3 jaar de Eur/Rand - the path of least resitance

• aryan

Een spreuk die veel wall street handelaren in de huidige markt en eigenlijk alle bear-markten aanroepen is: “ Guilty 'till proven innocent ” en die observatie is ook van toepassing op ons aller geliefde Rand.

Hieronder 2 plaatjes :

Euro/Rand laatste 3 jaar

Euro/Rand laatste jaar

Als je kijkt naar dit typische bear-scenario van deze munt zijn de rallies van de munt, lees dips in de opgaande stroom tot nu toe altijd van zeer korte duur geweest, en is het pad van de minste weerstand naar waardevermindering v/d Rand.

Wat keer op keer blijkt is dat bij het vinden van een nieuw prijsniveau de Rand eerst piekt en de top van het komende niveau test, later weer piekt daarna een een korte dip (rand rally), en weer in de bandbreedte van dat nieuwe niveau beweegt.

Rallies in Bear-markets ( op bovenstaande grafieken als dips te zien zijn heel erg verdacht in it soort afkalvende lijnen en worden keer op keer bodemtesters ipv trendsetters.

In goed Nederlands is elke stap of val rivhting waardevermindering van de Rand de trend, en een korte ‘herleving’ van de waarde van die Rand op of nabij het oude niveau tot nu ( 3 jaar grafiek ) altijd van tijdelijke aard geweest.

Als er (ooit) een bodem gaat zijn in de val van de Rand, en ik heb in voorgaande posts heel duidelijk aagegeven waarom ik die voorlopig (nog) niet zie, gaan we dit na een paar rallies en stabilizaties duidelijk kunnen zien in de grafieken die hierboven staan; de korte dips/oplevingen van de Rand zijn echter enkel het bewijs dat de Rand wederom bezig is om af te glijden naar nieuwe, onverkende dieptes.

Awlethu mshini wam,

Aryan

• Peet

Blijf hopen Aryan

Geniet die dag

• aryan

Waar moet ik op hopen, de prijs bepaalt en betaalt. Ik heb links over in welke staat de SA economie zich momenteel bevind bespaart, bovenstaande is geen mening; dit zijn cijfers. De terugkeer naar 7-9 is een natte droom met een handels verschil van 7 Miljard Rand en een stijgende werkeloosheid om maar 's wat te noemen.

Onder de ANC is SA verworden tot een derderangs bottomfeeder die enkel met een bakhand en een brutaal neo-colonistische vuistjeszwaaiend, nee machinegeweer vragend bestuur de financiele ondergang in duikt.

Da's voor niemend de Change you can believe in….. en ja, Obama en Zuma samen in het Witte Huis; die foto wil ik zien !

Zal wel veel vertrouwen geven. Alles sal regkom, haha. :)

• Tino

Nu nog een paar lijntjes trekken om te zien waar de steunpunten liggen en iedereen zal het snappen Aryan.Wat een tekeningske niet kan doen hé.

• Corné

Straks gaat hij nog beweren dat de blanken weer over Zuid-Afrika zullen heersen… net als die ‘andere’ Siener :)

Wat even vergeten wordt is dat sedert 1990 (give or take) de winsten/overheidsgelden etc. over een iets grotere groep verdeeld moet worden.

Groetjes uit zonnig Balule, en de voorspellingen zijn dat het nog even flink warm wordt voordat de regens weer komen.

Corné.

www.amukela.com

• Reisgraag

Ik ben zeker te dom, maar ik begrijp net mooi niets van jouw ingewikkelde “geleerde” opmerking. Wat ik wel begrijp dat je zekere “voorspellingen” doet, maar dat zijn en blijven voorspellingen, die misschien nooit zullen uitkomen. Een beetje zoals de weervoorspellingen, als de zon schijnt gaat het niet regenen.

Waar ben je mee bezig man, je schrijft er maar op los met commentaar dat op niets gebaseerd is.

• aryan

East London = Emonti?

Seriously, is this a joke! As a black South African I have witnessed my relatives, friends and even general aquaintances starving, suffering, battling to live with no homes, meds, education, etc.

Yet idiots like Mozet, Piri & Ngwane (claiming to be proud black SA citizens) turn their backs on the true needs of our people? You moan about a NAME, while our people are dying like flies?

You try and justify that wasting this money on changing names is better than spending it on feeding, educating, clothing and housing our people? Are you blind or just stupid and ignorant? You point fingers at “colonials” - yet, YOU are actually the problem.

Do you walk to work/school? Do you hunt and eat your kill like our forfathers did? Do you live in mud huts or “colonial” houses? Do you own a cellphone? Funny, because in T/Kei where I come from, we would shout across the hills and sing our messages. Yes, you want everything the whities have, but you want to call it your own? Taking things “by force” does not make them yours. You are the hypocrites - actually, I have a stronger isiXhosa name to call you and your idiotic ideas, but I’ve wasted enough time already on reading your crap.

Spend our tax money on what it is ACTUALLY NEEDED for and stop blowing wind up your own asses - you are NOT as wonderful as you think you are.

Grow up and wake up! If it weren’t for those “colonials” helping me to get where I am, I would still be sitting in my hut, not even knowing what a computer is!

And if EVER I have seen a bunch of criminals who don’t know what the hell they are doing - it is our current government. Believe me - I will NOT make the mistake of voting for them again. Bring in people who actually know what they are doing, instead of the fatcats that are presently in power.

Viva South Africa - names and all! Stop bankrupting this country with nonsense!

Mozet and your fellow village idiots… andivumelani nawe. Ubenemini emnandi.

• Corné

Op dit soort op het internet bijgeschraapte onzin en pietpraat zit ik niet te wachten. Ik geloof er niet in, lees wel een vooral vol frustraties, en dan is de ratio meestal ver te zoeken.

De rand word ieder jaar zo'n 10% minder waard. Nu dus op 12,5 en vorig jaar rond de 11,5.

En volgend jaar rond 13. Nou en?? Goed voor de export, goed voor het toerisme (denk aan 2010 wat dus gewoon doorgaat en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Zuid-Afrika heeft wel meerdere stormen meegemaakt: Soweto rellen en vele doden die in de rug werden neergeschoten, einde van appartheid, ontslag vice-president, afzetten Mbeki, stroomtekorten, stakingen, xenephobia aanvallen, en toch… nog steeds gaat alles gewoon door.

Dus de rand die tov de Euro (zeer sterke mondiale munt t.o.v. 3e wereldland valuta) daalt is geen schokkend nieuws hier :)

Fijn weekeind.

Corné.

www.amukela.com

• Mark

Tja Aryan de Rand is nu eenmaal opzichzelf aangewezen dit in tegenstelling tot het euro pact wat gezamelijke een relatief sterke economie heeft.

Maar wees gerust de euro zone heeft met zekerheid z'n eigen probleempjes op te lossen, ik ben net terug uit Spanje en kan je vertellen dat het nu bijna overal even duur is geworden van noord tot zuid!

Ik vraag mij wel eens af hoe de lage inkomens nog hun vast lasten kunnen betalen in deze fijne euro zone!

Misschien wordt het tijd voor een Southern hemisfeer currency pact.. nee niet zo gemakkelijk te implementeren maar waarschijnlijk noodzakelijk om te overleven in deze snel globaliserende wereld.

Ik zat met Ausies in het vliegtuig ook hun Australian dollar blijkt behoorlijk gekelderd te zijn, (staat nu bijna 1 € op 2 AUD)

dus ze vonden Europa maar klote duur… (en ik dus ook)

Sterkte en hopenlijk trekt de SA export weer wat aan na jullie exp zomer,

alles van die beste!

Mark

• Rich

Jeesh Corne, zit jij op een eiland of zo?

Er zijn zoveel problemen in Za en jij noemt het prietpraat en je gelooft er niet in!

Je moet echt stekeblind zijn om niet te zien hoe de zwarte, en inmiddels witte bevolking ook , het steeds zwaarder krijgt.

Het is een kleine groep zwarten die steeds rijker wordt maar het merendeel krijgt het steeds zwaarder te verduren.

Al ooit van die townships voor de arme witte bevolking gehoord?

Ik ben een positief ingesteld mens maar sluit mijn ogen niet voor wat er werkelijk gaande is.

Iedere attack op Za trek jij je persoonlijk aan maar zelfs jij kunt niet zo ignorant zijn door steeds maar weer te zeggen het komt goed.

Blijkbaar doet het je allemaal niks omdat je *nog* niet persoonlijk wordt getroffen door de downfall van het land.

Ik heb het persoonlijk erg te doen met de ZA bevolking, zwart en wit.

Van alle witte vrienden die ik in ZA heb wil 90% het land verlatenm helaas hebben ze niet allemaal de mogelijkheid waardoor ze zich nu economic prisoner voelen en van de zwarte vrienden maar te zwijgen, die hebben het nog zwaarder.