom die grootste myngroepe eerste gewaarsku is. Dit is veral daar waar groot aanlegte met oonde is

waar goud, platinum en ander metale gesmelt word. Hierdie oonde met hulle vergrote kraggebruik in die somer omdat

die verkoelers volstoom moet werk, is een van die faktore wat meewerk om ons land se elektriese kapasiteit af te bring,

wat blykbaar reeds van 15% na 0% gedaal het.

Volgens van hierdie werknemers by groot myne word daar reeds noodplanne in werking gestel om wanneer nodig,

duisende mense vinnig vanuit ondergrondse werksplekke te ontruim, en is daar reeds hospitale wat besig is om

noodplanne in plek te stel om pasiënte doeltreffend te kan versorg.

Dit is die verwagting dat daar tydens so ‘n totale kragonderbreking groot probleme sal ontstaan met die voorsiening van

brandstof, mediese dienste, riolering, selfs met kommunikasie, normale handeldryf, bankdienste en vele ander.

[

• WEBMASTER

Aryan en anderen,

De geldende maatstaf voor het gebruik van een taal op dit prikbord is heel simpel; aangezien ik dit forum moet modereren is elke taal die ik zelf begrijp wat mij betreft toegestaan. Afrikaans, Engels, Nederlands, Duits…allemaal prima. Ik zou dolgraag bv wat Xhosa of Zulu machtig zijn maar helaas.

JW

• Mark

Good morning,

Citaat;

Wat me wederom van het hart moet is dat ik geen racist ben, nog nooit beweest en nog nooit zal worden……Dus kappe met die soort oude modder aub….

Waar op dit forum ben jij beschuldigd van Racist Aryan??

Citaat;

Verder moet het mij van mijn hart dat de voertaal hier zowel Engels, Afrikaans en Nederlands mag zijn mits dit zijn/haar native taal is en de andere taal ( eng/nl ) de uitdrukking te veel in de weg zou zitten….! toch webmaster ????

Get a grip on yourself Aryan!

Ik vind jou bronnen die jij hierboven citeert echt interesant en ook informatief,

Misschien tijd voor 'n eigen Blogje?

en ik zal jou 1e ‘kritische’ lezer zijn..

• Remco

Het orakel heeft weer gesproken.

Groeten Remco.

• Corné

Onze eigen ‘Siener’ orakelt er vrolijk op los, spreekt 7 talen (welke eigenlijk allemaal?) en plaatst klakkeloos 1% van alle berichten die hij ‘ingescant krijgt van anderen’.

Je zou zo je eigen krant kunnen beginnen :) Met als grootste orakel de ‘verwachting’ van Aryan dat er binnenkort een burgeroorlog uitbreekt waarna de blanken het weer overnemen.

En iets zegt me dat hij dan wel eens een belangrijke functie krijgt in die nieuw te vormen regering….:?

Ik blijf er maar hartelijk om lachen :):)

Fijne zondag,

Corné.

www.amukela.com

• Corné

Kort nadat het juigcommando laatst opstond om mij te bedanken en/of in het gelijk te zetten mbt de Rand

ehh… 12,6 noteert hij nu… wat bedoel je nu? Naar mijn mening zal de rand tov de Euro/USD (2e-3e wereld tov 1e wereld - economieëen) ieder jaar met zo'n 10% dalen. Vooral door de inflatie.

Neemt niet weg dat ZA een exportland is, en dus erg aantrekkelijk om zaken mee te doen. ZA is enorm rijk aan grondstoffen, en zo blijven deze produkten ook goedkoop.

Dan even over die 2 artikeltjes van jou, het 1e is van 14 November 2008 met een link. Bij het 2e artikel zie ik geen datum, noch een bronvermelding?

Hier een recent berichtje over de stroomcrisis:

SA, Moz to build power station

14/11/2008 12:15 - (SA)

Maputo - The Mozambican and South African power utilities, EDM and Eskom, will jointly construct a $1.3bn power station in Mozambique in a move to boost power supply to SA ahead of the 2010 Soccer World Cup, EDM said on Friday.

The Mozambican power utility said the project was discussed at a recent meeting between the power utilities held in Mozambique and attended by senior officials from both organisations.

The power station would be fired by gas from Mozambique's gas fields in Inhambane and would be built in Moamba, 60km north-west of Maputo. It would produce between 610 and 680 megawatts, EDM said.

South Africa has in recent months faced a power supply crisis.

Mozambique is one of the few countries in southern Africa with a surplus of power.

Bron: http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2426386,00.html

En op deze site nog meer info. , speciaal gewijd aan de power-crisis:

http://www.news24.com/News24/South_Africa/Power_Crisis/Home/

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Rich

Kijk Corne dat jy Aryan zn berichten niet kunt waarderen of ze in het belachelijke wil trekken is jou probleem maar ik ben ervan overtuigd dat veel mensen, w.o. ikzelf, deze berichten wel naar waarde weet in te schatten.

Zoals jy *vervelend* wordt van Aryan zn *negatieve* berichten worden er ook genoeg mensen *vervelend* ,w.o. ikzelf, van jou *positieve* berichten.

Laten we het er op houden dat de realiteit ergens in het midden ligt.

Dit is een forum en ik denk dat iedere persoon recht heeft op haar of zijn mening/ visie op ZA zonder dat je daar persoonlijk voor wordt aangevallen.

• Corné

“Kijk Corne dat jy Aryan zn berichten niet kunt waarderen of ze in het belachelijke wil trekken is jou probleem ”

…ehh… is geen ‘probleem’ hoor. Maar iedereen mag hier zijn eigen mening geven, en meestal geven de berichten van Aryan, zeker zijn voorspelling over een burgeroorlog en daarna blanke overheersing, mij vaak aanleiding om daar aan te twijfelen.

Vervelend word ik er niet van hoor, waarom zou ik? Maar onzin over Zuid-Afrika, tja daar kan ik alleen maar tegen ageren.

Dat jij vervelend word van positieve berichten hier, dat is dan wel jouw probleem.

Maak niet uit, toch een fijne zondag. Kijk, zo eindig ik weer positief :)

Corné.

www.amukela.com

• aryan

Oke, ik heb nu genoeg aandacht gehad, en ik ben niet degene die een lodge moet runnen, dusss…. :) 'k ga ik zo even rondrijden in de buurt van een hoog gebouw ( mcdonalds )

talen: NL, Eng, Af, Fr, Du, Sp, Jp ( staat ook op mijn profiel op linkedin, heb in Afrika veel vertaalwerk gedaan )

blog: http://twobombs.blogspot.com ( eerste en hopelijk de laatste keer dat ik deze link hier post )

racisme: toegeven; ik ben een sterk aanhanger van de Siener interpretatie zoals die door een welbekende schrijver zuid afrikaanse neergezet is, en daarmee door minder ‘verlichte zielen’ direct en meerdere malen op dit forum als een ultraconservatieve verstokte, racistische ‘k4’ hatende afrikanerwannabee neergezet.

land herverdeling: Ook ben ik sterk voorstander een stuk eigen grond waarin de groepen die nu in zuid afrika gemarginaliseerd worden een kans krijgen om hun eigen kultuur te ontplooien. Dat als bijverschijnsel economieen, vertrouwen ed. verschuiven is niet de schuld van de mensen die wel goed hun best doen, en wel goed weten waar ze mee bezig zijn….

zou zomaar kunnen zijn dat ik nog iets ben vergeten, maar ik ruik de hamburgers al :P

• Corné

“Ook ben ik sterk voorstander een stuk eigen grond waarin de groepen die nu in zuid afrika gemarginaliseerd worden een kans krijgen om hun eigen kultuur te ontplooien”

…. ooit gehoord van de thuislanden….?

Welke groepen die nu gemarginaliseerd worden moeten volgens jou een stuk eigen grond krijgen dan?

Corné.

www.amukela.com