Misschien zijn er onder jullie meer mensen die weleens een Wilderness trail in het Krugerpark hebben gelopen vandaar dat ik dit bericht plaats.
Een trails ranger van de metsi-metsi staptoer is 10 oktober tijdens een bushwandeling met 8 toeristen aangevallen door een leeuwin. Nog slechts 2 kilometer van de auto verwijderd, werd de groep verrast door een leeuwin met jongen. De ranger, Rudi Lorist, wilde er met een wijde boog omheen lopen maar evengoed zette ze de aanval in, ook na een waarschuwingsschot gelost te hebben, stopte ze haar aanval niet. Rudi schoot nogmaals, raakte het dier wel, maar deze greep Rudi evengoed. Terwijl de leeuwin op hem lag schoot hij het dier in haar kaak, de kogel ging er bij de schouder weer uit en mistte op een haar na haar hart. Rudi zegt zelf dat dit zijn leven heeft gered want de beten in zijn arm, zij en nek(!) waren daardoor niet krachtig genoeg om hem te doden.
Zijn assistent bracht de toeristen in veiligheid en nadat hij 6 schoten had gelost, is de leeuwin weg gevlucht.
Eén van de toeristen was arts en heeft eerste hulp verleend, waarna een helicopter die was opgeroepen hem naar het ziekenhuis in Nelspruit heeft gebracht.
Inmiddels is Rudi gelukkig weer thuis herstellende van zijn wonden.
De leeuwin is gezocht door rangers. Helaas moest ze worden afgemaakt omdat haar verwondingen te erg waren. Haar welpjes zijn niet gevonden.
Vorig jaar heb ik onder leiding van Rudi de metsi-metsi trail gelopen en schrok erg van dit bericht. Ik ben blij dat hij het kan na vertellen.
Voor mij onderstreept dit verhaal de kwaliteiten van de rangers op de bushwandelingen; de ranger staat ten alle tijden tussen het dier en de toeristen in en beschermt hen zelfs met zijn eigen lijf, hij schoot pas op de leeuwin toen er geen andere mogelijkheden waren en heeft goddank ook zichzelf kunnen redden.
Bovenstaande info heb ik van de sanparks-site en hun forum.