Nederlandse lening voor investering ZA

• Alex

Beste mensen.

Ik ben nieuw op dit forum alhoewel ik al enige tijd aan het meelezen ben. Nu heb ik zelf een vraag.

Kan iemand mij vertellen of er Nederlandse banken zijn die geldleningen verstrekken voor investeringen in Zuid-Afrika. Een vriend van mij wil in de toekomst een eigen lodge beginnen en ik vroeg mij af of Nederlandse banken hiervoor een financiering willen geven. Wellicht heeft iemand hier ervaring?

Met vriendelijke groet,

Alex.

• Aryan

1e antwoord: kan niet ‘direct’; zelfs niet via een nederlandse bank in SA ( eg v/h ABN )

2e antwoord: kan wel, maaaaaar je gaat een middle-man nodig hebben die in principe jou dit geld onder contract uitleent na het onder zijn EU based assets geleend te hebben; dit word dan als een buitenlandse investering gezien. ALs je het goed doet hou je er geld aan over tov lenen in SA.

Ik heb een vergelijkbaar verhaal gezien, begeleid tijdens overleg en gesprekken met officials ook meegeholpen met vertalen van documenten ( ik spreek 5 talen vloeiend )

in 't kort: als je met groot geld begint te spelen is het belasting technisch interesant om heea gescheiden te houden. de vuistregel ( toen ook al de nieuwe regels in acht genomen ) is mbt belasting ed de euro in euroland en randen afrekenen in SA.

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt, je gaat je het meest up-to-date moeten laten houden door lokale belasting EXPERTS ( niet iemand die er ‘verstand’ van heeft ) en attorneys.

Succes ermee,

Aryan

• Loeky

Ik zou dit navragen bij de ABN-AMRO bank ik meen mij te herinneren dat hun daar een joint venture hadden (met Nedbank) maar ben niet zeker hiervan, moet je toch ffe zelf checken.

Ze zijn internationaal wel het beste vertegenwoordigd van de Nederlandse banken.

• Aryan

Het laatste wat ik daar van gehoord heb is dat ze daar mee gekapt zijn ivm overnames en ik meen me zelfs te herinneren dat het kantoor wat ze hadden in j'burg opgeheven zou worden.

Nedbank, zoals de naam als wellicht doet vermoeden, is vroeger een nederlandse bank geweest en doet geen specifieke zaken met met de ABN. Het is wel IMHO de beste bank in SA, en doet een beetje denken aan de ABN in Nederland in de 80'er jaren, van toen het niet niet helemaal een ballenbank geworden was.

Maar je kunt rustig informeren bij beide organisaties :)