Ze hebben de PR aanvraag teruggevonden

• Gert

hmm lekker is dat, kreeg vorige week bericht dat mijn bezwaarschrift in Pretoria is aangekomen… die ligt daar ook ergens op een stapel..

naja ben in elk geval legaal in ZA terwijl de boel daar kwijt gemaakt wordt :)

• Ed

http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/nederlanders_in_het_buitenland,nederlanderschap/Wonen-in-het-buitenland-met-een-dubbele-nationalit.html

Ik heb naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit. Verlies ik het Nederlanderschap als ik in het buitenland woon?

De onderstaande informatie is niet van toepassing op personen die alléén het Nederlanderschap bezitten en in het buitenland wonen.

De wijziging van de Rijkswet per 1 april 2003 heeft tot gevolg dat iedere Nederlander met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap kan verliezen door langdurig verblijf buiten het Koninkrijk der Nederlanden of buiten de Europese Unie. Het geboorteland van de Nederlander speelt daarbij geen rol.

Als u naast het Nederlanderschap gedurende tien jaar ten minste één en dezelfde vreemde nationaliteit bezit én tien jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie verblijft, verliest u het Nederlanderschap.

Voor Nederlanders die op 1 april 2003 een dubbele nationaliteit bezaten en die op dat moment buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie woonden, is de tienjaartermijn gaan lopen op 1 april 2003.

Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door:

* ten minste één jaar hoofdverblijf te hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie, of

* tijdig, dus vóór de termijn van tien jaar afloopt op 1 april 2013, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen. Op de dag dat het paspoort of de verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap is afgegeven, begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen.

• Corné

Bedankt Ed!

'Als u naast het Nederlanderschap gedurende tien jaar ten minste één en dezelfde vreemde nationaliteit bezit én tien jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie verblijft, verliest u het Nederlanderschap.'

Je hebt dus 10 jaar ‘bedenktijd’ in feite?

'Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door:

* ten minste één jaar hoofdverblijf te hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie, of

* tijdig, dus vóór de termijn van tien jaar afloopt op 1 april 2013, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen. Op de dag dat het paspoort of de verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap is afgegeven, begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen'

En je kunt dus ‘verlengen’ (al lijkt me dat praktisch moeilijk) met nog eens 10 jaar.

Interessant!

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• Aryan

Die tijden waren al voorbij toen wij onze PR aanvraag indienden. Een aantal mensen die al langere tijd in SA verblijven ergerden zich blauw aan alle regeltjes, ‘fees’ en extra kosten. Anderen wisten mij te vertellen dat je vroeger geld toe kreeg om je te vestigen in SA… maar dat is dan ook heel erg lang terug.

Onderaan de email die ik heb ontvangen stond het volgende :

——–

Once again, we must emphasise the importance of keeping your Temporary Residence Permits current. Please be sure to communicate with us well before the 30 day window period prior to the expiry date of your Permit so that we can prepare to submit an application for an extension on your behalf.

——–

Tijden veranderen, wetten ook, en het word er niet gemakkelijker op. Het is daarom belangrijk om, als je van plan bent je langere tijd te vestigen in SA je goed voor te laten lichten voor de mogelijkheden die in jouw/ieders situatie mogelijk zijn, en die zijn variabel per per persoon en situatie.

Ter Info,

Aryan

• SAgirl

Ek wil julle troos en sê dat dit oral maar dieselfde gaan met verblyfsvergunnings! Hier ook! hahaha uiteindelik my permanente verblyf gekry maar dit na baie briewe en telefoonoproepe! Maar dan moet ek byvoeg - ek is nou nog nie geregistreer as getroud - al jare getroud maar die gemeente/ind bly dit weggooi.

Sterkte - sit in verskillende lande en verskillende kontinente maar met dieselfde probleme!