3 jaar de Eur/Rand - the path of least resitance

• Corné

> Jeesh Corne, zit jij op een eiland of zo?

Nee hoor, in de bush met goede internetverbinding en DSTV. Kan dus alles goed volgen hier.

> Er zijn zoveel problemen in Za en jij noemt het prietpraat

> en je gelooft er niet in!

Wat een onzin kraam je nu uit, ik noemde het artikel (en zoals dat artikel is er veel

meer onzin op het internet te vinden) pietpraat. NIET alle problemen in ZA!!

Waar ik niet in geloof is dat er na een korte burgeroorlog in ZA de blanken het weer zullen overnemen (yeah right), noch in Uhuru, een kampioenschap voor FC Groningen (sorry Gert) en dat de Olifanten uiteindelijk ook zullen migreren naar Australië.

Gelukkig mag ieder mens zelf bepalen waarin hij gelooft.

Wel geloof ik in Obama als nieuwe president, een groeiend aantal bezoekers naar ZA, Nederland bij de laatste 4 in 2010 en dat het binnenkort gaat regenen. Om maar eens wat te noemen :)

> Je moet echt stekeblind zijn om niet te zien hoe de zwarte,

> en inmiddels witte bevolking ook , het steeds zwaarder krijgt.

Heb ik dat beweerd dan? Wederom leg je mij woorden in de mond. Maar ja, ik zie ook blank en zwart in grote en dure auto's rondrijden, dus het is blijkbaar niet eenrichtingsverkeer?

> Iedere attack op Za trek jij je persoonlijk aan

Wat bedoel je met ‘attack’?? Ik trek me niets persoonlijk aan, en al helemaal niet allerlei onzin-therorieën op het internet. De Rand zou volgens hen al op 1:20 moeten staan, maar hij is nu 1:12,5.

> Blijkbaar doet het je allemaal niks omdat je *nog* niet

> persoonlijk wordt getroffen door de downfall van het land.

Jij kent me niet, noch wat ik hier doe etc. Downfall van het land, dat zie ik toch wel anders. Er komt meer en meer democratie omdat het ANC nu veel mensen zal zien vertrekken.

Het WK2010 gaat gewoon door, de energie-crisis is (voor even iig) bezworen en de economie groeit nog steeds. Dat zijn feiten.

> Ik heb het persoonlijk erg te doen met de ZA bevolking, zwart

> en wit.

Ik ook, en ook met de arme bevolking in Amerika-China-Brazilie-Indonesie, kortom iedereen.

> Van alle witte vrienden die ik in ZA heb wil 90% het land

> verlatenm helaas hebben ze niet allemaal de mogelijkheid

> waardoor ze zich nu economic prisoner voelen en van de zwarte

> vrienden maar te zwijgen, die hebben het nog zwaarder.

Ik krijg hier regelmatig Zuidafrikanen over de vloer die na een aantal jaren Australie/Engeland weer terug zijn in ZA. Er schijnen er meer en meer terug te komen volgens diverse immigratie-buro's.

Maar als ik om me heen kijk, sedert 2004 zijn er hier in Balule alleen al 7 blanken bijgekomen. Vaak wordt in een krant alleen gepubliceerd hoeveel blanken uit ZA weg zijn gegaan sedert 1990. Dat verkoopt nl. beter dan een bericht hoeveel blanken er nu weer teruggaan naar ZA. Maar dat laatste kun je wel terug vinden op internet hoor.

Fijne zondag verder.

Groetjes uit warm Balule,

Corné.

www.amukela.com

• Bartelo

Oh joh is dat het! Ik snapte er al niks van. Dus het geld komt gelukkig wel goed terecht. Een pak van m'n hart en een hele zorg minder, sjoe.

gegroet uit een steeds kouder worden waterlandje

Bartelo

• Bartelo

Vorig jaar was de rand nog 9.5 Kijk even op het grafiekje voor de duidelijkheid.

Dat is meer een daling van zo'n 30% En dat zijn de feiten.

Zit je nou cijfertjes te verdraaien?

• aryan

Iemand heeft mij toegefluisterd om van Corne's case af te gaan, en daarmee bedoel ik dat ik, en naar wat ik hoop velen met mij, Corne ( net zoals ik en wellicht vele anderen op dit forum ) als een speciaal geval te zien. Ik ben niet gelijk zoals een bosje met vlooien opgesprongen toen ik Corne's antwoord ergens vrijdag zag maar heb 3 ( ja drie ) dagen genomen om rustig mijn antwoord af te wegen, en vooral de antwoorden die ik zou geven naar mezelf terug rekenen alvoren ze te geven.

Een van de antwoorden is dat Corne+aanhang in de bush, net zoals heel veel andere mensen die ik ( meer persoonlijk; in het ‘echt’ ) ken omgaan met veelal westerse touristen, het is immer hun ‘werk’. Het verzorgen, omgaan, regelen met veelal buitenlandse, danwel gegoede gasten.

Daar is niks mis mee, maar zoals ik mij gisteren realiseerde is dat de bubble waar ik wel meer mensen op betrapt heb, eigenlijk een ‘werk’-gerelateerde bubble; en waar Corne mij op wijst is dat ik in een ‘Afrikaner’ ou-apartheid bubble zou bewegen. Misschien is dat wel zo, wie weet !?

Wat na dagenlang beraad, mij wel opvalt en dan ook graag als antwoord wil geven is dat ik in mijn tijd in SA mij voor 120% ingezet heb, en veel tijd, energie en ook eigen geld besteed heb voor de voorheen benadeelden van dat land, en bij herhaling mij geen moment zou bedenken en dadelijk de ‘motley crew’ van divers pluimage weer op zou trommelen om mensen te leren en zwervers te voeden.

Ik zie en zag tijdens die projecten enkel leergierige studenten en hongerige zwervers…

Mijn vraag is algemeen, wat hebben de hollanders in SA gedaan voor de locals sinds zij daar zijn ? Niet om mijn eigen hoorn te blazen, maar ik denk dat juist door deze soort projecten bij mij de ogen open gegaan zijn, en situaties gemakkelijker ingeschat kunnen worden door die ervaringen…. maar goed… misschien heeft dat niet iedereen nodig, of vind dat midner belangrijk.

Maar zoals gezegd, ik wil mij minder gaan bemoeien, en vooral minder gaan ‘vinden’ icm de case van Corne, want voordat ik een balk in andermans oog gooi zou ik 'm graag niet zelf op willen vangen, of zoiets; want laten we wel wezen, Afrika geeft en Afrika neemt, en soms neemt ie meer, veel meer.

Maar dat is kennelijk niet voor iedereen ?

• Corné

Bekijk het dan ook even vanaf 2003, toen noteerde de Rand 9 op een gegeven moment. Hoezo cijfertjes verdraaien :) ….?

Corné.

www.amukela.com

• Corné

Of het ook goed terrecht komt is de vraag natuurlijk… :(

Waar het eerst vooral bij de blanken terecht kwam, moet het nu verdeeld worden over de gehele bevolking. Zoals je wellicht weet was er hier een systeem (appartheid) dat de niet-blanken stelselmatig achterstelde in o.m. onderwijs-gezondheidszorg etc.

En dat verklaard natuurlijk voor een groot gedeelte waarom de Rand zo verzwakt is. In 1970 had je voor 1 Rand 2 US$!

Snap je het nu een beetje Bartelo :) ?

Groetjes uit een steeds warmer wordende bush, tegen de 40 zal het worden vandaag. Dus de directievergadering houden we vannochtend maar in het zwembad :)

Corné.

www.amukela.com

• Klaas-Wouter

Wetenschappelijk gezien (statistiek/economie) zijn de grafiekjes onbruikbaar:

- de assen laten niet de waardes vanaf 0 zijn en geven daarmee grafisch een vertekend beeld (overigens zie je dat dagelijks terug in de media)

- de periode is tekort om van een trendbreuk te kunnen spreken

Ben benieuwd hoe het plaatje er uit ziet over de periode 1985-nu en wat de correlatie is over die periode en over de periode 1990-nu.

• Corné

Zo is het idd met deze genoemde statistieken. Wanneer je bijv. de meeste neerslag neemt hier in dit gebied (740 mm in 2005/2006) neemt en vanuit dat punt gaat je verder werken dan krijg je een vertekend beeld.

Het boek van Michael Crichton ‘State of Fear’ geeft een interessante kijk op statistieken etc. Een aanrader overigens :)

Zo, en nu het zwembad in :)

Corné.

www.amukela.com

• Reisgraag

Ik hoop dat sommige CEO's van onze banken niet kunnen zwemmen!

Piet

• Ed

Verwacht wordt dat de Rand nog verder in waarde zal dalen.

http://www.moneyweb.co.za/mw/view/mw/en/page87?oid=233848&sn=Detail