emigreren

• peter

hallo,

Binnen een paar maanden weer 4 belgen die in ZA gaan wonen, meer bepaald in Wellington. Wij vertrekken maandag naar Kaapstad om de laatste administratie te regelen. De bedoeling is er een B&B te openen en zijn aan het uitkijken naar geschikte huizen of grond, want de mogelijkheid bestaat dat ik het zelf ga bouwen.

Bouw ervaringen zijn altijd welkom, goede en slechte.

Hebben ondertussen verschillende toffe belgen leren kennen in die regio.

Groetjes,

Peter

• nrrdgrrl

tipje: in december en januari ligt het hele land aan het strand vanwege de zomervakantie. officieel van half december tot half januari, maar dat wil aan beide kanten nogal uitlopen.

hopelijk wist je dat al, zo niet dan scheelt deze wetenschap je een emmer vol ergernissen ;)

veel succes!

• loes

weet alleen dat het gedurende de zomermaanden heel heet wordt in wellington

• Pim

Let goed op met wie je in zee gaat voor de bouw. Plenty of ‘sharks’ in SA. Zorg ervoor dat je referenties van de bouwers hebt en weet wat voor kwaliteit je kan verwachten.

Afhankelijk van hoe handig je zelf bent en wat je wilt gaan bouwen kan je veel zelf doen. Wij hebben zonder aannemer gebouwd en zelf locale bouwers ingeschakeld. Scheelt veel geld maar je moet wel continu bij de bouw blijven.

Pim

• Annemieke

Pas goed op met wie je in zee gaat om te bouwen. Helaas zijn hier niet vele en goede bouwers! En er altijd bij blijven bij de bouw!

Altijd een bouwer nemen die je als referentie op krijgt van een goede vriend e.d., maar dan toch goede afspraken maken, en de quote is voor een Europeaan altijd hoger (ze zijn rijk!!) dus weer afdingen en trouwens nooit 1 quote aanvragen natuurlijk.

Veel sus6

groeten uit een heet en droog Kyalami

Annemieke

• Mark

Hallo Peter,

Uit jou verhaal kan men niet opmaken hoeveel ervaring je hebt met dit soort buitenlandse projecten maar wees geduldig!

Tip; ga eerst eens 1+ jaartje huren en kijk, praat & vraag rond alvorens je een te overhaastig besluit neemt, zoek eerst een goede adviseur (niet zijnde een makelaar of aannemer) met betrouwbare referenties in de Kaap!

Groetjes en veel plezier en succes!

Mark

• Tino

Peter ,

Ik heb mijn hele huis zelf gebouwd , bedoel met mijn eigen mensen , het enige dat ik niet zelf gedaan heb is mijn keuken en mijn dak , en raad eens waar de problemen kwamen .

dak was beloofd op 14 dagen , zeker gaat het klaar zijn , het heeft 3 maand geduurd en dan nog niet eens om over naar huis te rijden , de keukenman wou voorschot , tja , failliet gegaan , leuke boel is anders , dus doe echt zelf , mijn msn adres dezutter_tino@hotmail.com andere mensen mogen me ook toevoegen .

we hebben wel veel diefstal gehad , stellingen die verdwenen , profielen die verdwenen , hout van mijn dak , pannen ….ruit van mijn auto ingeslagen terwijl ik met mijn tractor aan het rijden was , uiteindelijk hebben we de kerel kunnen snappen terwijl ie terug probeerde in de auto in te breken .huiszoeking gedaan bij hem en alles wat ik kwijt was lag bij hem ….. raad eens wie het was …….

ik ben blijj dat ik mijn huis in drie jaar gebouwd heb , want telkens als ik terugkeer is de energie op…..

• loes

tino, leuk dat je weer terug bent uit PE. een paar maanden terug hield je ons ook al op de hoogte, maar kreeg ik de indruk dat als je je mensen goed behandeld, ze door het vuur gaan voor je. nu proef ik toch een beetje dat je ook wel benadeeld bent door vermoedelijk de mensen die jij zo vertrouwde. zo gaat dat nu eenmaal - ze zien je toch als die blanke rijkman uit een welvarend ver land. maar leuk dat je project nu eindelijk af is. waar in PE staat je huis? ik heb er ooit een jaar gewoond (in Humewood) en ben 2 jaar terug voor het eerst weer eens terug geweest in de stad. schrok me echt rot, want van het gezellige oude centrum was eigenlijk niets meer over. over de eindeloze sloppenwijken maar helemaal niet te spreken, maar dat is tegenwoordig rond ieder dorp of stad

grts

• joke

ha dat ‘belazeren’ van is echt niet aan kleur gebonden kan ik uit ervaring zeggen hoor!

• loes

nee, dat begrijp ik joke, want ik hoor natuurlijk ook regelmatig wonderlike verhalen van mijn familie en vrienden die klussen laten uitvoeren. en trouwens, in ned speelt “kleur”geen rol en worden mensen ook dagelijks opgelicht. alleen zo erg als je huis half gesloopt wordt en dan de vogel met het geld, gevlogen is.