Neem aan dat medisch personeel, ingenieurs en IT mensen zonder probleem een werkvergunning kunnen krijgen?
Hallo Aryan.
Ik heb nu al veel gelezen op dit prikbord en vraag me wat af. Ik lees dat best veel mensen uit Nederland in Zuidafrika wonen en bijvoorbeeld een lodge hebben. Is dit dan niet legaal?
Ze stellen zich volgens jou kwetsbaar op maar voorlopig zijn ze er wel!? Soms moet je misschien risico willen nemen als je echt iets wil? Als iets wettelijk mogelijk is dan is het toch geen truukje? Ik vraag me af waarom je drie jaar aan het wachten bent in Nederland, als je echt graag in Zuidafrika wil wonen wacht je het toch daar af?
Groet René.
ja een special skills work permit.
in feite als je wat toevoegd aan het land en werk creeerd, kun je vrij makkelijk een work permit krijgen (wel moet je al een contract op zak hebben, dus je kan niet dan nog gaan zoeken naar een baan)
maar als je de verkeerde ambtenaar voor je krijgt kan het een hele frustratie worden.
mijn geval wat bij 9 van de 10 home affairs kantoren goed gegaan…
Hoi Rene,
Volgens Zuid Afrikaanse wet moeten we de uitkomst van onze Permanente Residence Permit afwachten in het land van herkomst. ( ik heb dit zwart op wit )
Dit heeft verschillende oorzaken:
- het verlopen van de tijdelijke vergunning.
- de verandering van de regels mbt het verkrijgen van een tijdelijke business vergunning.
- door de verandering van die regels moesten wij 5 mensen in dienst hebben, en dit is gezien mijn beroep ( ITer ) en de omgeving waar we gewerkt hebben ( dunbevolkte zuidkaap ) en de krapte in de lokale IT markt ( we hebben zelf mensen opgeleid; er is gewoon geen kennis van zaken )
Het gebied waar wij ons gevestigd hadden is ver weg van ook maar iets wat op een grens lijkt, dus borderhoppen was en is, ook al zou het nog zo zijn, geen optie.
Ter Info,
Aryan
Hallo Rene,
Omdat we de permanente verblijfsvergunning hebben aangevraagd voordat de nieuwe(re) regels van mei 2005 geldig waren valt 'ie derhalve onder de oude regeling.
De verwachting is dat we de komende drie maanden bericht krijgen, maar met Afrika tijd houden we onze adem maar niet in; rustig afwachten.
En ja; op momenten was het niet leuk om iets op te zetten in NL terwijl je weet dat je het kamp ook weer gaat opbreken. Bijvoorbeeld bij alle dingen die we kopen bedenken we ons of het wel mee kan naar Afrika. Maar het is geen last; de familie en vrienden vinden het heel leuk dat we er weer zijn, en geven regelmatig aan dat ze het niet leuk zouden vinden als we weer terug zouden gaan.
Ter Info,
Aryan
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?