beste tijd om te reizen

• miki

Het is natuurlijk al vaker besproken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wij willen volgend jaar 4 weken Zuid Afrika “doen”. 2,5 tot 3 weken Kaapstad-Port Elizabeth (of v.v.) en een weekje Balule National Park (Phalaborwa region).

Het zal ergens tussen oktober en januari moeten. Dec. en jan. zal het beste zijn maar heeft niet onze voorkeur ivm vakantie en dus prijzen. Wat is qua weer de beste periode voor beide gebieden.

En ik zoek me de pleuris naar vliegtickets van PE naar Phalaborwa (of Hoedspruit) maar kan alleen SAA vinden via Johannesburg. Iemand alternatieven?

Dank voor jullie antwoord.

groetjes, Miki

• loes

ik zou in het noorden beginnen, want daar is het al eerder warm (lees ik nu al een poosje hier op het pb) afzakken naar PE en kaapstad en zorgen dat je in de eerste helft van december weer weg bent voor alle vakanties in za beginnen. dan is het weer in PE en kaapstad inmiddels ook goed. dus vertrekken vanaf half november

suc6

• Nina

Je moet het zo zien, als het hier najaar is, is het daar voorjaar. Oktober en november is dan de beste en kwa bloemen enz de mooiste tijd. Ook heb je dan grote kans walvissen te spotten aan de oostkust.

Vanaf eind janauri is de zomervakantie afgelopen in ZA en dan begint zo'n beetje de nazomer, vanaf eind febr./begin mrt. begint min of meer de herfst. Maar dan is het nog heel aangenaam.

Dit seizoen wisselen is duidelijker in Kaapstad dan in Johannesburg dat dichter bij de evenaar ligt. Dus de beste tijd is okt.nov.tot half dec. en eind jan.febr.mrt.

Maar sommige zweren juist bij juli/augsutus i.v.m. het goed zichtbaar zijn van het wild doordat de beplanting dan kaler is en de koelte.

Nina

• loes

wij gaan per se niet voor feb naar kaapstad omdat ik helemaal gestoord wordt van de zuidoostewind. af en toe hebben we de pech dat hij nog niet uitgeraasd is en dan weet ik weer heel zeker waarom we niet in dec/jan gaan.

• miki

Zuidoostewind?

• loes

als dat tafelkleed over de tafelberg begint te tuimelen, dan weet je dat de zuidoostenwind waait. meestal na een paar uurtjes weer weg. heel vaak ook een vroegtijdig einde aan een leuk dagje strand. smorgens perfect en ineens wordt je gezandstraald. jarenlang werkte ik in het centrum van kaapstad en met enige regelmaat hing je smiddags met 1 arm om een lantaarnpaal en met de andere probeerde je je kleding in fatsoen te houden. leverde vaak leuke plaatjes op in de lokale krant . wordt ook liefkozend de kaapse dokter genoemd omdat hij na een paar hete dagen, alle vieze smog de stad uitwaait - zo de tafelbaai in. hij zorgt er voor dat de kabelbaan niet meer gaat (omdat er dan niets meer te zien is) en dat de excursies naar robbeneiland niet doorgaan. maar laat dit je niet afschrikken - het is een pracht stad en ook met wind is er genoeg te doen en zien.

• Reisgraag

Ja soms echt wel zuid oost zoals morgen. Kijk op:

http://www.sabcnews.com/weather/synoptic_charts/0,2179,03,00.html?CHARTNO=03

Piet

• loes

o jee piet, die wind waait dus veel langer dan ik mij meen te herinneren

genieten dus nog maar even van het heerlijke weer hier in ons eigen gewest

fijn weekend

• joke

er is ook een black docter, zoals november 2007 en grote delen van schiereiland en verder overberg en landinwaarts onder water zette en tot in durban van zich deed gelden.

mikki kaapse winden horen nu eenmaal bij het pakket in de zomer laat je daar niet door tegenhouden, maar als je de keus hebt om in oktober te gaan en te beginnen in Jburg zit je redelijk safe, geloof niet dat er weer garanties kunnen gegeven worden, dat fonds is niks meer waard

voorlopig is het al weer geruime tijd heerlijk weer in de kaap en genieten dus

• miki

Dank allemaal voor jullie advies…..en nee ik laat me daar zeker niet door tegenhouden….ik had er alleen nog nooit van gehoord…….zal kijken of beginnen in Kruger n goede optie is en anders word ik maar af en toe gezandstraald…….

groetjes