niemand slechte ervaring met dieren in parken?

• Toon

Hoi,

Ik zit al een aantal weken dit prachtige forum door te spitten op zoek naar allerlei info omdat ik volgend jaar juli/augustus met mijn gezin(vrouw en 2 kids van 10 en 13) naar ZA wil. We hebben er al heel veel zin in!!

Wat ik bijna niet tegenkom maar me wel afvraag is of het voorkomt dat dieren zich agressief kunnen gedragen naar auto's/campers? En als je dit overkomt, wat doe je dan? Wordt je daar over voorgelicht bij de ingang van de parken?

Oh ja en moet je steeds met je ramen gesloten rijden?

Ben erg benieuwd naar reacties/ervaringen.

Greetzz

Toon

• Mickey

Hoi Toon

Ik heb nu alzo'n 5x in het Kruger Park gereden, altijd gewoon met een eigen auto, en nog nooit agressief gedrag van dieren tov de auto ervaren. Sommige foto's op sites zijn ook nep hoor! Ik heb de ramen altijd open, maar als het heel dichtbij komt (is 2x gebeurd, de eerste keer een troepje leeuwen die langs mijn autoportier wegliep en de tweede keer met een groepje jonge hyena's) deed ik op tijd het raam dicht. Ik heb begrepen dat de grote dieren een auto zien als een ongevaarlijk stinkend beest, maar voor de leeuwen en hyena's wilde ik geen risico lopen. Ik begreep dat als je niet uit het raam hangt, dat er dan niks aan de hand is.

Het is een superervaring en als je niet uitstapt of buiten het raam hangt, zeker niet gevaarlijk. Wel een onwijs gave ervaring, ook voor je kinderen!

groetjes, Mickey

www.witrivier.tk

• mtb

Ik heb meegemaakt, toen was ik 12, dat er een bobbejaan in de auto geklommen is. We hadden de auto bij een parkeerplaats geparkeerd en waren uitgestapt om wat te gaan drinken. Ik moest de pijp van mijn vader ophalen die in de auto was blijven liggen. Toen ik in de buurt van de auto kwam zag ik heel veel mensen om de auto staan die stonden te zwaaien en te schreeuwen. Zij probeerden de bobbejaan eruit te jagen maar dat beest was helemaal in paniek en vloog de auto door op zoek naar dat ene open raampje. (gelukkig had mijn vader die vergeten te sluiten)

Het gevolg was dat de auto heel erg vies was van binnen en erg stonk.

Achteraf een leuk verhaal maar op dat moment niet zo.

Ook heb ik meegemaakt dat onze auto het begaf toen we weg wilden rijden omdat er een boze olifant-man aan kwam stormen. Een ander automobilist zag dat en heeft toen met zijn eigen auto onze auto weggeduwd zodat we van de heuvel af konden rijden en de moter weer aansloeg.

• Annemieke

Nee, geen slechte ervaring gehad met wilde dieren. Wel in de auto blijven zitten, nooit eruit gaan, ook niet voor een sanitaire stop, ook alzie je geen dieren!

En op tijd de raampjes en deuren dicht.

Altijd weer geweldig zicht die wilde dieren! Veel plezier.

groetjes uit een zonnig Kyalami

Annemieke

• Theo

Zomaar een stukje uit ons reisverslag van 1996;

Als we al een poosje mopperen dat we maar steeds geen katachtige roofdieren zien, komt er in de verte een leeuw over de weg naar ons toe gesjokt. Zo te zien heeft hij z’n beste jaren al achter zich liggen (of hij heeft last van de hitte). We kunnen hem uitgebreid bekijken en fotograferen. Als we weer verder rijden staat er ineens een serieus grote olifantstier voor ons, midden op de weg, en hij lijkt niet van plan om voor ons op zij te gaan! Ietwat dreigend komt hij op ons afgestapt. Veiligheidshalve keren we maar terug, want je kunt je voorstellen wat zo’n knaap met je auto kan doen. Hij zag er in ieder geval heel wat fitter uit dan de leeuw die net voorbij ging.

gr

Theo

www.borghstijn.info

• paulus

Al -tig keer in Kruger geweest en geen probleem.

Het is strafbaar om uit de auto te stappen. Er zijn plekken waar het wel mag. Ook strafbaar is het voederen.

Bij apen, raampjes dicht en nooit dwars door een kudde olifanten rijden.

En als er kleintjes zijn dan afstand bewaren.

Als een kudde olifanten de weg oversteekt, zie je de Bull vaak de weg blokkeren om de kudde door te laten. Hou afstand!!!!

Echter ik vond de olifanten in Etosha ( Namibie) agressiever.

Let op snelheid in Kruger. Er kan snelheidscontrole zijn, vooral op de asfalt wegen tussen de kampen.

Op de gravel wegen aan maximum snelheid houden ( niet vanwege kans op boete,maar als je harder gaat lijkt het erop alsof je op ijs rijdt en verlies je de macht over het stuur.

Ik zou in oktober weer gaan, samen met mijn zoon. Helaas door omstandigheden kan ik niet,maar van uitstel zeker geen afstel!

• Wim M

Nee, nooit vervelende dingen meegemaakt. Wel is in het Kruger ons BBQ rooster met vlees ui en tomaat gejat door een paar apen. Goed je raampjes dicht en de dieren geen eten geven.

Veel plezier,

Wim

• Henk en Petra

Dag Toon.

Je kunt gerust rond gaan rijden met de ramen voor een groot deel open.

Wij hebben nog nooit echt problemen met dieren in het Krugerpark. Toen wij in Satara verbleven, hebben we wel meegemaakt, dat we ons huisje niet uit mochten, omdat er onder onze auto een levensgevaarlijk dier zou zitten. Het bleek te gaan om een honingdas, een beest dat behoorlijk agressief kan zijn en die in nood, volgens de rangers, een luipaard en leeuw zal aanvallen.

Groet, Henk.

• iris

Hoi Toon,

Je krijgt bij de ingang geen info. Wel een folder met de kampregels en een telefoonnummer die je kan bellen in noodgevallen.

Er rijden dagelijkse vele auto's door de parken, de dieren zijn er letterlijk mee opgegroeid. En omdat auto's geen gevaar voor ze vormen, hebben ze ze geaccepteerd als een onderdeel van hun wereld. Waar het om mensen gaat, is het een ander verhaal voor ze. Hoe het werkt, weet geloof ik niemand, maar de dieren weten nog steeds dat mensen jagers zijn, dus wanneer een dier een mens ziet, zal hij moeten kiezen of hij dit ‘gevaar’ aanvalt of ervoor zal vluchten.

Daarom dus alleen op de aangegeven plekken uitstappen en ook daar je eigen ogen en oren open houden.

Voor wat betreft autoramen; ik wil aanraden deze vooral op te houden om zo te genieten van de geuren en geluiden om je heen. Dit helpt ook om dieren te ontdekken. Zo hoorde ik eens een leeuw dichtbij brullen en kon ik hem goed lokaliseren, waardoor we met de auto precies op de plek stonden waar de leeuw uit de bosjes te voorschijn kwam.

Al heb ik wel één keer meegemaakt in Kruger dat we tijdens een rit een slang (spitting cobra?) stoorde die waarschijnlijk op de zandweg zich lag op te warmen. Het dier richtte zich 1,5 meter op en die deed een aanval naar de auto. Gelukkig waren toen wel de ramen dicht (omdat de airco aanstond.)

Wanneer je gaat parkeren, doe dan vooral wel de ramen dicht, want apen en bavianen gaan graag op zoek naar eten in auto's.

Ook een keer mee gemaakt dat wilde honden zowel bij ons als bij een ander aan de autoband gingen knagen, even opletten dus. Gelukkig bleef de band heel.

Voor wat betreft agressie, heb ik alleen angst als het gaat om olifanten; als die kwaad willen, beschermt een auto niet. Ik houd altijd gepaste afstand en zorg dat ik ze niet irriteer met plotselingen harde geluiden (ze hebben een zeer goed gehoor) zoals een rattelende airco of hard gas geven om er snel langs te kunnen rijden.

Heel veel plezier in ieder geval, je zal er zeker van gaan genieten.

Groetjes Iris

• Wim M

Hi Iris,

Ja, auto/vliegtuigbanden vinden ze ook erg lekker. In februari j.l. waren wij in een park met een airstrip. Daar hadden ze een speciale kooi met prikkers om de bandjes van het toestel.

Doei,

Wim