Heeft dit toekomst of is het de toekomst?

• Ron B.

Geplaatst op woensdag 3 september 2008 09:42 , laatste wijziging woensdag 3 september 2008 09:42

Nationale Partij herleeft in Zuid-Afrika

door onze correspondent Marjon Busstra

In 2005 werd in Zuid-Afrika de Nieuwe Nationale Partij, doorstart van de Nationale Partij, opgeheven. Maar inmiddels is de Nationale Party herrezen. Ze neemt nu afstand van apartheidserfenis van Verwoerd en Vorster en wil het denken in kleuren en rassen doorbreken.

KAAPSTAD - Gaan oude tijden herleven in Zuid-Afrika? In de aanloop naar de verkiezingen volgend jaar heeft een groep mensen de Nationale Partij nieuw leven ingeblazen. Onder de vlag met dezelfde kleuren en dezelfde symbolen als de partij van F.W. de Klerk en diens voorgangers Botha, Verwoerd en Vorster vaart de partij echter een andere, non-raciale koers. ,,Zuid-Afrika is voor iedereen.''

Juan Duval Uys (41) is een van de initiatiefnemers. Hij ziet zichzelf al in parlement zitten, volgend jaar: ,,Ik heb mijn leven er omheen gepland, dus het zal de grootste teleurstelling in mijn leven zijn, als het niet gebeurt.'' Maar hij heeft goede hoop. ,,De steun die we krijgen is enorm. We kunnen het nauwelijks bijbenen. En veel daarvan komt van de zwarte bevolking.''

De oorspronkelijke NP, vooral bekend vanwege het creëren en opleggen van het apartheidssysteem in Zuid-Afrika, begon na de verkiezingen van 1994 een onzekere reis. Na 1997 maakte ze geen deel meer uit van de regering en veranderde ze haar naam in Nieuwe Nationale Partij - gedeeltelijk in de hoop zo afstand te kunnen nemen van haar verleden en een nieuwe start te kunnen maken. Dat lukte echter niet en na twee verkiezingsnederlagen, in 1999 en 2004, werd de partij in 2005 opgeheven. Veel aanhangers sloten zich aan bij een van de drie grote politieke partijen. Volgens Uys staan tal van hen nu te trappelen om terug te keren.

James Selse, voorzitter van een van deze grotere partijen, de Democratic Alliance (DA), lijkt niet onder de indruk. Hij neemt het NP-initiatief niet serieus nemen. ,,De kiezers zijn niet gek. Wat de partij ook zegt, ze kijken hier dwars doorheen. Dezelfde naam, dezelfde symbolen en kleuren - het is een ruwe poging een partij nieuw leven in te blazen onder de vlag van F.W. de Klerk.

Hoe minder serieus de partij genomen wordt, des te groter straks de schok, meent Uys. Volgens hem zoekt zij niet naar steun van oude leiders - of het moet, inderdaad, F.W. de Klerk zijn. De man van het uur van verzoening, de man die stond voor wat hij zei. En wat hem betreft: ,,We hebben hem bezocht en al onze plannen met hem besproken. Hij zei dat we niet wisten waar we aan begonnen, maar dat hij er geen probleem mee had.''

Gelijkheid

'Genoeg is genoeg' - is de leuze waarmee de partij het land in trekt. ,,We hebben genoeg van vijftien jaar van hetzelfde'', zegt Uys. ,,Nog weer vijf jaar Afrikaans Nationaal Congres betekent nog weer vijf jaar van hetzelfde: corruptie en het creëren van armoede.'' En, zo voegt hij eraan toe, de politici in Zuid-Afrika denken nog steeds in kleuren, in rassen. De NP wil dat doorbreken: ,,Ieder beleidsvoornemen dat is gestoeld op ras is destructief voor iedereen. We willen echte gelijkheid, ongeacht achtergrond.''

Een vierkoppig gekleurd leiderschap zal straks de verkiezingsposters sieren: Een blanke, een zwarte, een kleurling en iemand van Indiase afkomst. Waar de DA met Helen Zille er is voor de blanke, en het ANC met Jacob Zuma voor de zwarte, willen wij er zijn voor heel Zuid-Afrika.''

Volgens Uys is zijn partij van plan veel van het oude NP-beleid in praktijk te brengen. ,,De oude NP had destijds een goed onderwijsbeleid, al was het alleen voor blanke kinderen. Het beleid op zich was goed. Zelfs het ANC heeft dat toegegeven. Waarom dat niet implementeren voor alle kinderen in Zuid-Afrika?''

—————————

Ideeën Nationale Partij

Braindrain: Zuidafrikaanse professionals die nu nog in het buitenland werken, zullen financieel worden geholpen om terug te keren, een contract te tekenen met de overheid en in Zuid-Afrika aan de slag gaan.

Criminaliteit: Een ‘ zero tolerance ’ beleid. Dat houdt onder meer in de instelling van de doodstraf. Ook moet de politiemacht effectiever worden.

Hiv/aids: Er komt een minister speciaal voor hiv/aids, zodat het probleem niet langer opgaat in de brede portefeuille van de minister van Gezondheid.

Zimbabwe: Zuid-Afrika zal geen enkele band onderhouden met een land waar de regering door fraude en dictatorschap aan de macht is gekomen. Hun ambassadeurs worden weggestuurd, de Zuid-Afrikaanse worden teruggeroepen.

• Sander

Ron,

Tegenstrijdig is het woord dat bij me opkomt als ik dit lees. Sommige stukken tekst gaan erin als koek: túúrlijk moet - ook in het omgekeerde scenario t.o.v. de apartheid van destijds - ras nooit een criterium voor beleid zijn! Positieve discriminatie was een begrjipelijke reactie van 15 jaar terug maar kun je niet op de lange termijn volhouden. Gelijke kansen voor iedereen, óók blanken.

Toch ben ik bang dat dit initiatief onder deze sterren gedoemd is om te mislukken. Het inzetten van de oude symbolen lijkt mij al een valse start op zich. De níeuwe vlag van Zuid-Afrika vertegenwoordigt toch juist de gedachte dat het land van iedereen is??? Ik denk dat je elke verdenking dat je iets te maken hebt met het oude regime, ver van je af moet willen houden.

Men zegt: sommige dingen aan het oude regime waren goed en kunnen we gebruiken. OK. Sommige dingen aan het nieuwe regime (de grondwet, de vlag, bepaalde veranderingen in den lande die wél positief zijn), zijn ook goed en kunnen we blijven gebruiken.

Verder vind ik de gedachte om 4 leiders bewust aan te wijzen met “van elke kleur één”, ehh… aandoenlijk. Dat gaat toch juist récht tegen het eigen standpunt in?? Men wil uitstralen: de beste man/vrouw voor de job, ongeacht huidskleur! Dus stellen we onze leidersgroep krampachtig samen op basis van hun (vier verschillende) huidskleuren? Lijkt me meer iets voor een Benetton-reclame dan een politieke beweging ;-) Ik snap de goede bedoeling of het gebaar erachter wel ('wij vertegenwoordigen álle raciale groepen“), maar het is niet consistent: je moet - denk ik - juist géén raciale groepen meer vertegenwoordigen. Écht ”kleurenblind" zijn.

Groet,

Sander

• SAgirl

Op papier lyk dit goed maar in die praktyk, dink ek, sal dit nie werk nie! Jy het te make met verskillende kulture en nerens in hierdie wêreld kan verskillende kulture met mekaar oor die weg kom nie! Nie eens hier in NL nie! Dan het jy nog met magsbeheptheid te make en ook jaloesie! Mense oor die algemeen wil nie saamwerk nie - daar is 'n goed bedoelde strewe maar in praktyk werk dit nie! Dis jammer want daar kan soveel meer gedoen word in SA as mense maar net wil!

Daar is soveel haat aan alle kant van die spektrum in SA!

Maar aan die anderkant, dalk werk dit! Sal maar duimvas hou want ek sal wat wil gee om weer in my eie land te kan woon! As daar vir my en my kinders 'n blink toekoms is, vertrek ek dadelik!

• Corné

Mee eens Sander, het idee is leuk maar als je de oude symbolen en vlag gaat gebruiken dan roept dat toch weerstand op denk ik.

Misschien hebben ze dit wel zo gedaan om bij mensen een vertrouwd beeld op te roepen (vroegah was alles immers beter)?

Leiders van elke soort 1… beetje doorzichtig maar meer dan 90% (ruwe schatting) van de bevolking heeft weinig scholing gehad en zal wel degelijk gevoelig zijn hiervoor.

Groeten uit het donkere bos (veel wind en de geur van brand),

Corné.

www.amukela.com

• Peter Rietveld

Het gaat om de antwoorden op twee simpele vragen: Zijn wij allemaal gelijk? Ja! Zijn wij allemaal hetzelfde? Nee!

• Klaas-Wouter

Het ANC begint het massale vertrek van hoogopgeleiden ui ZA als een probleem te zien:

http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2383376,00.html

Als ze dat iets meer naar voren brengen zullen ze de potientele overstappers waarschijnlijk wel vast kunnen houden.

Klaas-Wouter

http://kranten-zuid-afrika.startpagina.nl

• Corné

Beste SAgirl! Als ik jouw berichten leest dan valt me iets op! Ik probeer het hier ook uit te beelden! Zodat het opvalt! Sorry voor het ongemak!

Groetjes uit de bush!

Corné!

www.amukela.com !

• Gert

heb ook hun stuk gelezen in de sunday independent, paar van hun standpunten:

publieke executies op church square en green market square en een 0 budget voor voedsel in gevangenissen…

denk niet dat het toekomst heeft, en hoop dat het niet de toekomst is…

groet gert

• Aryan

Hallo,

Ik denk dat de kern van het verhaal is dat we allemaal moeten leren van de fouten die in het verleden gemaakt zijn, en proberen te voorkomen om die te herhalen. Mocht herhaling zich voordoen zullen er maatregelen genomen moeten worden om dit voor eens en voor altijd te stoppen. ( vgl.: na de 2e wereldoorlog )

Daarmee probeer ik duidelijk te maken dat de fouten die gemaakt zijn in het verleden zich niet mogen herhalen in de nabije toekomst. Gebeurt dit wel ( en die kans is aanwezig ) dan lijkt het mij onafwentbaar dat SA zich (wederom) zal moeten omvormen tot een andere soort of vorm van rechtsstaat.

Het opbouw van het huidige SA is naar mijn mening namelijk niet opgewassen tegen de diversiteit van de volkeren die zich in de loop van de tijd gevestigd hebben, en zal, na herhaling van de fouten in het verleden ( maar dan omgekeerd ) omgevormd moeten worden naar een federale staatsvorm, ipv de huidige provinciale/centralistische staatsvorm.

Voordat mensen opspringen ‘soos een bosje vlooien’; dit is dezelfde staatsvorm die Duitsland ( voorheen BRD ) heeft, en zoals de cijfers bewijzen is dit uiterst succesvol is gebleken. Dmv een federale staatsvorm kun je namelijk de verschillende bevolkingsgroepen wel vrij laten reizen en overal laten vestigen maar in hun ‘eigen’ gebeid 100% stemrecht en unieke lokale zeggenschap geven; iets wat in de huidige staatsvormvan SA onmogelijk is, en derhalve een escalatie moet veroorzaken omdat 1 (bevolkings)groep de overige 10 zal overheersen.

In het kort: de nieuwe NP heeft in het huidige centralistische communistische bestel, net zoals alle andere democratische partyen totaal geen enkele schijn van kans en zullen door de verschillende ANC MECs en MPs ronduit uitgelachen worden omdat ze geen enkele macht of zeggenschap zullen hebben.

In een federale staat is het echter een heel ander liedje; een scenario waarbij de vertegenwoordiging van de vrijstaatse boeren totaal gedomineerd wordt door de nieuwe NP en bijvoorbeeld de Westkaap de DA, Incata in KZN, waardoor wel degelijk een boodschap luid en duidelijk doorkomt wanneer er beslissingen genomen moeten worden die die gebieden aan gaan, en zelf geblokkeerd of juist gestimuleerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe grondhervormingen of een evt. centrale aan de KZN kust.

Omdat ik er van uit ga dat het huidige bestel zich om gaat vormen ( hetzij geleidelijk, danwel nav een politieke implosie door politiek/raciaal geweld )

is het vormen van andere, op democratische schoei geleeste, partyen heel heel erg belangrijk en dus alhoewel in het huidige communistische bestel de nieuwe NP het hoogstwaarschijnlijk erg moeilijk gaat krijgen is, als ze het volhouden, op de middellange termijn beter gesteld; vooral wanneer zij zich niet te veel van hun Afrikaans sprekende kiezers vervreemden.

Ter Info ( my 0.02$ ) ,

Aryan

• Ed

Corne,

Dit bericht komt toch wel erg vreemd over. Wat bedoel jij precies? Probeer je hier iets op gang te brengen tegen SAgirl?

Corné schreef:

>

> Beste SAgirl! Als ik jouw berichten leest dan valt me iets

> op! Ik probeer het hier ook uit te beelden! Zodat het opvalt!

> Sorry voor het ongemak!