wat niet vergeten

• Reisgraag

Loes,

Je hebt groot gelijk, maar wees voorzichtig met het uitdelen op drukbezochte benzine stations of iets soortgelijks.

Ik heb bij de Paul Sauer brug bij Stormsrivier gezien hoe kinderen afgeranseld werden door de pompbedienden omdat ze daar stonden te bedelen bij de toeristen.

Geef het liever aan de werkende ouders bij je overnachtingsplaats maar maak van de kleine kinderen geen bedelaars. Zoek een school en geef het daar aan de verantwoordelijke. Net zoals je zegt: “ergens overnachten waar het personeel erg aardig is en de kinderen daar ter plaatse wonen”.

Op de foto hieronder staan er kleine kinderen op de parkeerplaats bij een brug tussen Pigg's Peak en Mbabane in Swaziland. De kleine kinderen moeten dansen en het geld dat je aan de kinderen geeft wordt direkt afgepakt door de oudere man en de kinderen blijven nadien nog maar bedelen voor meer geld. Alles wordt commercieel maar ik denk dat werkende ouders bij bv een overnachtingsplaats nog wel de ballonnen, pennen enz afgeven aan hun kinderen.

Ook bv ergens onderweg waar je bij een afgelegen huisje een foto wilt nemen, is een goede plaats om kleinigheidjes af te geven.

Herkent iemand deze brug met de kleine kinderen aan beide kanten van de brug?

Piet

• loes

ja, jammer he Piet, dat zulke dingen dan vaak weer ontaarden in onaangenaamheden - voor alle betrokkenen. want om te zien dat kinderen dan weer afgeranseld worden, maakt de herinnering aan een plaats ook weer minder prettig - op zijn zachtst gezegd

fijn weekend (in de regen)

grts

• Reisgraag

Ja Loes,

Het is spijtig dat kinderen zo vaak uitgebuit worden door ouderen. Vandaar ook dat ik graag de “giften” uitdeel aan scholen en dan ook nog giften die “opvoedkundig” zijn en bv geen snoep of ballonnen, maar liever schoolgerief.

Natuurlijk is speelgoed ook belangrijk (vooral voor ons hier in Europa) maar we moeten eens goed nadenken wat de kindjes daar het meeste nodig hebben.

Piet