Iedere 3 maanden de grens over

• Erik

Hallo!

Ik woon op dit moment in Costa Rica, waar het erg makkelijk is te immigreren. Iedere 3 maanden de grens over om een nieuw visum te krijgen is geen probleem. Bedrijfje opzetten, of als reisleider of docent of dmv iets anders in je levensonderhoud voorzien, je betaalt er geen belasting over zolang je hier niet officieel geregistreerd bent. Verzekeringen en ziektekosten in Europa afgesloten.

Neem aan dat dit ook in Zuid Afrika kan. Of Namibie. Kan iemand mij wat meer vertellen.

Dank

• Annemieke

Helaas Erik, dit gaat niet in Zuid Afrika. Je krijgt bij binnenkomst als tourist een visum voor 3 maanden. Ze kunnen zien dat je elke keer terugkomt naar 1 week bijvoorbeeld, want men weet ook wanner je ZA weer uit bent gegaan.

In dit land gaat dit soort dingen helaas niet zo makkelijk.

groetjes uit Kyalami, Annemieke

• Erik

Zijn er echt geen grensovergangen waar men he niet zo nauw neemt. Moet och ergens op een kleine grenspost wel mogelijk zijn.

• Ingrid

hoi Erik,

wij zijn bijna 3 jaar lang elke 3 maanden de grens naar Lesotho overgewipt, ze zijn nu wel strenger geworden. Je moet binnen 2 maanden de grens weer over zijn gewipt, anders krijg je geen verlenging. En nee, werken mag je niet! Daar zijn ze heel erg streng in. Dan moet je wel eerst al je vergunningen in orde hebben,

groetjes van Ingrid (Bethlehem)

• Gert

maar tussen niet mogen en niet kunnen zit een wereld van verschil… ;)

je kan je 3 maanden sowieso met nog eens 3 maanden verlengen zonder de grens over te wippen. daarna kun je nog steeds een tripje botswana of mozambique voor je nieuwe 3 maanden.

• Erik

Hardstikke bedankt, hier heb ik wat aan…

Waar een wil is is een weg. Kijk nog even verder hoe ik het kan regelen met vergunningen etc.

• Aryan

Als iemand in SA wilt verblijven en iets kan regelen waarmee je werkelijk op een normale, legale manier in SA kunt wonen heeft dat de voorkeur, lijkt me. Ook moet me van 't hart dat je je wel heel erg kwetsbaar opstelt, zodra er mot komt links om of rechtsom ben je het haasje.

Voor iemand die 2000+ km van de dichtsbijzijnde grenspost gewoont heeft ( en verwacht daar binnenkort weer te gaan wonen ) lijkt het me ook niet echt haalbaar……. Ergo: truukje voor mensen die dicht bij een grens wonen….

Is het zo moeilijk om een vrijwilligers permit van een jaar of 2 te regelen of is 't gewoon te veel moeite om iets legaals te regelen ?

Aryan, die rustig zijn legale PR permit in NL afwacht :)

• Gert

zo moeilijk is het idd!

zit hier nu 3 jaar legaal op verschillende visa, wacht al 7 maanden op mijn werkvergunnning, en die is in eerste instantie afgewezen op basis van onjuiste argumenten. kan nu minimaal een maand wachten op de uitslag van het beroep.

dus ja als je hier voor een jaartje aan de slag wil, gewoon voor de ervaring of de fun, dan is het verrekte moeilijk om de papieren te krijgen en is 1 keer borderhoppen een veel eenvoudiger plan

• Aryan

Hm, niet zo lekker verhaal. Wij hebben een tijdelijke vergunning gekregen binnen de 3 maanden dat we als ‘toerist’ in de zuidkaap zaten. Begrijp me goed; ik zou graag even in een andere hoek willen zitten en even kijken hoe 't is in de buurtlanden van SA. Maar vanuit de zuidkaap is het gewoon erg ver ( met de auto ). Het verste dat ik ben beweest was in de richting van namibie, een dikke 1000 km de karoo in.

Maar zoals gezegd, wij wachten nu al ruim 3 jaar op onze permanent residence permit, dus mja… we zitten vanwege die vertraging nu al weer 1.5 jaar in Nederland, een beetje te lang om vanuit de zuidkaap te gaan zitten borderhoppen :)

Aryan

• Gert

mij wacht wellicht dat lot, want ik ga zeker niet terug naar NL :-)

dus als Port Shepstone Home Affairs (mijdt dit kantoor als je kunt) weer moeilijk doet, dan wordt het borderhoppen voor mij… ach een verplichte vakantie mozambique is zo slecht nog niet…