Veilig

• Erik

Als trouwe lezer van (en zo nu en dan ook bijdragend aan) dit forum, begin ik me een beetje te irriteren aan de vraag of iets wel of niet veilig is.

Wekelijks worden hierover berichten geplaatst, zoals: is de markt in Swaziland veilig, is Victoria Falls veilig, is Soweto veilig.

Welnu, ik kan op alles een antwoord geven: Alles is net zo veilig als je het zelf wilt. Gebruik gewoon je gezonde verstand, en laat waardevolle spullen zoveel mogelijk uit het zicht. Dan is het overal net zoals in Nederland.

• Sander

Deze stellingname is van meerdere kanten bekeken erg vreemd:

1. Je zegt je te ergeren aan het feit dat het veiligheidsvraagstuk hier zo vaak aan de orde komt. Waarom begin je er dan een draadje over? Volgens mij lok je eerdere een reactie uit (en die krijg je dus ook bij deze).

2. Misschien is er een oorzaak voor het feit dat het begrip veiligheid zo vaak aan de orde komt als het over Zuid-Afrika gaat…?

Het is onzin te beweren dat het overal ter wereld hetzelfde is en het is verstandig voor iedereen zich van tevoren op de hoogte te stellen van de veiligheidssituatie in een gebied dat je niet kent voordat je erheen gaat. Daarmee wil ik niet beweren dat Zuid-Afrika per definitie onveilig is, het is één van mijn favoriete bestemmingen op deze wereld en als je weet wat je doet kun je er prima en veilig op vakantie. Maar doe vooral niet alsof je neus bloedt.

Groet,

Sander

• Ron B.

Beste Erik,

Mijn naam is haas, is hier wat gebeurd dan, daar weet ik niks van…….

Open je ogen en lees gedurende minstens één week via internet de kranten, bijvoorbeeld “Beeld” of “die Burger”, in Zuid-Afrika. Dan weet ik zeker, dat je terug gaat komen op je laatste regel(s);

“Welnu, ik kan op alles een antwoord geven: Alles is net zo veilig als je het zelf wilt. Gebruik gewoon je gezonde verstand, en laat waardevolle spullen zoveel mogelijk uit het zicht. Dan is het overal net zoals in Nederland.”

Uit Beeld vandaag:

roofmoord: http://www.news24.com/Beeld/Suid-Afrika/0,,3-975_2369269,00.html

moord mishandeling: http://www.news24.com/Beeld/Suid-Afrika/0,,3-975_2369263,00.html

Dit is vooral in Gauteng en Kaapregio. Het erge is, er wordt niet alleen gestolen, er wordt ook buitensporig veel geweld gebruikt tijdens de overvallen.

Strooi mensen geen zand in de ogen door het te ontkennen of te bagataliseren. Raak niet zo gewend aan geweld dat je het accepteert.

• rm

Waar haalt u de onbeschoftheid vandaan om mensen aan te spreken op hun (naar mijn mening zeer terechte) vragen. ZA is niet overal veilig en met hun vraag krijgen ze tips. Overal net zoals in Nederland?! Kom nou toch. U bent zeker een keertje op vakantie geweest in ZA en denkt dat u de wijsheid in pacht heeft. Nee, de toerist zal niet zoveel merken van de criminaliteit, maar als (ex) inwoner hebben we toch genoeg meegemaakt.

• Theo

Houd eens op met dat eeuwige zelfde gezeur.

• rm

Pardon!!??

• Sander

Wat een kei goed betoog Theo! Echt, daar hebben we wat aan!

En waarom klik je niet gewoon een draadje verder als het zo'n gezeur is?

• Erik

Sorry, wist niet dat iedereen boos werd… Ik wilde er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat veiligheid een nogal “relatief” begrip is. Wat de ene als veilig beschouwt, kan voor de ander zeer onveilig zijn. De een is nu eenmaal bereid wat meer risico's te nemen. En natuurlijk mag iedereen om een ander zijn mening vragen, maar ik vraag me af wat je er in werkelijkheid aan hebt. Je zult toch ter plekke moeten ondervinden of een situatie al dan niet voor jouw gevoel veilig is.

Is sadza lekker? De ene zegt van wel, de ander van niet…. Is dus ook vrij persoonlijk.

Misschien was ik wat onduidelijk, maar dat was dus eigenlijk wat ik ermee wilde aangeven. Je moet ook niet overdreven angstig zijn, want ik vraag me af wat je aan je vakantie hebt als je continu over je schouder moet kijken of er niet iemand is die iets ongewenst van je wil.

Zelf kom ik al enkele jaren in Zimbabwe, en heb me daar (afgezien van wat politieke spanningen) eigenlijk nooit onveilig gevoeld. Zelfs niet in de townships.

Ik wil de boel ook zeker niet bagatalliseren, maar laat je ook geen angsten door anderen aanpraten. Nogmaals: gewoon je gezonde verstand gebruiken, kan er echt niet wat anders van maken. Maar dat is mijn persoonlijke mening, en ik dacht dat een forum er ook voor was om die te ventileren….of heb ik het helemaal mis nu (rm???).

• Corné

Hoi Erik,

Kan me prima vinden in jouw beleving, bedenk echter wel dat Zimbabwe in roerige tijden nog altijd veiliger is dan ZA in vrede.

Echter als bezoeker/reiziger van dit land zul je zeer waarschijnlijk niets te maken krijgen met criminaliteit. En als inwoner hoeft dat ook niet, al helpt het wel dat je niet in een grote stad woont.

Al schijnt Bloemfontein weer heel veilig te zijn (?).

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• nrrdgrrl

ik ben nog nooit in zim geweest, dus daar kan ik niets over zeggen. wat mij als geboren en getogen nederlander opvalt in zuid-afrika is dat *wanneer* er iets plaatsvindt, er naar onze begrippen buitensporig snel en veel geweld wordt gebruikt. en dat is even wennen. waar je in nederland kunt denken aan praten met een overvaller, staat er hier iemand met een wapen en hij zal beslist geen seconde aarzelen om het te gebruiken.

vanuit sociaal/psychologisch oogpunt is het als toerist goed om je te realiseren dat de criminelen zeer weinig te verliezen hebben (denk aan extreme armoede, al je vrienden sterven aan aids enz). het kan ze gewoon niet schelen in welke toestand jij achterblijft.

laat onverlet dat er wel grond zit in de gedachte dat toeristen in principe ongeveer even veel risico lopen op *dat* er iets gebeurt als in een ander niet-westers land. toch blijft het een goed idee om hier even na te vragen of anderen iets afweten van de situatie op specifieke plaatsen. gewoon, omdat je niet alles tevoren kunt raden.