Auto kopen in Z.A.

• Jabe

Beste allemaal,

Wij gaan 14 januari 2009 voor ruim 2 maanden naar zuid Afrika en vliegen aan op JB. Daar aangekomen zijn we van plan een auto te kopen en die na twee maanden weer te verkopen. In Australie hebben we dat ook gedaan en is ons prima bevallen. Heeft iemand hier ervaring mee in za. en, is dit wel mogelijk?

Grt. J & B.

• Annemieke

Is zeker mogelijk. Maar kost wat tijd. Eerst ga je naar het Licence departement om een certificaat te halen een “Traffic Register number certificate”. Je moet je paspoort en je Nederlandse rijbewijs meenemen en ook 2 pasfoto's. Op dit certificate moet een Zuid Afrikaans adres bevatten. (dan weten ze waar de e.v. verkeersboete en wegenbelasting aanslagen moeten sturen.) Kosten ?? geen isee wij hebben deze gratis ontvangen. Maar is niet zo duur.

Met dit certificaat kan je een auto kopen, dus tonen aan de dealer/garage waar je de auto koopt.

De rijen bij het licencedepartment zijn altijd lang, dus je bent altijd veel tijd hiermee kwijt.

Kijk op deze site voor adressen rond joburg voor een licencedepartment.

http://www.joburg.org.za/content/view/61/71/

sus6 en groeten uit een warm Kyalami

Annemieke

• Annemieke

Kijk ook even op deze side.

http://www.services.gov.za/registeramotorvehicle.aspx

http://www.services.gov.za/Notifyownershipchange.aspx

groet

• Marco (Tongasabi)

In juli heb ik een Land Rover op mijn naam gezet, het is wel enig gedoe. Als je particulier een auto koopt hoef je niet eerst een traffic license te tonen is mijn ervaring. Deze moet je wel hebben voordat je de auto kunt overschrijven op je eigen naam. Je hebt dus ook een adres in ZA nodig, ik heb dat van vrienden gebruikt en die hebben weer een briefje geschreven dat ik daar residence had. Verder heb je twee pasfoto's nodig. Het is een hoop gedoe en kost vooral veel wachttijd bij de traffic department (Randburg in mijn geval). Maar als je om 7 uur in de ochtend een van de eerste probeerd te zijn heb je goede kans dat je 2 uur later de juiste documenten hebt. Kosten vallen wel mee, een paar honderd Rand. Maar als je niet direct de juiste documenten hebt kun je beter de volgende ochtend terugkomen en niet om 10 uur of zo in de rij gaan staan want dan sta je er tot sluitingstijd. Groeten, Marco.

NB veel Zuid Afrikanen sturen iemand naar de office om het voor ze te regelen maar in het geval van een buitenlander moet je er dus zelf heen.

• Jabe

Annemiek en Marco, hartelijk bedankt voor jullie nuttige info.

Het plan is om een busje aan te schaffen, het liefst een die al een beetje is ingericht als slaapgelegenheid. Dan ben je lekker vrij en ongebonden.

We zien wel wat er voor aanbod is op dat gebied.

Grt. jabe.

• Annemieke

Sus6 ermee Jabe. Maar denk erom NOOIT zo maar op en parkeerplaats of langs de weg overnachten. Is echt te gevaarlijk.

groeten

Annemieke

• sarah

Beste allemaal,

Ik ben op juist in zuidafrika en ik weet dat het op dit moment echt moeilijk is autos in zuidafrika te verkopen. Het markt ziet niet goed eruit. Jullie moeten dat goed overleggen. Hier is een adres met goede tips voor het kopen van autos in zuidafrika:

http://www.driveafrica.co.za/information/buying-cars-in-sa.html

Zij bieden ook nog een andere mogelijkheid met huurkoop aan. Daar koop je het auto en naar een bepaalde tijd ga je het weer an dit bedijf terug verkopen. Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn voor jullie.

groetjes en veel plezier in zuidafrika!!

• Annemieke

Ja klopt wel. Er is veel anbod van tweeehands auto's. Dit komt omdat de banken/financieringsmaatschappijen an mass auto;s inbeslag nemen, omat de lening niet afbetaald kunnen worden. Dus kopen, vooral via een veiling kan een voordeel opleveren, maar verkopen wordt wat moeilijker.

groet uit Kyalami

Annemieke

• Jabe

Ik begrijp via dit forum, dat de economische crisis in ZA ook is toegeslagen.

Wat merk je er op het moment van?

Stijgende prijzen of zo?

Grt. Jabe

• Mick

Een paar jaar geleden heb ik ook een auto gekocht en weer verkocht. Ik dat gedaan via het advertentieblad ‘autotrader’ . Ik vond het allemaal erg makkelijk en vlot gaan. Binnen een week had ik een Landrover Defender gekocht bij een particulier. Het verkopen duurde inderdaad wel iets langer. Misschien is dat nu lastiger ivm economische malaise, dat zou kunnen. Maar terplaatse het blad ‘Autotraider’ kopen dus, staat vol advertenities.

suc6 en veel plezier!

groeten

Mick