Hoi Toon,
Je krijgt bij de ingang geen info. Wel een folder met de kampregels en een telefoonnummer die je kan bellen in noodgevallen.
Er rijden dagelijkse vele auto's door de parken, de dieren zijn er letterlijk mee opgegroeid. En omdat auto's geen gevaar voor ze vormen, hebben ze ze geaccepteerd als een onderdeel van hun wereld. Waar het om mensen gaat, is het een ander verhaal voor ze. Hoe het werkt, weet geloof ik niemand, maar de dieren weten nog steeds dat mensen jagers zijn, dus wanneer een dier een mens ziet, zal hij moeten kiezen of hij dit ‘gevaar’ aanvalt of ervoor zal vluchten.
Daarom dus alleen op de aangegeven plekken uitstappen en ook daar je eigen ogen en oren open houden.
Voor wat betreft autoramen; ik wil aanraden deze vooral op te houden om zo te genieten van de geuren en geluiden om je heen. Dit helpt ook om dieren te ontdekken. Zo hoorde ik eens een leeuw dichtbij brullen en kon ik hem goed lokaliseren, waardoor we met de auto precies op de plek stonden waar de leeuw uit de bosjes te voorschijn kwam.
Al heb ik wel één keer meegemaakt in Kruger dat we tijdens een rit een slang (spitting cobra?) stoorde die waarschijnlijk op de zandweg zich lag op te warmen. Het dier richtte zich 1,5 meter op en die deed een aanval naar de auto. Gelukkig waren toen wel de ramen dicht (omdat de airco aanstond.)
Wanneer je gaat parkeren, doe dan vooral wel de ramen dicht, want apen en bavianen gaan graag op zoek naar eten in auto's.
Ook een keer mee gemaakt dat wilde honden zowel bij ons als bij een ander aan de autoband gingen knagen, even opletten dus. Gelukkig bleef de band heel.
Voor wat betreft agressie, heb ik alleen angst als het gaat om olifanten; als die kwaad willen, beschermt een auto niet. Ik houd altijd gepaste afstand en zorg dat ik ze niet irriteer met plotselingen harde geluiden (ze hebben een zeer goed gehoor) zoals een rattelende airco of hard gas geven om er snel langs te kunnen rijden.
Heel veel plezier in ieder geval, je zal er zeker van gaan genieten.
Groetjes Iris