mag een hond mee vanuit nederland naar zuid-afrika ?

  • martijn

    Hoi,

    Wij zijn aan het uitzoeken of onze herder (hond) mee zou kunnen naar een 3 / 4 maanden bezoek aan afrika.

    We blijven eigenlijk maar op 1 plek en dat is ergens op drakensberg.

    Ik kan nergens vinden of een hond mee mag, en of deze gewoon mee kan met hezelfde vliegtuig.

  • Ans

    Hallo Martijn?

    Ja hoor een hond mag mee mits hij/zij de juiste inentingen heeft. De hond hoeft niet in quarantaine maar moet wel in een volgens de regelementen die daarvoor zijn in de juiste benche. Dit hangt af van de grootte van de hond. Deze kooien zijn er in verschillende maten. Een Herder zal in de grootste moeten (P 500) noemen ze dat.

    Kijk even op De KLM site. Daar word je dan door verwezen naar een bedrijf hier in Nederland. (Exel of Axel of zoiets) Is wel vrij kostbaar. De LTU (nu Air Berlin) is beduidend goedkoper. De hond is dan jouw bagage gewicht. Alleen de benche is dan noodzakelijk. Ook dit kun je allemaal lezen op de site van LTU

    Als je 4 maanden in ZA blijft vergeet dan niet een verlenging aan te vragen. Je krijgt maar een visum voor 3 maanden.

    Succes,

    Ans

    www.diestroom.com

  • Corné

    Hoi Martijn,

    Ik denk dat je je herder kunt ‘invoeren’. Wij deden dat ook met onze 2 collies destijds in 2004. Ze vliegen dan als ‘vracht’ met een ander toestel.

    Bedenk wel dat je herder erg van slag kan zijn, immers hij zit zo'n 11 uur in het vliegtuig, en ook nog eens een tijd in de bench voor- en nadat hij aan/uit het vliegtuig gaat.

    Onze collies waren helemaal van de slag, en de benches waarin we ze vervoerde hebben hier nog een tijd op de stoep gestaan. Daar keken ze niet maar naar op of om!

    In 2004 hebben we alles laten regelen via Exel logistiscs in Hoofddorp, maar ik weet niet meer of die nog bestaan?

    De KLM doet ook in het vervoer van huisdieren.

    Succes ermee.

    Corné.

    www.amukela.com

  • martijn

    Beste Corné,

    Daar zit ik ook een beetje mee “dat de hond 11 uur in een vrachtruim zit, en van slag raakt”

    Ik heb op klm al wat dingen gelezen en als ik de tekst moet geloven zorgen hun goed voor het dier. Je moet inderdaad ook de juiste benche kopen en je kunt de hond op 3 manieren vervoeren

    in de cabine (voor kleine honden/katten)

    in het ruim (dit wordt dan onze keuze)

    en als vracht (wat u heeft gedaan)

    Bedankt voor de informatie.

  • martijn

    Bedankt voor de snelle reactie.

    Ik heb inderdaad al wat gelezen op klm , qua prijs vind ik het belangrijker dat het dier niet van slag raakt en in hetzelfde vliegtuig kan mee reizen.

    Ik ben blij om te horen dat de hond niet in quarantaine hoeft.

    Weet u toevallig ook op welke website ik de laatste actuele informatie hierover kan lezen. niet dat ze over een jaar/half jaar toch even een regel aanpassen en de hond toch in quarantaine moet.

    Mvg,

    Martijn

  • Corné

    Hoi Martijn,

    Er wordt idd wel goed voor de dieren gezorgd. Je moet ook zorgen voor 2 bakken, 1 met water en 1 met eten.

    Dan leg je een hoop oude kranten in de bench, en je kunt er ook een speelgoedje van de hond in leggen, zodat de hond iets vertrouwds heeft van thuis (oude pantoffel kan ook :) ).

    De bench heeft bij ons een aantal weken in de bijkeuken gestaan, zodat de honden konden wennen.

    Op deze link http://home.iae.nl/users/dongenvj/de_bestemming.htm zie je op de 4e foto die benches nog staan, toen we hier net gearriveerd waren. Zoals gezegd, ze keken er niet meer naar om, en gingen er al helemaal niet meer in.

    Eentje hebben we gedoneerd aan Daktari (opvangcentra) die er dieren mee in kunnen vervoeren, en de andere hebben we nog bewaard.

    Bij ons zijn de honden in een vrachtruim meegegaan, maar daar zaten ook andere dieren bij. Dit toestel vertrok ‘s-avonds, terwijl wij op die dag ’s-ochtends al vlogen.

    De dag er na hebben we ze opgehaald (ze hadden ‘vertraging’ en waren nog in Nairobi geland, daar werden ze nog uitgelaten) rond 14:30 bij de airfreight bij de luchthaven in Jo'burg.

    Ze worden dus voordat ze aan boord gaan nog uitgelaten, en ook weer als ze geland zijn.

    Van onze collies, Laska en Dusty, leeft alleen Dusty nog. Laska werd hier gedood door een snouted cobra :)

    Laska:

    Dusty:

    En nu we toch bezig zijn, hier onze hond Willow:

    Groetjes uit de zonnige bush!

    Corné.

    www.amukela.com

  • De Willem

    hoi Martijn, als je met LTU vliegt mag je gratis een huisdier meenemen. kan ook met AIR BERLIN, maar zover ik weet is dat hetzelfde.

    DE Willem

  • ans van geffen

    Wij vliegen 5 oktober met Air Berlin naar Kaapstad en nemen een Maltzer mee voor 3 maanden.

    Héél véél gezeur gehad met Air Berlin, wel, niet, wel,niet mee mogen nemen etc. overname van LTU per internet was net aan de gang bij boeking in juni.

    Nu wel toestemming gekregen, het vervoer kost bij Air Berlin zo'n € 60,- maar mag alleen per vracht ingevoerd worden.

    De hond moet altijd… disembark van het vliegtuig via de cargo terminal en niet via de passagiersterminal.

    Moet ook geregistreerd staan als manifest cargo.

    Je kunt het beste contact opnemen met Counsellor Agriculture in Brussel.

    van de South African Ambassade per Tel. 0032 22854418. (Nederlands)

    Zij helpen je daar met alle info en sturen ook door per email hoe je alles moet doen.

    Wij gaan in Kaapstad wonen en ik ben van plan om daaruit alles te gaan regelen voor alle mensen die hun huisdier mee willen nemen, vanuit mijn ervaring met het toerisme moet dit nu wel lukken denk ik.

    Groet en veel succes,

    Ans

  • marian

    beste Ans

    als je je inderdaad bezig gaat houden met het vervoer van huisdieren naar zuid afrika zou ik graag je emailadres ontvangen,wij hebben n.l ook 2 hondjes die wij tzt mee willen nemen als we in oudtshoorn gaan wonen.

    met vriendelijke groet Marian

  • Elise

    Hallo,

    Ook wij hebben uitgezocht hoe eea werkt. Ons is geadviseerd de hond ook te laten testen op leishmania, dit schijnt nodig te zijn als je de hond weer terug zou wilen vervoeren naa Nederland.

    Groet Elise