Toch nog ff over malariatabletten

• Mariska

Hallo,

Nog een maandje en dan is het zover….dan gaan mijn vriend en ik saampjes 3 weken door zuid-afrika reizen.

We zullen met een auto vanaf Johannesburg naar Kaapstad reizen (wel binnenlandse vlucht Durban-Port Elizabeth).

Nu heb ik net met een tropenverpleegkundige van het GGD gebeld om te vragen voor welke gebieden we precies malaria tabletten moeten slikken.

Alleen vertelde deze tropenverpleegkundige dat we helemaal geen malariatabletten hoeven te slikken in september! Vanaf oktober is het malaria seizoen………ik had dat ook wel gelezen, maar is het niet een beetje riskant?

T is ook niet zo dat die mug zit te wachten tot het oktober is of wel ;-)!

Dus graag wil ik van jullie als “zuid-afrika kenners” weten wat jullie zouden doen,

tabletten slikken of niet?

Groetjes Mariska

• Mickey

Mariska

Niet heel zuid-afrika is malariagebied. En muggen zijn er in de zomer, niet in de winter. Bij ons zijn er in de winter toch ook geen muggen….?

Wat meer informatie over malaria en andere “tropenziektes” je op mijn website vinden.

Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!

groetjes, mickey

www.witrivier.tk

• Maria

Ik zou de GGD bezoeken en daar deskunig medisch advies vragen, veel verzekeraars vergoeden deze consults incl. inentingen en pillen,succes :)

• Fred

Tropenverpleegkundige van de GGD heeft het goed. Absoluut niet nodig.

Alleen tussen medio oktober en maart en dan alleen slechts bij overnachtingen in het Krugerpark. Tot oktober a.s. valt er nauwelijks regen en dus zijn er geen muggen.

Wij zijn al 4 x in oktober in Z-Afrika geweest en geen mug gezien.

• rm

Zelfs als wij in december naar het Kruger gaan, zien we geen enkele mug.

• Mark

Nou als het GGD al het advies gegeven heeft, dat het niet nodig is om Malaria pillen te slikken, zou ik dat ook maar opvolgen. Wij verbleven in oktober 2005 ook maar 2 dagen in het Kruger park, maar kregen toch het advies van het AMC in Amsterdam om Malarone pillen te slikken. Nou ja, wij hebben het toch maar gedaan. Wij waren wel een beetje teleurgesteld, dat wij toen niet een mug hebben gezien. Gelukkig hadden wij ook geen bijwerkingen van de pillen. In jou geval zou ik mij gewoon maar goed insmeren. De beroemde “Peaceful sleep” is toch echt een geweldig antimuggen spray. Mijn collega in Amsterdam die in haar appartement ontzettend last van de Europese mug heeft, was toch ontzettend blij met ons cadeautje.

• d

Wij zijn van 10 tot 13 oktober in het kruger park. Ik was niet van plan malariapillen te gaan slikken ivm graag zwanger willen worden. Of vinden jullie dat ik een te groot risico neem?

• Mickey

Hallo D

dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar de GGD adviseert de periode van november af. Ik heb in oktober ook nog nooit een mug in het Kruger Park gezien (in december ook niet). Wat als voorzorg natuurlijk nooit weg is, is een goede muggenlotion. Koop het gewoon daar in de plaatselijke apteek, dan heb je het spul dat het beste tegen de plaatselijke muggen werkt. Van sommige pillen kun je echt heel veel bijwerkingen krijgen en dat zou ik zeker in jouw situatie niet riskeren (maar ik ben geen arts!)

Ennuh, fijne vakantie!

Mickey

www.witrivier.tk

• Remco

Mark schreef:

>

> Nou ja, wij hebben het toch maar gedaan. Wij waren wel een beetje

> teleurgesteld, dat wij toen niet een mug hebben gezien.

Je maakt een geintje, toch?

• Corné

De laatste 5 jaar is het regenseizoen hier (Kruger omgeving/Hoedspruit) in November begonnen, wat normaal is overigens.

Ik kan me 2002 herinneren, we reden via Ohrigstad naar Hoedspruit en in de bergen tm Phalaborwa toe regende het. Dat was begin September.

Malaria kan pas verspreid worden wanneer de mug eerst iemand gestoken heeft die al besmet is. Zit je dus in een afgelegen gebied of kleinere plaats dan is het risico erg klein.

Wij wonen hier nu 4,5 jaar en nog nooit een probleem gehad, wel muggen gezien :)

Wanneer je zwanger bent, mag je dan wel uberhaupt anti-malaria nemen? Dat zou ik even goed navragen.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com