Ik kan geen direct advies geven wat nu te doen, daarvoor ontbreekt gewoonweg de kennis, maar als hobby fotograaf met ervaring in SA wel wat overwegingen die ik je mee kan geven. Ik denk dat een specifiek fotografie forum je mogelijk inhoudelijk verder op weg kan helpen.
Grotere lenzen vragen ook weer meer stabiliteit, anders krijg je “bewogen” foto's. Uit de hand fotograferen (bijvoorbeeld vanuit de auto) wordt dan lastig, je hebt al snel een statief o.i.d. nodig. Bovendien neemt van 210 naar 300 naar 400 de prijs van de lens ook behoorlijk toe. Een handzame lens is bijvoorbeeld een 210 of 300 telezoomlens.
Wat je daarnaast natuurlijk wel kunt doen bij een 5 Megapixel camara of meer, is dat je dat ook volledig uitnut. Je kunt dan later inzoomen op je foto (gaat wel weer wat ten koste van de kwaliteit, maar het leven bestaat uit keuzes maken). Wanneer je gebruik maakt van het maximaal uitnutten van een 5 of meer megapixel camera is het wel handig als de snelheidsoverdracht van de data naar de datadrager snel gaat, dus van belang is de snelheid van de camera EN de snelheid van de datadrager. Deze hebben dan vaak de term Ultra of Ultra II.
Normaal gesproken kom je redelijk dicht bij de dieren, dat zal niet je grootste probleem zijn. Wat wel weer een probleem kan zijn, is dat dieren vaak de schaduw opzoeken op het heetst van de dag. Je fotografeert vaak in het volle licht een object dat in de schaduw (donkerder) ligt. Voor een flits, ook met een groot richtgetal, is het vaak wel te ver weg.
Eventueel plaats je nog een teleconverter, relatief goedkope oplossing voor een groter bereik. Maar ook daar lever je weer in op de kwaliteit.
Probeer foto's te maken van hetgeen wel kan en laat het andere gewoon gaan en hoop op nog een kans onder betere licht en afstand omstandigheden.
Veel succes,
Ron B.