Ze hebben de PR aanvraag teruggevonden

• Aryan

Hallo,

Voor die wat het wellicht interesant vinden om de voortgang in de aanvraag van een Perm Residence Permit van 2005 te volgen heb ter info & vermaak onderstaand berichtje uit mijn inbox geknipt en geplakt.

————

We are communicating with you once again in order to assure you that we are still actively pursuing your application for Permanent Residence up and down the hierarchy of the Department of Home Affairs. 4 out of a total of 17 long outstanding Permanent Residence applications dating from 2005 have been finalised.

From our communications with officials in the Permanent Residence Section at the Head Office in Pretoria it appears that the main hold-up has been accessing files from the main archives. However, most files pertaining to your applications have now been retrieved

Kind regards,

————

Na het lezen van deze mail kwam het volgende ‘vir my geestesoog’ :P

Ladies and gentlemen, “we got 'em” - Home Affairs

Maar goed, er zit schot in de zaak. Ik zal 's batterijen opsturen naar Pret.

Aryan

• Ingrid

hoi Aryan,

bij welke bijkantoor van home affairs ben jij in “behandeling”? Wij zijn bezig in Quaqua, maar mijn man moet nu voor de derde keer zijn medische verklaring en longplaten in gaan leveren, want omdat ze daar zo lekker vlot werken is alles weer verlopen:(

Ik snap ook best hoe alles daar kwijt raakt hoor, ze zullen bij jullie wel op dezelfde manier als hier “werken”. Alles op een grote hoop, weer eventjes verschuiven. Dan alle dossiers door elkaar gooien en niks meer terug kunnen vinden, misschien ooit wel weer een keertje. Tja, en dan is het weer verlopen,

succes en groetjes uit Bethlehem

• Aryan

Hallo Ingrid,

Het gaat hier om het hoofdkantoor van Home Affairs in Pretoria, vanwege een maatregel die de (toenmalige?) minister genomen heeft zijn van eind 2004 tot medio half 2005 alle aanvragen voor een PR naar Pretoria verstuurd.

Na beterschap beloofd te hebben en oorzaken aangepakt te hebben gaf ze aan dat alle PR verzoeken uit 2004 en 2005 voor half 2007 afgehandeld zouden worden…. dat is dus kennelijk niet gelukt.

De vergunning waar jij het over hebt is denk ik een verlenging v/e tijdelijke vergunning ? Longplaten ed. klinkt nogal temp. permit. Bij een PR nemen ze toch alleen je vinger afdrukken af ?

Ter Info,

Aryan

• joke

hmm aanvragen zijn tussentijds ook weer teruggestuurd naar de home affairs kantoren waar ze vandaan zijn gekomen onder begeleiding van een aantal officials.

dus aanvragen van de afgelopen jaren kunnen overal liggen zowel op hoofdkantoor als lokaal en officials die erg druk bezig waren lokaal zijn ook weer teruggeroepen naar hoofdkantoor. kortom grote chaos

en longfoto's kan voor iedere aanvraag of dat nu op het lijstje staat of niet; hangt helemaal af van de official die het inneemt en dan weer van de official die het bekiijkt en kan uit ervaring zeggen dat ondanks dat de wet een en ander voorschrijft er niet volgens die regels gehandeld wordt en er ongeschreven home affairs wetten zijn waar ze zich wel aanhoudn en wanneer je protesteert of te vervelend wordt ga je gewoon weer onder op de stapel. belofte of niet, naam is haas en men weet van niets en wanneer je het te gek maakt verdwijnt gewoon de hele map en is er helemaal niets terug te vinden.

ge

• nrrdgrrl

nee, longfoto's mag je voortdurend overleggen. wij hebben dat ook een keer of drie, vier (ben de tel kwijt) mogen doen voordat de aanvraag definitief het circuit in ging. tenslotte zijn het de buitenlanders die tbc het land in brengen, niet?

de chaos, ook ik kan daarover meepraten. ze hebben zelf gewoon geen flauw idee waar alles is gebleven. en dan hebben we het nog niet over de interne voorkeurs- en voorrangsmethodes.

hoewel ik er normaal gesproken een tegenstander van ben heb ik zelfs al eens aan onze advocaat gevraagd of het zinvol is om iets onder de tafel te schuiven (omdat heel het land weet dat home affairs zo corrupt als wat is). haar antwoord was tekenend: het heeft geen nut om dat te doen want het is geen kwestie van iemand “zin laten maken”, ze weten bij home affairs gewoon echt niet wat waar ligt en wie er deze week over gaat.

degenen die wanhopig worden raad ik aan af en toe contact te hebben met buitenlandse zaken. daar moest ik laatst zijn voor iets anders en je weet niet wat je ziet. iso-normen, efficientie, snelheid, vriendelijkheid…

• Aryan

Mja, zoals voorheen; rustig afwachten dus. Aan onze kant zal het niet liggen….

Onze contact persoon heeft ons ten zeerste afgeraden om gebruik te maken van ‘gunsten’. Dit heeft nl. te maken met de bewijsvoering van de vergunning; bij verlenging van je verblijfsvergunning kan je dat nl. opbreken en wordt je (alsnog) uitgewezen. Zou een beetje jammer zijn van de tijd en energie ?

Groete,

Aryan

• aukje SA

Dat wordt dus nog spannend. Ik heb aanstaande maandag mijn interview voor een PR.

Afgelopen maart waren wij bij Home Affairs Pretoria om al mijn formulieren en documenten in te leveren. We werden, na 2 uren wachten in een stinkhok, weggestuurd. De dame vertelde ons om in juni 2009 weer terug te komen. De reden: er was een nieuwe wet, maar wat die wet inhield kon ze ons niet verduidelijken.

Na overleg met een immigratiebureau en een gesprek met een andere dame bij Home Affairs (die er al 25 jaar werkt en goed weet waar ze over praat) hebben we in juli een afspraak voor a.s. maandag kunnen maken. De police clearance was inmiddels verlopen en daar moest dus een nieuwe voor komen. Wachttijd 28 werkdagen. Weer een verhaal apart.

We duimen dat we het interview hebben met de dame treffen die er al 25 jaar werkt. Ik hou jullie op de hoogte.

Prettig weekend,

groetjes

aukje

www.easygoingdaytrips.com

• Aryan

Het is iets van de lange adem, maar ik ken mensen die nadat wij al uit SA vertrokken waren een PR aanvraag hebben gedaan en na enig aandringen 'm op redelijke termijn ontvangen hebben. De doorloop van aanvragen gaat tegenwoordig dus vlotter, hehe.

En mensen, maak aub gebruik van een gecertificeerde immigratie expert.

Ter Info,

Aryan

• Greta

wat zijn de voorwaarden momenteel om aanzoek te doen voor een PR? Meen te weten dat dit (vroeger?) kon na een verblijf van 5 jaar hier.

• Corné

Wij hebben eerst in Nederland 1 x longfoto's moeten overleggen, en toen hier nog 1x toen we voor onze Permanent opgingen.

Overigens duurde bij ons de aanvraag (ingediend in Sept. 2005) bijna 1,5 jaar waarna we extension (verlenging) kregen voor nog eens 2 jaar, omdat onze aanvraag nog niet afgehandeld was en we in 2006 naar het buitenland op vakantie wilde gaan.

Hebben meerdere Nederlanders hier in ZA al te maken gehad met die extension?

De dame bij Home Affairs wist ons te vertellen dat als die extension verliep, en er nog steeds geen uitsluitsel was over onze permanente aanvraag, we dan automatisch permanent residence zouden verkrijgen!

Iets anders, hoe zit het als je citizenship aanvraagt hier, verlies je dan automatisch je nederlandse paspoort, of kun je deze nog ‘passief’ aanhouden?

Groetjes uit warm Balule, de warthogs beginnen er wat mager uit te zien nu.

Corné.

www.amukela.com