Waarom de R op 11.50 staat, en nu ?

• Aryan

Goed…. het lijstje zoals ik dat heb gepost op mijn blog wat gekoppeld is aan een euro/dollar die wegzakt is qua timing niet gebeurd.

Het volgende is gebeurd:

De dollar/euro is vrolijk tussen de 1.53/160 blijven hangen vanaf maart; en daarmee is de euro/rand net zo ‘saai’ op, tussen en onder de 1 op 12 gebleven :

Tegen alle logica in staat de dollar tov de euro op dit moment op 1.55

de euro/rand 11.45R en de verhoudingen lijken dieper en dieper weg te zakken.

Eerlijk gezecht een moment waarin je echt begint te twijfelen aan wat er nu werkelijk bezig is om te gebeuren, maar ware het niet dat de 2 onderstaande artikelen van afzonderlijke bronnen bevestigen dat dit voor zowel de dollar en de rand het hier om een tijdelijke opleving gaat.

Aan de andere kant is er de verwachting dat de ECB misschien de rente gaat verhogen wat de waarde van de euro onder ( water ) drukt.

Interesante tijden; het lijtk erop meer en meer op dat de Europese Centrale Bank de waarde van andere munten begint te beinvloeden zoniet te dicteren doordat de euro steeds meer waarde krijgt die niet altijd direct in de wisselkoersen zichtbaar zijn.

Ik heb een top analist een emailtje gestuurd met een vraag over de dollar/euro euro/rand, mocht ik daar nog een duidelijk, interesant punt van terug krijgen laat ik het zeker weten.

Ter Info,

Aryan

————–

http://business.iafrica.com/news/1054660.htm

Rand's fundamentals weak

Wed, 30 Jul 2008 17:32

The rand's fundamentals remain weak and the currency is still significantly exposed to a loss of confidence, analysts said on Wednesday.

This was in spite of the currency's gains – particularly the break below 7.50 which seemingly represented the bottom end of the range.

————-

http://www.dailyfx.com/story/topheadline/Will_GDP_And_NFP_Readings_1217413781494.html

Will GDP And NFP Readings Curb Expectations Of A Fed Hike?

Wednesday, 30 July 2008 10:29:25 GMT

Written by John Kicklighter, Currency Analyst

The Federal Reserve is scheduled to meet next Tuesday; but despite the dollar’s recent strength, the market is pricing in little chance of a quarter-point rate hike when everything is said and done. Currently, Fed Fund futures show a 6.3 percent probability of a hike to 2.25 percent – a significant drop from the nearly 25 percent odds measured only a month ago. Despite this expected passivity in the near-term however, traders still see a 71.5 percent chance that the central bank will tighten by the year’s end and shake the two-year easing/neutral cycle.

• Corné.

De Euro en Dollar kun idd goed met elkaar vergelijken.

De Zuid-Afrikaanse rand kun je beter vergelijken met de munteenheid van landen als Brazilie, Indonesie en India.

Dan krijg je tenminste een goed idee hoe de Rand het doet t.o.v. andere 3e wereld landen met 1e wereld-aspecten.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Arthur van Elst

Ik probeer al jaren een verband te vinden tussen EUR/ZAR, USD/ZAR en USD/EUR. Die is er niet. Je kunt er geen peil op trekken. Eerlijk gezegd denk ik dat op dit moment niet de ZAR overgewaardeerd is maar de EURO overgewaardeerd.

ps. Ik waardeer je bijdrage aan dit forum zeer, Aryan, maar ben het niet altijd met je eens.

Groetjes,

Arthur

• Aryan

Hallo Arthur, ( en anderen )

Mocht je de tijd vinden kan ik iedereen die geintereseerd is in wisselkoersen, en specifiek de koers van de EUR/DOL de volgende documentaire ten zeerste aanbevelen.

http://nl.youtube.com/watch?v=AuPgdZeAFjA

The Day of the Dollar/De dag dat de dollar valt

(Roel van Broekhoven, Tegenlicht 2005)

Is Nederlands gesproken, engels ondertiteld.

Ter Info,

Aryan

• Reisgraag

Aryan,

Jouw bijdragen worden waarschijnlijk door velen van onze lezers gewaardeerd, maar probeer toch geen voorspelling te maken: DE KOERSEN EN DE MARKTEN ZIJN ONVOORSPELBAAR.

Als het voorspelbaar was, dan zouden er alleen maar winnaars op de wereld zijn en geen verliezers.

Dat youtube filmpje is al van 2005 en tijden zijn veranderd sindsdien, misschien bewaarheid of niet.

Piet

• Ed

Aryan,

Interessant wat er van de ZAR geworden is. Het is gewoon het slechtst presterende valuta wat er is.

In 1970 was de Rand nog NLG 5.70 . Nu is die nog maar Euro 0.09 (NLG 0.19) waard.

Voor Nederlanders die terug willen naar Nederland is dit natuurlijk een ramp. Ik ken er genoeg.

• Klaas-Wouter

Slechts presterende valuta? Lijkt me niet. Zet het verloop in die periode van verschillende Oosteuropese valuta er maar eens naast. Of als je vel papier breed genoeg is de Zimbabwaanse dollar…

• Aryan

" Although it has been a week of consolidation by the ZAR to weaken by only 0.5%, one needs to look at the situation in context. On a trade weighted basis, the ZAR remains a staggering 19.6% down for the year-to-date which confirms it

as the worst performing currency this year. "

Bron: http://www.bidvestbank.co.za/marketWrap/pdf/Market%20Wrap%2025032008.pdf

Voor de niet engels lezenden staat er: “ De slechts presterende munt dit jaar ”

Wat in het artikel staat waarmee ik deze thread geopend ben is dat er weer een nieuwe correctie aan zit te komen, en wederom in het document waar ik hierboven naar link staat net zoals in vele, vele andere officiele documentatie van investering banken :

• Therefore, whilst the short term prospect for the ZAR remains negative especially against the backdrop of a concerning current account deficit, one should expect a change in fortunes later in the year should the outlook for the US economy improve and domestic interest rates rise even further.

Er staat gewoon bikkelhard dat de Rand vast aan de Dollar zit, rare FED & SA Reserve truukjes uitgesloten.Wanneer mensen op de beurzen en in de forex waarschuwen dat de Rand en de Dollar weer een correctie in gaan, nou ja…. dan komt het er aan.

Tnx,

Aryan

• Reisgraag

Wie zijn Bidvestbank & Co, dat zo serieus moeten genomen worden. Er zijn er honderden banken en firma's die een gok wagen (om klanten te werven?)

Een oorlog, een aardbeving, een orkaan, een verkiezingskrisis en er zijn zo veel oorzaken te noemen die DE KOERSEN EN DE MARKTEN ONVOORSPELBAAR MAKEN. HET BLIJFT GOKKEN.

Piet

• Ed

De Zim $ kun je geen valuta meer noemen. Gewoon een lachertje. Die telt echt niet mee in belangrijke financiele peilingen en de valutamarkten van belang. Zo ook de valuta van zekere Oost-Europese landen.