Zo, weer een paar dagen terug van een heerlijke, drie weken durende reis naar Zuid Afrika. Tijd om wat van mijn ervaringen met jullie te delen. Met name ook, omdat ik veel gehad heb aan de ervaringen en tips op dit forum en ik hoop dat mijn ervaringen ook weer mensen kunnen helpen.
Allereerst: drie weken is te kort. Wij moeten beslist terug, maar een volgende keer zou ik zeker proberen om 4 weken te gaan.
Zuid Afrika heeft een prachtig landschap. Nog mooier dan dat ik verwacht had en ook een stuk heuvelachtiger. Echt fantantisch. Eigenlijk wilde ik op elke heuvel stoppen om foto’s te maken, maar er waren nooit parkeerplaatsen op de mooiste plaatsen… En hoewel iedereen te pas en te onpas stopt op de vluchtstrook heb ik dat toch wat willen beperken…
Omdat het winter was was met name het noorden erg droog, en er waren ook diverse branden geweest. Het midden en zuidelijkere gedeelte was echter een stuk groener en dat is echt heel mooi. Het was tijdens game drives echter wel moeilijker om wild te spotten, alhoewel er ook mensen zijn die beweren dat dat niet veel uitmaakt…
Het links autorijden valt mee, je bent er zo aan gewend. Het is meer de mentaliteit en gewoonten waar je soms even aan moet wennen. Ik moest helaas op een zaterdag in Durban voor het eerst achter het stuur plaatsnemen… geen aanrader. Sowieso zou ik persoonlijk weinig waarde hechten aan een bezoek aan Durban.
De omgeving van St. Lucia is erg mooi en zeker een aanrader. Ga zeker een tour doen op de rivier in St. Lucia. Krokodillen, nijlpaarden etc. Fantastisch. Ook het Hluhuwe/Imfolozi park is een aanrader. Het was onze eerst kennismaking met wild tijdens een gamedrive daar. Wellicht is het als je al in Kruger geweest bent of zo anders, dat kan ik niet beoordelen. De big 5 zal je wat minder snel zien daar waarschijnlijk. Ga in de omgeving van Hluhuwe zeker ook eens kennis maken met de Zulu cultuur, door tijdgebrek en onwetendheid is ons dat niet gelukt, in de buurt van onze accommodatie (malala lodge) is een zulu dorp.
Wij zijn om Swaziland heen gereden richting Sabie waarbij we enkele watervallen bezocht hebben. De watervallenroute en met name de panoramaroute vind ik persoonlijk erg mooi. Helaas was het niet geheel helder… Onderschat de tijd niet die je ermee kwijt bent, wij hebben ons daar op verkeken.
Wij zijn niet in Kruger zelf geweest maar in de aangrenzende privé parken. Onze ervaringen daar kun je vinden bij de beoordeling van accommodaties hieronder. Mooiste ervaring was ’s avonds in het donker toen we 8 jagende leeuwen tegenkwamen, dat vergeten we nooit meer. Ineens waren het geen poesjes meer…
Na een vlucht van JHB naar port Elisabeth zaten we 3 dagen in Zuurberg. Een elephant back safari is echt een aanrader, al is het wel even wennen op de rug van een olifant… Addo vond ik zelf niet echt bijzonder, alhoewel we daar wel veel (kleine) olifanten gezien hebben. Ook bezochten we amakahla game reserve, waar we ook een game drive en een boottocht deden. Zeker de moeite waard, ook voor mensen die ervoor kiezen om een game drive te doen in een niet-malaria gebied.
Voor de tocht van PE richting kaapstad hadden we te weinig tijd. Tja, je moet keuze’s maken. Als we terug gaan gaan we dit deel verder bekijken. De tuinroute op zich viel iets tegen, met name door het slechte weer overigens. Wilderness is erg mooi en zeker een aanrader om te bekijken. Dat geldt ook voor de diverse stadjes in de omgeving.
Ook de wijnroute is door het slechte weer erbij ingeschoten. Kaapstad is een westerse stad, maar zeker een aanrader. Ik heb drie dagen volop genoten daar. Vanwege de tijd deden wij één dag de Tafelberg en omgeving, één dag excursie city-tour en township tour) en de laatste dag relaxen aan het water front.
In de dagen ervoor hadden we kaap de goede hoop etc al bezocht. Onze zoektocht naar walvissen werd hier ook pas beloond, waarschijnlijk was het de dagen ervoor te onstuimig en verstoppen ze zich dan… in Hermanus geen walvis gezien namelijk.
Beoordeling per accommodatie (eea is gebaseerd om ervaringen, dus dat kan voor iedereen anders zijn)
Airport Lodge Kempton Park (JHB)
Eenvoudige accommodatie bij vliegveld. Shuttle service. Als je bij het vliegveld in de buurt wilt overnachten een goede optie.
Malala Lodge Hluhuwe
Lodge met leuke huisjes. Wij boekten incl. eten en excursies. Heerlijk eten, en gastvrije mensen. Nette accommodatie. Je kunt ook lekker wandelen. St. Lucia 1 u rijden. Hluhuwe park half uur rijden. Aanrader.
Merry Pebbles Sabie
Wat gedateerde huisjes, maar goed om te overnachten. Wij bestelden het eten en ze brachten het naar het huisjes. Voor nog geen 12 euro hebben we samen gegeten, smaakte goed! Ontbijt was redelijk. Accommodatie ligt dichtbij watervallen.
Gomo Gomo game lodge
Perfecte lodge in Timbavati. Midden in de natuur aan de rivier, hetgeen veel dieren aantrekt. Deskundige begeleiding tijdens game drives. Wij zagen in 1,5 u de big five, dus dit is een goed gebied om dieren te spotten. Aanrader.
Graskop Hotel Graskop
Leuk hotel. Nette kamers. Mooie omgeving, vriendelijke mensen. Diner mogelijk, en een aanrader. Perfect ontbijtbuffet. Zeker een aanrader.
Pungwe bush camp
Gelegen in Manyeleti Game Reserve. Terug naar de bush. Geen stroom! (dus voor warm water wordt een kachel gestookt). Huiselijke atmosfeer. Heerlijk eten en aardige mensen. Echt terug naar de bush, dus ook geen radiocontact tussen wagens tijdens game drive… alles wat je ziet is dan ook onverwacht, dit in tegenstelling tot bv. Gomo gomo, waar wel radiocontact is. De kans op de big five is hier dus wellicht kleiner. Wij zagen de gehele big five, behale het luipaard, echter de 2 chita’s die we zagen, en een wilde kat maken dat zeker goed. Zeker een leuke ervaring.
Siesta Time Kempton park
Door verkeerde boeking terecht gekomen.
Zeer nette kamers. Maaltijd op verzoek mogelijk. Diverse ontbijtmenu’s. Goede locatie nabij vliegveld JHB.
Addo Elephant Back Safaris / Lodge
Ivm omboeking terecht gekomen. Eigenlijk zouden we verblijven in Zuurberg Mountain Inn. Door brand was dat niet mogelijk. Game drive in Addo wel via Mountain Inn. Goede begeleiding. Ze hebben alles goed voor ons geregeld. Dus een zeer goede optie, als het weer opgebouwd is.
Elephant back is fantastisch. Luxe huisjes met ongeëvenaard uizicht! Om verliefd op te worden‼!
Uitstekend eten en begeleiding. Zeer prettige sfeer en omgang. Moet je ervaren!
Chalet (CH3) Storms River Mouth Rest Camp (Tsitsikamma NP)
Mooie omgeving! Zeker 2 dagen verblijven. Huisjes zijn eenvoudig en gedateerd. Eten in restaurant was bij ons goed (op het dessert na…)
Villa Rustique Oudtshoorn
Leuke accommodatie in Oudtshoorn. Aardige mensen. Nette, nieuwe, luxe kamer. Goed eten, wat exclusiever.
Swellendam Country lodge, Swellendam
Fijne accommodatie, heerlijk ontbijt. Zeer gastvrij. Diner in directe omgeving mogelijk, heerlijke pizza aan overzijde vd straat. Goede prijs.
De molen guesthouse, Sommerset West
Goede accommodatie met mooie ligging. Goede service en lekker ontbijt.
Maartens Guesthouse, Kaapstad
Ondanks dat Maarten er zelf niet was hebben we een fantastisch vervlijf gehad. Hollandse gezelligheid. Hier moet je wezen als je in Kaapsad wilt overnachten. Aanrader dus!
tot zover… later meer… maar de drukte laat dat nu even niet toe…
groet nathan