Zoek ruimte in container

• Greta

Goede middag,

wie verhuist en verscheept binnenkort een container vanuit Rotterdam of Antwerpen naar Zuid-Afrika en kan 2 dozen, samen ca. 30 kgs meenemen voor ons?

Het betreft T-shirts en tennisrackets die wij willen schenken aan kinderen uit achtergestelde gebieden. Ook zetten wij ons momenteel in om voor deze kinderen een tennisschool op te richten.

Bedankt alvast,

Greta

• theo Tijssen

Kleding invoeren is verboden. Stop je ze in een container zonder het te vermelden, dan ben je de kleding kwijt en krijg je boete en problemen met de rest van de goederen in de container. Je kan ze het beste per TNT zeepost versturen. Pakket van 20 kg kost 54,50 euro. Zet op de vrachtbrief dat het kleding voor een kerkgenootschap of een goed doel is. Beter is nog om het rechtstreeks naar een adres van kerk of goed doel te sturen.

Een enkel pakket naar een adres zal wel gaan, maar als je regelmatig stuurt naar eenzelfde adres, krijg je het teruggestuurd naar Nederland en ben je de verzendkosten kwijt.

Succes er mee.

• Greta

kleding in een container met bvb.huisraad is toch gewoon persoonlijke spullen, we hebben dit ook bij onze eigen verhuis zo geregeld en dit was zonder problemen… bovendien start ik geen handel op, maar neem ik iets mee voor het goede doel en dat is een eenmalige actie.

• Marjan

hebben vorig jaar van hieruit probleemloos Ajax-shirts met vrienden meegegeven voor een lokaal voetbalclubje in de Karoo.

Het klopt dat het in theorie niet toegestaan is om zomaar kleding te importeren in ZA, zeker als het om nieuwe kleding gaat voor wederverkoop, maar dat is in veel landen zo. De protectionistische maatregel in ZA dateert uit de tijd dat de staat het plan had om een grootschalige kledingindustrie op te starten om de werkloosheid aan te pakken. Het plan is toen grandioos mislukt door gebrek aan know-how, foute inschattingen en de concurrentie uit China. Intussen hebben ze ook ingezien dat die maatregel geen zin heeft, zeker als het voor het goede doel is.

Het komt er op aan een beetje creatief te zijn en wat geluk te hebben met de ambtenarij en ook dat is elders in de wereld niet anders.

Succes met jullie plannen, meegeven met de huisraad in een verhuiscontainer kan geen probleem zijn.

• loes

sorry marjan, maar het is juist omgekeerd wat kledingindustrie betreft. ik woonde bijna 30 jaar in kaapstad en wij hadden daar een florerende kledingindustrie. tot eind tachtigterjaren deden we af en toe een dagje factory shops (maar dan echt in de fabriek waar het gemaakt werd) en kochten daar spullen waar de duurste kledingmerken en europese prijskaartjes al aan zaten. de kleurlingvrouwen waren hier zeer bedreven in, maar helaas is deze industrie voor een groot deel verdwenen. toen landen als india en indonesie en nu china de markten overspoelden konden de deuren gesloten worden.

over de welwillende gevers van 2e hands kleding - mooi streven, maar er was een tijd dat de kleding die hier in europa ingezameld wordt, in zwarte plastic vuilniszakken op de parade (de markt in kaapstad op woe en zat) te koop aangeboden werd. ongezien voor R100 ! dus wat is wijsheid?

• bob

Hallo grete

Waar om doe je het niet per zeepost dat kost je

Tot 20 kg 54.95 euro zee post

Tot 10 kg 36.95 euro zee post

Samen 91 ,90 euro

En wil je per lucht post dan zijn de kosten

20 kg 99.95

10 kg 54.45

totaal 154.40 euro

Zie je verschil maar binnen 13 werk dagen op bestemming

Ik doe dat al jaren en het is er binnen 8 weten op de plaat van bestemming

En dan zet je gewoon gedragen kleren dat is geen probleem

ik hoop dat je er wat aan hebt

www.somersetwest-rsa.nl

• Wim M

Marjan,

Helaas heeft Loes helemaal gelijk. Het wordt verhandeld op de markt. In ZA is geen gebrek aan oude kleding, maar een groot tekort aan geld om nieuwe te kopen.

De prijzen liggen daar voor ons zo laag, dat je m.i. veel beter geld kan sturen.

Alleen al met het geld voor de transportkosten kan een gezin daar een maand eten.

Goed weekend,

Wim

Slechts 1 van de vele stapels oude kleding en linnengoed.

• Greta

wat ik hier in Belgie gekregen heb van een tennisclub is spiksplinternieuwe kleding - een 100-tal shirts - die ik wil GEVEN aan de zwarte kinderen van de scholen van het kuststadje op de tuinroute waar we zelf wonen.

Tevens doen we daar vrijwilligerswerk en willen we diezelfde kinderen GRATIS tennislessen verschaffen. Zelf zijn wij niet kapitaalkrachtig genoeg om dit alles alleen te financieren, vandaar dat giften door ons nog gewaardeerd worden.

Bovendien leven en wonen wij al 4 jaar in ZA dus ken ook wel de meeste van de aangehaalde verhalen … ik zou het daarom ten zeerste apprecieren om wat positieve feedback en ondersteuning te krijgen van forumbezoekers!

Bedankt alvast.

Greta

• loes

greta, zou het dan niet veel makkelijker zijn om in jouw omgeving in za een aardige sponsor te vinden die shirtjes wil schenken - als jij verteld dat julle de gratis lessen zullen verschaffen dan zou iemand daar mischien wel aardigheid in hebben. of anders in belgie een tweede club, die de verzendkosten op zich wil nemen. de spullen kunnen dan naar jou persoonlijk verzonden worden en ben je van een hoop admin rompslomp af. jammer dat je het als negatieve berichten beschouwt, maar velen van ons weten nu eenmaal hoe het in elkaar steekt. in ieder geval suc6

• Wim M

Greta,

Van mij krijg je alle heil en zegen en hoop dat je je droom kan waarmaken.

Goed weekend,

Wim