Voor alle azijnzeikers

• Arthur van Elst

Vandaag in de Telegraaf:

Zuid-Afrika: schoonste stranden buiten Europa

De schoonste, veiligste en milieuvriednelijskte stranden vind je in Zuid-Afrika. Het land heeft maar liefst 19 Blue Flag-stranden; het grootste aantal buiten Europa. Een Blue Flag is een internationale onderscheiding die uitgereikt wordt aan stranden die voldoen aan strenge eisen op het gebied van veiligheid, voorzieningen, hygiëne en milieubeleid.

• Cristien

Ach ja, Hermanus afgelopen vrijdag.

• Ron B.

Veilig in ommuurd en rijk (stukje) Zuid-Afrika

Geplaatst op maandag 23 juni 2008 - 16:51

——————————————————————————–

Redactie AfrikaNieuws

ProfielHomepage5754 berichten

——————————————————————————–

Door Marianne Lamers

Het is bomvol vanavond in de Country Club van Dainfern, een buitenwijk tussen Pretoria en Johannesburg. In een uitverkochte zaal luisteren zeker 150 inwoners van een van Zuid-Afrika's best beveiligde en rijkste ‘gated communities’ naar het verhaal van criminaliteitsexpert Richard Brussow.

Want terwijl aan de andere kant van de muur in de buitenwijk Diepsloot de resten nog nasmeulen van de huizen en winkels van buitenlanders die door boze Zuid-Afrikanen met grof geweld de dood of vluchtelingen kampen in werden gejaagd, gaat het leven in Dainfern gewoon door.

Dainfern opende in 1994 haar deuren en is daarmee net zo oud als de afschaffing van de Apartheid. Het groeide uit tot een van de vele rijke ommuurde gemeenschappen in Zuid-Afrika waar inwoners –voornamelijk expats- worden beschermd door hoge muren, elektriciteitsdraad en zwaarbewapende beveiliging die dag en nacht rondjes rijden op het terrein. Maar hoe goed hun Toscaanse paleizen, geblindeerde BMW's of golfkarretjes, het favoriete vervoermiddel onder de Dainfernse jeugd, ook beschermd mogen worden, met een van de hoogste criminaliteitscijfers in de wereld, weten de 1500 inwoners van Dainfern heel goed wat ze te verliezen hebben.

Hoe te handelen bij overvallen

Voormalig politieman Richard Brussow van de National Hijack Prevention Academy (NHPA) komt dan ook als geroepen. Brussow is vanavond uitgenodigd om het Dainfernse publiek de kneepjes van het voorkomen van overvallen bij te brengen, en mocht het je dan toch overkomen, hoe zo min mogelijk geweld op te roepen. De NHPA werd zeven jaar geleden opgericht en heeft al veel slachtoffers van gewelddadige overvallen bijgestaan. Emotionele sessies, noemt Brussow de gesprekken met slachtoffers. Verhalen over gewelddadige berovingen, moeders die verkracht werden, vermoorde baby's, hij heeft alles wel een keer voorbij horen komen. En dat terwijl in een heleboel gevallen de overvallen minder gewelddadig hadden kunnen aflopen. Brussow's monoloog in sneltreinvaart lijkt op een peptalk, maar werkt ontmoedigend. Als je nog niet bang was, dan ben je het nu wel.

Een paar tips van Brussow: “Zie je wit schuim ontstaan rond de bek van je hond, dan is deze waarschijnlijk vergiftigd door inbrekers die lappen vergiftigd vlees de tuin in hebben gegooid. Verlaat zo snel mogelijk het huis. De veiligheid van je familie is belangrijker dan die van je hond.” Of: “Als de overvaller eenmaal binnen in je huis is, verlaat het huis. De veiligheid en beveiliging van jouw huis is dan de veiligheid en beveiliging van de overvaller.” En als je een keer buiten de muren van Dainfern komt: “Kijk bij het wegrijden van een parkeerplaats altijd eerst onder je auto of er geen lege flessen voor je banden zijn gezet die ontploffen zodra je wegrijdt.”

Als de overvallers je dan toch te pakken hebben: “Trek je schouders in: zo hebben kogels minder kans het zachte weefsel in je nek te raken.” En vergeet niet: “Red bij een overval op je auto altijd eerst jezelf en dan pas je kind. Alleen als je zelf veilig bent, kan je je kind redden.” En wil je dan toch de held uithangen, doe dit dan met beleid: “Kies je bij een overval op je auto toch om door te rijden, trap het gaspedaal zo diep mogelijk in en duik de eerste twintig seconden zo ver mogelijk in je stoel zodat kogels je niet kunnen raken.” En, de belangrijkste regel in Zuid-Afrika: “Vertrouw niemand. Ook kinderen van 13 jaar niet. Er zijn genoeg gevallen gemeld van 13-jarigen die moorden voor een paar honderd Rand.”

Jimmy Abdollah (40) kan na afloop van de bijeenkomst nog steeds lachen: “Dit soort verhalen hoor je aan de lopende band. Dit is gewoon realiteit hier. Al overdrijven ze het vanavond misschien wel een beetje.” Abdollah, een handelaar in leren tassen, is van Iraanse afkomst en woont al vier jaar in Dainfern. Daarvoor woonde hij in het centrum van Johannesburg: “Een maand nadat ik daar een huis had gekocht, werd ik wakker op een ochtend en stonden er opeens acht mensen in de woonkamer. Mijn zoon van tien heeft er nog steeds nachtmerries over. Toen zijn we hier gaan wonen. Hier voelen we ons veilig.” Zijn zoon Armen knikt enthousiast zijn hoofd. Zijn vader: “Maar als er hier iets gebeurd, zijn we hier weg. Naar een ander land.”

Ook voor Maria Junebrink (40) en Mirjam Sloot (47), twee inwoners van Dainfern en buurvrouwen van elkaar, zou criminaliteit een goede reden kunnen zijn om Zuid-Afrika te verlaten. Junebrink: “Als er hier wordt ingebroken is het ook meteen zo gewelddadig.” Junebrink woonde tot vier maanden geleden nog in een klein dorp in Zweden en zegt zich veilig te voelen achter de Dainfernse muren. Al brengen deze zelfde muren ook beperkingen met zich mee: “Mijn hele sociale leven speelt zich af in Dainfern. Al mijn vrienden zitten hier, mijn gezin, mijn gymclub. Ik vind het nu nog leuk, maar kan me voorstellen dat ik me over een paar jaar opgesloten ga voelen. Die verhalen hoor ik ook van mensen die hier al langer wonen.”

Mirjam Sloot, een Nederlandse die anderhalf jaar in Dainfern woont: “Eigenlijk leven wij vrouwen hier als een stelletje gepensioneerden. Van de meeste gezinnen die hier wonen, gaat de man ‘s ochtends naar zijn werk en blijft de vrouw thuis.” Hoe ze hun dagen vullen? “Je doet boodschappen en gaat eens winkelen. Ik tennis een paar keer in de week en volg Zulu les en een cursus mozaïek.” Junebrink: “Er wordt veel geroddeld hier. Hoe meer vrije tijd je hebt, hoe meer tijd je hebt om te roddelen.” Sloot: “We leven hier als in een glazen bol.” Junebrink: “Soms gaan we die glazen bol uit en dan gaan we snel weer terug naar onze veilige cocon.” Sloot: ’Ik weet niet of ik hier zou zijn gaan wonen als ik dat van tevoren had geweten."

Junebrink vertelt iedere maandag les te geven op een basisschool in Diepsloot: “Je probeert te doen wat je kunt. Het contrast tussen arm en rijk is zo groot in dit land. Ik voel me wel eens schuldig tegenover mijn werkster als ik thuis kom met tassen vol nieuwe kleren. Die laat ik dan in de auto staan totdat ze weg is.” Sloot: “Als ik eten overheb, geef ik dat altijd aan de werkster. De tuinman heb ik laatst nog een paar pannen meegegeven. Ook organiseren we wel eens een lunch waarvan de opbrengst dan naar welzijnsorganisaties gaat.”

Kader

De Zuid-Afrikaanse regering kwam begin dit jaar met cijfers naar buiten die moesten aantonen dat de criminaliteit in Zuid-Afrika gedaald was ten opzichte van voorgaande jaren. Hoewel het aantal geweldsdelicten als moord, verkrachting en gewelddadige overvallen volgens de South African Police Service (SAPS) inderdaad gedaald is (de laatste zes maanden van 2007 daalde dit aantal met 6,6 %), nam het aantal overvallen op trucks (53,3% meer dan in 2006), inbraken bij bedrijven (29,3% meer dan het jaar daarvoor) en straatovervallen (70% hoger) juist schrikbarend toe. Ook het aantal huisinbraken lag hoger dan in 2006 (7% meer). Het argument van de Minister van Veiligheidszaken Charles Nqakula dat dit een minder hoge stijging was dan in 2006 (25,4%) en het feit dat de cijfers in 1998 en 2003 hoger lagen dan in 2007, deed het gevoel van onveiligheid bij Zuid-Afrikanen niet afnemen.

Uit een studie van het Instituut voor Veiligheidsstudies (ISS) dat begin deze maand bekend werd gemaakt, blijkt dat veel Zuid-Afrikanen het gevoel hebben dat de criminaliteitscijfers alleen maar aan het stijgen zijn. Ook hebben ze minder vertrouwen in de politie en voelen de meeste mensen zich onveiliger dan vijf jaar geleden. Uit de studie bleek dat 57% van de 4500 mensen die in 2007 werden ondervraagd negatiever dachten over criminaliteit dan in 2003 toen dat percentage op 53% lag. Inwoners van de provincie Gauteng, waar Johannesburg en Pretoria liggen, waren het meest negatief over criminaliteit.

De druk op president Thabo Meki om iets te doen aan de toenemende criminaliteit neemt alleen maar toe. Een aantal maanden geleden nog riep Mbeki dat de media mensen onnodig bang maakten. De ernst van de criminaliteit in Zuid-Afrika werd volgens hem schromelijk overdreven. Een rapport over de deplorabele staat van de SAPS dat deze maand uitlekte sterkt de bange vermoedens van veel Zuid-Afrikanen alleen maar. In het rapport van Jackie Selebi, hoofd van SAPS, zijn de bevindingen opgeschreven van veertien gepensioneerde politiecommissarissen. Deze schetsen een beeld van een chaotisch politiecorps dat ten onder is gegaan aan haar eigen reorganisatie twee jaar geleden waarbij veel banen werden geschrapt. Ook zou het leiden aan zware corruptie en een onvoldoende kwaliteit van politie opleidingen.

Deze factoren zouden ertoe hebben geleid dat de politie de rellen van de afgelopen weken en de gevolgen daarvan niet alleen aankon en het leger moest worden ingeroepen. Selebi heeft zich nog niet publiekelijk uitgesproken over de resultaten van het rapport. De oppositiepartij Democratische Alliantie (DA) stelde vorige week voor om private veiligheidsdiensten dezelfde bevoegdheden te geven als de SAPS wanneer het gaat om het bestrijden van criminaliteit

• Ron B.

Beste Arthur,

Natuurlijk heb je gelijk wanneer je aangeeft dat Zuid-Afrika één van de mooiste, zo niet het mooiste land ter wereld is. De foto van Cristien geeft dat maar weer prachtig aan. Waar anders zou je willen zijn?! Maar er is ook een andere kant van Zuid-Afrika, die we niet mogen ontkennen. Wanneer we blijven drukken op die andere kant van Zuid-Afrika, zal er mogelijk in de nabije toekomst het licht ontstoken worden bij de bestuurders van het ANC om nu echt eens iets te gaan doen aan de criminialiteit en andere zaken. Pas dan is Zuid-Afrika weer een TOP land!

Op een mooie toekomst!

groet,

Ron B.

• Annemieke

Ach ja die Richard Brussow komt overal zijn vehaal geven. En best interresant.

Inderdaad in Dainfirn wonen veel expact, ook veel nederlanders, wij waren zeer verbaasd hoeveel er daar wonen. Die leven in hun eigen wereldje, maar dat willen ze. Ons verklaren ze voor gek dat we gewoon een huis hebben gekocht en zelfs de security ter hand hebben genomen ipv dat we ook in Dainfirn, Fourways Gardens, et. etc. wonen.

Maar wij voelen ons safe waar we wonen en wij voelen ons nu weer niet thuis op die Estates. Gelukkig smaken verschillen.

groetjs uit een warm en zonnig Kyalami

Annemieke

• Aryan

14 jaar terug stond hier een bordje. 't bordje is weg, maar er is een apartheid bij gekomen.

…. iedereen die verwacht dat er ooit nog iets goeds gaat komen van de ANC…. keep on dreaming :)

• Ed

In welk ander land met mooie schone stranden zijn er tot dusver dit jaar drie Nederlandse vrouwen verkracht en gemarteld, waarvan er een het niet heeft overleefd? Zijn er andere gevallen waarvan wij niet weten? Genoeg Nederlanders die in Z-A in de problemen komen.

Zuid-Afrika is een schitterend mooi land, maar er zijn vele andere mooie landen waar je veiliger bent.

• Corné

Beste Ron:

…“Wanneer we blijven drukken op die andere kant van Zuid-Afrika, zal er mogelijk in de nabije toekomst het licht ontstoken worden bij de bestuurders van het ANC om nu echt eens iets te gaan doen aan de criminialiteit en andere zaken”…

Denk jij nu echt dat de bestuurders van het ANC hier mee lezen….? Zal toch niet meevallen in het Nederlands.

Kortom, “blijven drukken op die andere kant van Zuid-Afrika” heeft iig niet het effect om het ANC te beinvloeden.

Corné.

(Zou wel mooi zijn natuurlijk, zoveel invloed via deze prikpagina).

www.amukela.com

• Mariska

Ik ga over anderhalve week voor het eerst naar ZA voor een rondreis en heb er echt heel veel zin in.

Dat we enigszins voorzichtig moeten zijn, dat is ons wel duidelijk….Maar dat moesten we vorig jaar tijdens onze rondreis door Mexico ook.

Je kan altijd op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats zijn en dat maakt niet uit waar je naar toe gaat op vakantie. Kijk maar naar dat Nederlandse echtpaar in Italië.

Het is heel vervelend als het je overkomt en ik hoop dat het mij nooit overkomt, maar er zullen jammergenoeg altijd en overal mensen zijn die slechte bedoelingen hebben.

Als ZA echt zo'n onveilig land zou zijn, waarom is er dan geen negatief reisadvies en waarom gaan er dan zoveel mensen ieder jaar naar toe om vakantie te vieren.

Groeten Mariska

• Aryan

Hoi Mariska,

Een positief danwel negatief reisadvies is te zwart wit. Tegenwoordig zijn er ook gradaties ( regenboog ? ) De gradaties die gelden voor mexico stad gelden ook voor een aantal grote steden in SA. Zo moeilijk is dat denk ik niet.

Het probleem is dat mensen commercieel bezig zijn met SA en voor alles geinteresserd zijn in zo veel mogelijk goede reclame voor en over SA. Een recentle vergelijking is een beetje zoals het gebeuren rond de OS in China.

Even de oogjes dicht voor de werkelijke problemen die een land teisteren en ten onder doen gaan om een paar weekjes in een alternate reality waarvan veel inwoners van dat land alleen kunnen dromen.

't is eigenlijk een keuze die je zelf maakt…. de blauwe of de rode pil; met de rode pil word je weer wakker in Nederland en geloof je wat je geloven wilt, maar slik de blauwe pil dan ga je achter komen hoe ver de mogelijkheden in SA zijn en hoe dat die mogelijkheden de lokale en internationale bevolking ruimschoots kan helpen en kan voorzien.

Er zijn echter invloeden en partijen die dit tegenhouden voor hun eigen gewin en desnoods het hele land de afgrond in storten omdat zij hun zin willen hebben. ( vb: buurman Mugabe ) En dat alles in de naam van Mandela, Vavi, Zuma of wie dan ook. Maar Mandela heeft niet het eeuwige leven, en als hij sterft sterft een symbool en tegelijk een tijdperk. En dan moet ik nog zien hoe lang het ANC nog de baas is in dit o zo mooie maar partymale o zo verraderlijke land.

De eerste doden door interne ANC strijd zijn gisteren tijdens een partijcongres al gevallen. Ja nee…. verandering gaat komen.