camera lens

• Wil

Wellicht dat iemand licht kan werpen op de groote van de lens of bereik van een lens. Van alle kanten wordt goede raad gegeven dat men minimaal een 300mm zoomlens dient te hebben, de ander zegt weer 400mm.

Is het de bedoeling dat men met die lenzen een olifant van 1 km afstand tot op 10 meter dichtbij kunt halen? Dat is allemaal leuk en aardig maar dat hoeft voor mij ook weer niet. Het moet wel realistisch blijven. haha.

Wat is nu raadzaam? Kan men met elke fatsoenlijk digitale camera mooie foto's maken en komen de dieren ook toch wel in een redelijke afstand?

• Annemieke

Hallo Wil,

Mijn ervaring is dat het heel vaak vokomt dat je toch best dichtbij de dieren kan komen. Ik heb een goede kleine digitale camera (7,2 Megapix.), ( maar soms wou ik dat ik een 'Toeter"had zodat je bijvoorbeeld net die Chetaah, die verder in en bosje ligt kon fotograferen.

Maar ja je moet keuzes maken, zo'n kleine camera is wel handiger om mee te nemen dan een camera met een grote lens. Het kan geen kwaad om zo'n grote mee te nemen. Maar welke…?, mischien iemand anders die dat weet.

Veel su6 en plezier in de bush.

Groetjes uit een zonnig Kyalami

Anneieke

• Ellen

Hoi Wil,

Met een lens die groter is dan 300mm heb je ook een statief nodig.

Daar moet je wel rekening mee houden als je een lens aanschaft.

Succes met je keuze

Ellen

• Ron B.

Ik kan geen direct advies geven wat nu te doen, daarvoor ontbreekt gewoonweg de kennis, maar als hobby fotograaf met ervaring in SA wel wat overwegingen die ik je mee kan geven. Ik denk dat een specifiek fotografie forum je mogelijk inhoudelijk verder op weg kan helpen.

Grotere lenzen vragen ook weer meer stabiliteit, anders krijg je “bewogen” foto's. Uit de hand fotograferen (bijvoorbeeld vanuit de auto) wordt dan lastig, je hebt al snel een statief o.i.d. nodig. Bovendien neemt van 210 naar 300 naar 400 de prijs van de lens ook behoorlijk toe. Een handzame lens is bijvoorbeeld een 210 of 300 telezoomlens.

Wat je daarnaast natuurlijk wel kunt doen bij een 5 Megapixel camara of meer, is dat je dat ook volledig uitnut. Je kunt dan later inzoomen op je foto (gaat wel weer wat ten koste van de kwaliteit, maar het leven bestaat uit keuzes maken). Wanneer je gebruik maakt van het maximaal uitnutten van een 5 of meer megapixel camera is het wel handig als de snelheidsoverdracht van de data naar de datadrager snel gaat, dus van belang is de snelheid van de camera EN de snelheid van de datadrager. Deze hebben dan vaak de term Ultra of Ultra II.

Normaal gesproken kom je redelijk dicht bij de dieren, dat zal niet je grootste probleem zijn. Wat wel weer een probleem kan zijn, is dat dieren vaak de schaduw opzoeken op het heetst van de dag. Je fotografeert vaak in het volle licht een object dat in de schaduw (donkerder) ligt. Voor een flits, ook met een groot richtgetal, is het vaak wel te ver weg.

Eventueel plaats je nog een teleconverter, relatief goedkope oplossing voor een groter bereik. Maar ook daar lever je weer in op de kwaliteit.

Probeer foto's te maken van hetgeen wel kan en laat het andere gewoon gaan en hoop op nog een kans onder betere licht en afstand omstandigheden.

Veel succes,

Ron B.

• Mickey

Dieren komen best dichtbij. Bij olifanten moet ik soms juist uitzoomen, anders past ie niet! Dit is een gewoon digitaal cameraatje, 10x optische zoom. Ik ga de volgende keer ook filmen proberen, maar ik heb veel van dit soort prentjes. Geen statief, geen moeilijke toestanden. Tuurlijk kun je echt professioneel aan de slag met die andere zaken, maar dit is toch ook best aardig.

Groetjes, Mickey

En een heel fijne reis!

• nathan

ik zelf fotografeerde met een 17-70 en 70-300 lens

70-300 is voor mij goed genoeg om in te zoenen.

Tijdens game drives kom je vaak dichtbij dus kun je ook met een minder zoom goede foto's maken.

Voor de olfanten moest ik soms de 17.70 gebruiken.

grt nathan

• Aryan

Ik vondt dat reactietijd en snelle autofocus gecombineerd met een grote hoeveelheid megapixels een een kwaliteits lens beter en belangrijker dan een zware onhandige zooooomlens+statief.

De leukste momenten komen terwijl er op het hele spectrum actie is en je snel kunt focussen, in en uit kunt zoomen voor het volgende wat gebeurd.

Een dikke lens + statief meeslepen is voor als je echt veel tijd hebt; maw als je er dus langere tijd zit of woont. Dus voor de snelle on-the-move trips een goede digitale camera met bijv een zeiss lens met een goede analoge zoom.

• Cristien

Ik heb een zoom lens Canon EF 24-105 mm en ik kan hem op de stabilizer zetten. Nooit meer lenzen wisselen, geen statief en geen bewogen foto's. Kost wel een “dubbeltje!”

• willemien

Ik heb de laatste paar jaar de vakanties doorgebracht in ZA en foto's gemaakt met een panasonic fz20. Prima foto's en fijn in gebruik.

Hij heeft een optische zoom van 12. Je kunt alles behoorlijk dichtbij halen.

In juni was ik in New York en heb daar een nieuwere versie van panasonic gekocht panasonic fz18. Deze heeft een optische zoom van 18. Een toestel met veel mogelijkheden. Als je niet wil hoef je zelf niets in te stellen. Ik heb er een gorillapod bij gekregen. Dat is een klein statief met flexibele poten dat je aan een tak of aan de rand van de autodeur oid kunt klemmen. Maar daar heb ik nog niet mee gewerkt.

Mijn man had een spiegelreflexcamera met een grote lens. Zoiets is erg zwaar en het overkwam hem een paar keer dat het tegen de 40 graden was en de lenzen het niet meer deden. Was het 10 graden minder warm dan ging het goed. Maar hij kon er niet van opaan en dat is heel ergerlijk wanneer je net een mooie foto wilt maken.

Succes er mee.

Willemien

• joke

wanneer je tot de betere amateurfotograaf behoort krijg je zo je voorkeuren is mij verteld. wanneer je gewoon een toerist op vakantie/safari bent is het ten eerste zaak zoveel mogelijk te genieten en het beleven van wat je ziet en er om je heen gebeurd. soms is men zo gefixeerd om het juiste plaatje te maken dat de rest ;dat wat er nog meer gebeurd' gemist wordt. die perfecte foto die men ziet op de site;s is inderdaad gemaakt met die en die lens en dat was niet slechts een maar tig keer gemaakt tot deze ene er tussen zat.

alternatief voor statief bij fotograferen uit de auto is de beanbag. makkelijk zelf te maken, neem een grote of een kleine oude sok of sykous, koop aangekomen in za bij de supermarkt gedroogde bonen of een zak rijst, opvullen en je statief voor over randje van het raam is daar