rustig rond verkiezingen

• Liane

Graag willen wij volgend jaar een rondreis in Zuid-Afrika maken. Mijn vraag is nu, verwachten jullie nog problemen, zoals bijvoorbeeld in Kenya, voor, tijdens en na de verkiezingen?

• nrrdgrrl

ik heb geen glazen bol maar op dit moment zou het me bijzonder verbazen als dat zou gebeuren.

overigens is nog niet bekend wanneer de verkiezingen precies zullen zijn. de een zegt april, de ander voorspelt juni.

• Annemieke

Nee Liane, problemen worden er niet verwacht. Dus je kan heerlijk plannen voor je vakantie.

groetjes uit een heet Kyalami

Annemieke

• Ron B.

Hi nrrdgrrl en Annemieke,

Waarop basseren jullie de aanname dat het wel rustig zal blijven tijdens de verkiezingen? Is dat ingegeven door hoop of analyse?

Ik zou geen uitspraak durven doen op deze vraag met op de achtergrond een mogelijke scheuring binnen het ANC (kamp Zuma/ZULU en kamp Mbeki/Lekota/XHOSA) en daarnaast de mogelijke oprichting van een extra politieke (regenboog)partij? Als dat nog niet genoeg is, wil ik eraan herinneren dat het proces rondom Zuma nog allerminst beslist is en dat dat nog best vuurwerk/protesten zou kunnen opleveren. Ook Mbeki gaat via de rechtbank proberen zijn gram te halen na de afzetting uit zijn presidentiële ambt.

Het is al met al zeker geen gelopen zaak in Zuid-Afrika. Ik hoop met jullie mee dat het rustig blijft, maar er zijn teveel lopende zaken die politiek heel gevoelig liggen en maar zo voor een omslag kunnen zorgen.

• Annemieke

Zeker er is veel te komen, maar ik hoor, zie en praat met de plaatselijke bevolking en niets wijst eromomenteel dat het onrustig wordt. Niets is te voorspellen, maar de situatie is wat makkelijker in te schatten als je hier woont.

Je moet niet alleen van al de berichten in het nieuws afgaan.

groeten uit een heet Kyalami

Annemieke

• SAgirl

Ek stem saam met Ron B - dis Afrika mense! Enige iets kan gebeur.

Dit sê ek nie omdat ek dinge in die nuus lees nie maar ek sê dit want ek ken die geskiedenis en leefwyse van die betrokke stamme (volke). Jy het hier te make met stam-tradisies, gewoontes en leefwyses - dis 'n heel ander denkwyse.

Ek moet bysê dat ek hoop alles raak rustig en bly rustig maar ek weet ook dat dinge baie vinnig kan vlamvat en ontplof. Dit is baie moontlik dat daar onrus kom. Ek bid vir vrede maar bly oop oë, oop ore en baie versigtig!

• Annemieke

In nederland kan dit ook gebeuren. Denk maar aan de moord op Pim Fortuyn.

Niets in de wereld is voorspelbaar, niet in Nederland niet hier in Zuid Afrika.

Dus gewoon afwachten maar, speculeren helt toch niet.

groeten uit een heet Kyalami

Annemiek

• Ron B.

Ja, inderdaad SAgirl, dat is ook mijn gedachte! Kijk na de Xenofobie van eerder dit jaar in met name de Gauteng regio, hoe gemakkelijk er dodelijk geweld kan uitbreken. Kijk op dit moment naar de beestachtige geweldadigheid bij moord, verkrachting en inbraken van dag tot dag in Zuid-Afrika. De vlam slaat makkelijk in de pan, men heeft weinig of niets te verliezen en het vermogen rationeel te denken en te handelen is in veel mindere mate aanwezig. De uitspraken van Zuma aanhangers, dat ze hem desnoods met hun leven zullen verdedigen tegen veroordeling voor corruptie, zal ook geen dempend effect op een mogelijke geweldsuitbraak hebben. Zet daarbij het lijflied van Zuma, zeker ook de stamtradities en leefwijze (die SAgirl noemt) en je hebt de ingrediënten en het excuus voor velen om zich helemaal uit te leven. Ik hoop dat het een ieder bespaard blijft.

De betrokken politici hebben de sleutel in handen. Maar politici zitten op hun manier ook vast. Zuma is met steun van de linker vleugel van het ANC in het zadel geholpen. Die willen hiervoor terugbetaald worden en zullen niet accepteren dat Zuma zich zomaar zal terugtrekken. En dan nog, als ik terugkijk naar het afgelopen jaar, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel ANC bestuurders hun positie belangrijker vinden dan de situatie in Zuid-Afrika zelf.

Het lidmaatschap van oud minister van defensie Lekota van het ANC is gisteravond opgeschort, geen signaal van het ANC/ZUMA dat ze toeschietelijk zijn om het over een andere boeg te gaan gooien. Wat zijn zijn opties nu? Lekota gooit nu of de handoek in de ring en draait bij, of hij gaat inderdaad een eigen politieke partij oprichten. En als dat gebeurd, zie daar is de scheuring binnen het ANC. Er wordt gezegd dat in sommige delen van SA Lekota op behoorlijk steun kan rekenen, zowel financieel als in stemmen. Maar hoeveel? Is het voldoende om uiteindelijk de huidige macht van het ANC te breken? Misschien niet alleen door de beweging van Lekota, maar er is nog een beweging gaande. De mogelijke oprichting van een politieke (regenboog)partij, waarin zowel zwarten, kleurlingen, indiërs als blanken in de partijtop vertegenwoordigd zullen zijn. Daarbij is nog een heel belangrijke man in Zuid-Afrika opgestapt na de afzetting van Thabo Mbeki, namelijk de minister van Financiën; Trevor Manuel. Hij heeft, nadat om deze reden de beurs behoorlijk inzakte, aangegeven in het lands belang weer te willen instappen als minister. Daarbij ook politiek correcte taal bezigend, dat hij de weg vrij wilde maken voor de nieuwe president om zijn eigen team te kiezen. Maar wat nu als de regenboog partij er wel komt en ze Trevor Manuel vragen partijleider en lijsttrekker te worden. Dan zal die partij ook zeker financiële steun en stemmen gaan krijgen. Dan ziet het plaatje er voor het ANC en ook met name voor Zuid-Afrika er heel anders uit. Dan ontstaat na een periode van grote onrust mogelijk een nieuwe democratie waarbij geen enkele partij de uiteindelijke en absolute macht heeft. Dan moet men politieke consensus gaan bereiken op vele punten op de agenda in Zuid-Afrika om nog enig iets gedaan te krijgen. Mijn idee is, maar ik kan er uiteraard absoluut naast zitten, dat dat de politieke hoop en toekomst voor Zuid-Afrika op lange termijn kan zijn.

De moord op Pim Fortuyn die Annemieke noemt heeft in Nederland, terecht, ook heel veel teweeg gebracht. Zeker ook emotie en protesten. Ik herinner mij de betoging in Den Haag op de dag van de moord, toch bleef dat beperkt tot hoogstens een gespannen situatie en heeft dat niet geleid tot veel geweld, ik herinner mij ook de dag van de begrafenis van Pim Fortuyn. De haag van rouwende en huilende mensen langs de wegen waar de auto van Pim langsreed. De duizenden bloemen die op de auto en de weg werden geworpen. Bij een dergelijke gebeurenis met zoveel impact zal het er in Zuid-Afrika echt anders aan toe gaan, daar ben ik van overtuigd.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen en zal ze met grote interesse en hoop voor de toekomst gaan volgen.

Ron B.