advies

• henk

Volgend jaar mei staat Zuid-Afrika op het programma. Na een prettige ervaring met individueel reizen naar Vietnam, wil ik nu een rondreis maken door Zuid Afrika. En uiteraard geen betere pret, dan voorpret.Voorinformatie heb ik via reisverslagen, ANWB wereldreisgids zuid-Afrika en o.a. dit forum. Op mijn site http://www.zitterdonline.nl/afrika/index.html staan enkele gegevens, ter voorbereiding van mijn reis. Graag had ik advies van mensen die in Zuid Afrika zijn geweest over de samenstelling en de haalbaarheid van deze reis. Volgens berekening zou de afstand ongeveer 4634 km worden. Ook zijn suggestie`s van overnachtingen welkom. Deze mogen afwijken van de route. De vlucht, welke in principe 11 mei aanvangt is nog flexibel. Wel heb ik gekeken ondertussen naar de prijzen van vluchten, van verschillende maatschappijen, rond deze periode. Voordeel heb ik dat ik in het zuiden woon en zowel via Nederland, Belgie, als Duitsland kan vertrekken. Tot nu toe komt SAA, prijsmatig, als beste uit de bus. Iedere suggestie is welkom ! Alvast bedankt voor eventuele informatie.

Henk

• nathan

Leuk vooruitzicht!

malala lodge en maartens zeker aanraders…

de verdere route zal ik nog eens gaan bekijken…

grt nathan

• Theo

Van de Duitse site van KLM van Dusseldorf via Amsterdam naar Z-A is ook een goede optie. Al een paar keer met succes goedkoop geboekt. Scheelde 150 euro met vertrek van Amsterdam. www.klm.de

Ook met LTU in bepaalde tijden goedkoop. Verschilt per dag erg veel. www.ltu.de

Succes.

• henk

De optie met andere maatschappijen en vertrektijden(plaatsen) was ik ook al aan het bekijken. Vliegend via Duitsland, met de KLM, is inderdaad goedkoper. Toch zit er nog een prijsverschil in met SAA. De KLM is alsnog, voor dezelfde periode 4% duurder.Hiervoor heb ik ook een retour ticket (sparpreiseticket) met de trein naar Frankfurt, waarna ik rechtstreeks vlieg. Uiteraard, zolang ik nog niks bevestigd heb, blijf ik de gegevens per dag volgen. Wel is mijn vraag. Ben je, vliegend met de KLM, dan verplicht om in dusseldorf in te stappen, of mag je ook op schiphol inchecken ?

Gr.

Henk

• loes

absoluut!! afgelopen zaterdag is bij kassa, dit onderwerp nog weer eens uitgebreid aan bod geweest. als je niet alle onderdelen gebruikt, dan vervalt je hele ticket. niet aleen de klm doet dit hoor. er worden allerlei vragen over gesteld bijv europarlement, maar dat zal nog wel een tijd duren voor er antwoord op is. overigens zijn in belgie ook al vergevorderde plannen om de zgn vliegbelasting in te voeren, dus kunnen we er op wachten dat andere europese landen ook mee gaan doen.

• nathan

volgens mij ben je verplicht in dusseldorf in te checken.

zie eerdere topics op het forum

• loes

ik zat zojuist op www.ebookers.nl te spitten en daar verscheen een balkje dat de klm per 1 november haar tarieven met 5% verhoogd. iemand hier elders iets over gelezen of gehoord ?

grts

• Peter Rietveld

In KLM Productnieuws - Touroperators nr. 40 van 13 oktober 2008 staat dat de op 10 oktober 2008 aangekondigde tarievenverhoging van 5% die op 7 december 2008 zou ingaan, komt te vervallen.

De tarievenverhoging van 5% per 1 april 2009 gaat wel door en is al in de tarieven verwerkt.

• Theo

Ja, je bent VERPLICHT in Dusseldorf op te stappen. Bij terugkomst kun je wel in Schiphol eindigen, dat hebben wij ook gedaan.

• loes

oke peter dus geen up-to-date info bij e-bookers. je kan het ook niet volgen - klm heeft aanbiedingen galore. berichten over minder boekingen vanwege onzekerheid bij veel consumenten. dreigende problemen bij luchtvaartmpijen. schiphol die klaagt over dalende passagiersaantallen. en dan toch tarieven met maar liefst 5% verhogen. ik zal voor feb maar eens onze fb mijlen gebruiken voor de tickets naar kaapstad - hoewel ik vermoed dat de toeslagen inmiddels even hoog zijn als de kale ticketprijs.

grts