noodweer in ZA

• paulus

Las net in de krant dat er noodweer is in ZA. 10 meter hoge golven, sneeuw, flink onder nul en elders grote bosbranden.

Dus………….. wie van de prikkers in die gebieden hebben meer info

• Annemieke

Ja was op het Nuus gisteren. Omgeving Jozi veel veldfires, ik zie de rookpluimen, maar ook in andere delen veel branden. Het waait hier namelijk al 3 dagen enorm, ik schat windkracht 8/9 en op de Cape Pinsuelea was het nog erger, met hoge golven van 6 meter. Het sneeuwt daar in de bergen en bergpassen zijn voorlopig gesloten, hier in Gauteng is het gort en grot droog! We kunnen wel een buitje hebben, maar er wordt voorlopig geen regen voorspelt. Vandaag op de eerste lentedag is het koud helaas, dus een trationele duik in het zwembad op de eerste lente dag zit er wat mij betreft toch echt niet in hoor!

Morgen wordt het al weer warmer voorspelt en hopelijk gaat die wind, na 3 heftige dagen, eindelijk eens liggen.

groetjes uit Kyalami

Annemieke

• Greta

Stormweer afgelopen weekend zorgde voor veel schade

Kaapstad - Grote delen van de West Kaap kampen met sneeuw, storm en temperaturen onder het vriespunt, terwijl branden op verscheidene plaatsen in Kwazulu-Natal duizenden hectaren bos en weide verwoesten.

Afgelopen zaterdag en zondag werd vooral de kust rond het Kaapse schiereiland getroffen door het noodweer. Op verschillende plaatsen is er veel stormschade. Zo stortte een deel van het dak van een schoppingcenter in bij Ottery. Op verscheidene plaatsen zijn spoorlijnen onderbroken en staan wegen onder water.

Vandaag is het nog steeds zwaar bewolkt met hier en daar een opklaring maar er liggen alweer twee koudfronten klaar om in de komende dagen over land te gaan met hevige storm en regen.

In de hoger gelegen gebieden is het afgelopen weekend ook sneeuw gevallen. Volgens de eerste bronnen is het de meeste sneeuwval in 25 jaar.

Datum publicatie: 01/09/2008 09:24

Bron: http://www.gozuidafrika.com/nieuws/

• Pim

Hier in Hluhluwe gisteren een erg harde zuid wester wind. Erg warm, 30 graden. Het is hier ook erg droog. Iedereen zit op regen te wachten. Rond een uur of twee was de zon oranje/rood door al het stof in de lucht. Vandaag maar 19 graden, minder wind en een stark blauwe lucht.

Pim

www.bushbabylodge.co.za

• Corné

Hier in Balule gisteren ook een harde warme zuidwesten wind. 34 graden en ook droog.

Nu is het af en toe waaierig, 27,5 graden. Erg heiig!

Corné.

www.amukela.com

• loes

wij kunnen wel wat regen missen hoor mannen!! na een super weekend, is het al weer een stuk minder - ook winderig, maar gelukkig wel droog. mischien wat enthousiaster die regendans doen (lol!)

• Theo

In Limburg was het ook vandaag nog heerlijk weer. Wel een stuk mindere na onweer dan gisteren, met ruim 30 graden .

• Corné

Over de regendans gesproken, ik hoorde vorige week van mijn werknemers hier dat in een bepaald dorpje er een groep (oude) vrouwen was uitgenodigd om de regendans te doen.

Schijnbaar gaan die (oude) vrouwen naakt dansen, en niemand (hoe weten ze dan dat ze naakt gaan?) mag het zien….

Nou ja, als het maar helpt heej!

Corné.

www.amukela.com