sigaretten en rookbeleid in ZA

• Paola

Wie kan mij vertellen wat de sigaretten ongeveer kosten in ZA? (Laten we zeggen Marlboro of iets dergelijks)

Hoe zit het met het rookbeleid in ZA eigenlijk? Is het al net zo'n toestand als in Nederland? (En meerdere europese landen)

Paola

• Theo

Het rookbeleid in Z-A is zeker zo streng als in Nederland. Dat is een paar jaar terug al begonnen. Wij rookten toen zelf nog. Roken in een restaurant is uit den boze evenals op het vliegveld. Roken in de buurt van kinderen en op bezoek bij mensen is zeer af te raden. Sigaretten zijn er erg goedkoop. Vorig jaar koste een pakje Dunhill R 1,60 en Malboro volgens mij R 13,50. Vergeleken met hier is dat ongeveer eenderde van de prijs hier.

Dit jaar rookten wij niet meer en weet ik ook niet of de prijzen zijn gestegen, maar het is zeker veeeeeeeeel goedkoper dan in Europa. Je mag een slof per man mee terug brengen.

• joke

Wanneer je restaurant boekt zal je altijd nog gevraagd worden smoking or non smoking en dat kan betekenen dat je dus smoking een tafel binnen hebt of je zit in een vissekom met grote afzuigkap

Verder ongeschreven wet dat wanneer je buiten op een terras zit je kan roken of er hangt een bordje dat dat niet mag

Tja op vliegveld niet en andere openbare gebouwen ook niet, maar is niet zo erg dat je 5 meter afstand moet nemen ofzo. Zijn genoeg cigarbars waar je onder genot van zeer goede lokale port of cognac sigaretje of sigaartje kan opsteken

Verder uitkijken waar je je peukje gooit, voordat je het weet steek je een nationale trots zoals de tafelberg in de fik. In bar cafe is het grootste gedeelte smoking.

In hotel, guesthouses b&b sanparks accommodaties is het non smoking policy, dat je buiten rookt is geen probleem maar niet in je kamer of er wordt expliciet vermeld dat je in een smokers guesthouse zit.

• Mark

Ik rook zelf graag een sigaartje. Eigenlijk ben ik wel blij met het rookbeleid in Nederland en Zuid-Afrika. In SA mag eigenlijk nooit in kroegen of restaurants gerookt worden. Op de meeste terrassen staat er mestaal wel een asbak op tafel. Ook de meeste gastenhuizen die expliciet vermelden dat zij een niet roken etablissement zijn, zijn toch mestaal heel tolerant. Roken in de tuin of op het terras is eigenlijk nooit een probleem.

Ik heb persoonlijk geen enkele moeite met het rookbeleid. Wij rokers vergeten helaas heel vaak dat de meeste mensen niet-rokers zijn en onze rook eigenlijk alleen maar smerig en vervelend vinden.

• Paola

Bedankt voor jullie informatie. Ik hoef me niet eens zó vreselijk aan te passen eigenlijk. In NL is het net zo. (Behalve dat de sigaretten veel goedkoper zijn in ZA)

Of ik het eens ben met het rookbeleid in NL….. daar gaan we het hier niet over hebben. De rokers en nietrokers zullen het nooit eens worden. :(

• Mickey

Paola

Het vliegveld Joburg International heeft een zeer luxe rokerslounge. Als ik om me heen kijken roken er veel mensen in Zuid-Afrika. Ik kan het niet statistisch bewijzen, maar het lijkt veel meer dan in Nederland. De prijs van Marlboro light varieert zo'n beetje van 13,5 - 16 rand. In tegenstelling tot hier is er geen vaste prijs.

Geniet van je vakantie!

Mickey