nog een paar vraagjes

• ronan

Beste Zuid-Afrika kenners en -liefhebbers

Nog twee maanden en het is zover… dan vertrekken we voor een rondreis naar Zuid Afrika voor drie weken met een huurauto.

We zijn nu alles grondig aan het voorbereiden en ik volg al enige tijd dit forum, maar toch nog een paar vraagjes;

In Kenia deden wij een week safari met een minibusje met chauffer. Hier wordt verondersteld dat je zelf door Krugerpark en Addopark rijdt.

Is het mogelijk in deze parken ook een soort busje met ervaren chauffeur/gids te krijgen? Dan kan iedereen genieten en hoeft niemand van ons op de weg te letten.

De zichtbaarheid lijkt me ook beter vanuit een busje, en het belangrijkste:

de foto van het prikbord bij “goed moment om in je broek te doen” :)

Lijkt me toch leuk om zo'n moment iemand bij je te hebben die het gedrag van de dieren kent…

Als dit mogelijk zou zijn, weet iemand bij benadering wat de prijs daarvan?

Prettige dag en groetjes,

Nancy

• mtb

Ik weet wel dat het mogelijk is safaries te boeken bij verschillende kampen in het Kruger.

Wij hebben het nooit gedaan omdat we het nogal prijzig vonden en het ook fijn vinden om zelf rond te rijden.

• Ilse

Hoi Nancy,

Via de site van sanparks, kun je de mogelijkheiden tot gamedrives bekijken:

http://www.sanparks.org/parks/kruger/tourism/activities/knp_activities_tariffs.php

groet Ilse

PS. wij informeerden altijd bij de eigenaar van de lodge oid waar we sliepen, wat goede plekken waren om te gaan kijken. we reden dan zelf.. dat is ons erg goed bevallen…..maar met een ranger in Edeni park op pad was ook onvergetelijk.

• nancy

Hoi Naamgenoot

Bij sommige ingangen van parken staan open safari auto's, die rijden vaak op bepaalde tijden. Het zijn mijn mooiste herinneringen, met een goede gids in een open safari auto. Dichte bussen zijn veel minder leuk! Een goede gids weet grotendeels waar de dieren te vinden zijn, kijkt naar beplanting, sporen en communiseert met andere gidsen. Hij kent de dieren en hun reactie, het moet natuurlijk wel een goede zijn! eentje met passie voor zijn vak!

Zorg dat het niet zo'n vakantie wordt waarin je alleen reist en doodmoe thuis komt want dan ben je weer snel toe aan een nieuwe vakantie. Laat je dus, zo nu dan, rijden bij voorkeur in een open safari auto's !

heel veel plezier.

Nancy

• jacqueline

Wij zijn twee weken geleden terug gekomen van een 3 weken ZA. We zijn drie dagen in het kruger geweest en hebben alle dagen zelf gereden. Ik was ook bang maar het is heerlijk om zelf te rijden. Het is super relaxt. We hebben 1x een ochtend safari met een gids gemaakt, het was afschuwelijk we hebben geen dier gezien en zaten 's morgens om half vijf in een hoge jeep en het was ijskoud. Mijn advies is doe het zelf, koop een wegenkaart bij de entree, alles staat heel goed aangegeven dus er kan weinig mis gaan. Zorg wel dat je op tijd weer in je volgende kamp bent. Slaap je in Pretoriuskop stop dan niets in de koelkast want de apen halen er alles eruit. Dit is ons ook overkomen! Olifantcamp is beslist het mooiste restcamp binnen het Kruger ben je in de buurt dan raad ik je deze aan.

Verder wens ik je een hele goede vakantie, het is een geweldig mooi land, wij hebben alleen maar hele lieve aardige hulpvaardige mensen ontmoet.

• Iris

Beste Dorien,

Het leuke van Krugerpark is juist dat je er zelf door kan rijden! Helemaal zelf bepalen wanneer en hoelang je ergens wilt stoppen. Tussendoor een heerlijk bakkie koffie drinken op een picknickplaats of stoppen bij een vogelhut en genieten van het wild. Vooral de vogelhut nabij Skukuza en nabij Lower Sabie zijn aanraders.

Zelf rijden lijkt enger dan het is. De dieren zijn helemaal gewend aan auto's, zolang je er maar keurig in blijft zitten. Bij olifanten houd ik voor de zekerheid wat meer afstand en ga niet tussen ze in staan met je auto. Die foto is een uitzondering van wat er kan gebeuren en zelfs die mensen kwamen met de schrik vrij (en een gedeukte auto).

De excursies die je in Kruger kan boeken, kunnen inderdaad soms tegenvallen en zijn geheel afhankelijk van de inzet van de chauffeur. Ik heb prachtige dingen gezien op avondritten (je mag zelf niet in het donker rijden) maar soms ook alleen een gnoe en een wrattenzwijn.

Voor verdwalen hoef je ook niet bang te zijn. De wegenkaart die je kan kopen zijn erg duidelijk en bij iedere splitsing staan borden.

En eh… als je het echt niet ziet zitten, bied ik graag mijn diensten als chauffeur/gids aan in Kruger…

Groetjes Iris

• ronan

Allemaal van harte bedankt voor de reacties.

Als jullie ( en met jullie zoveel andere mensen ) heelhuids door Krugerpark gereden hebben dan zal het ons waarschijnlijk ook wel lukken :)

Ik ga nog wat verder plannen en uitstippelen. Misschien val ik jullie nog wel eens lastig met andere vragen.

Prettige dag en groetjes,

Nancy

• Reisgraag

Ronan,

Zelf rijden met het toegelaten max van 50km per uur (op asfalt) is zeer eenvoudig (!!!) en als chauffeur kun je bijna altijd maar naar rechts kijken (het stuur zit rechts).

Ook recht voor of wat rechts voor ben je meestal de eerste die iets ziet als er iets iets op de weg loopt.

Piet

• ronan

Hallo,

Nog maar een keertje iets dat me wakker houd:

Hoe maak je je foto's als je met eigen wagen rijdt? Ik neem aan dat het niet aan te raden is om met open venster door het park te rijden…

groetjes,

Nancy

• Wim M

Ha, Ha, natuurlijk rijd je met open ramen. Wel ff dichtdraaien als er apies in de buurt zijn.

Wim