Zuid-Afrikanen in Nederland

• Jenny mv Luca & 5-2-2009

Mijn vriend is afkomstig uit Zuid-Afrika. Op zijn 18e is hij wegens de politieke situatie vertrokken en heeft vervolgens 12 jaar gereisd. Sinds oktober wonen wij nu in Nederland, maar ik merk dat hij ‘zijn’ land mist. Hij mist in Nederland een stukje identiteit. Hoewel hij er niet meer zou willen wonen, is hij gek op Zuid-Afrika en vindt het heel fijn erover te vertellen en praten. Ik denk dat het hem heel erg zou helpen in Nederland als hij hier bondgenoten zou vinden, zodat hij een stukje van die Zuid-Afrikaanse identiteit terug vindt.

Bestaat er zoiets al een Zuid-Afrikaanse vereniging/ club of weet er hier iemand een manier waarop hij met landgenoten in contact kan komen??

Alvast bedankt voor reacties!

Zijn er op dit pb ook Zuid-Afrikanen die in Nederland wonen?

• Mickey

Hoi Jenny

er is een zuid-afrikavereniging (even op internet googlen), eind augustuis organiseren ze weer een braai. Het Zuid-Afrikahuis in Amsterdam organiseert ook van alles. Mijn vriend komt ook uit ZA. We wonen in de omgeving van Den Haag en komen ook veel landgenoten tegen als we bv rugby gaan kijken in een kroeg, of bij het sporten (rugby en cricket). Ik weet niet waar jullie wonen?

Wij hebben mede hierdoor een gevarieerde vriendenrkring opgebouwd.

Groetjes, Mickey

www.witrivier.tk

Ok, wij wonen in Schiedam, niet zover uit de buurt dus. Zijn er kroeg die rugby uitzenden dan? En hoe kom je daarachter?

Hij gaat inderdaad wel eens bij cricket kijken hier in de buurt en komt dan wel Nieuw-Zeelanders tegen maar over Zuid-Afrikanen heb ik hem nog niet gehoord.

Bedankt voor de tip over de Zuid-Afrika vereniging, ik ga even zoeken. Dat zou hij geweldig vinden.

Ik vind het gewoon sneu voor hem dat hij zijn eigen identiteit zo mist, inderdaad wat jij al noemt; rugy, braai enz.

Bedankt!

Groetjes,

Jenny

Via het Zuid-Afrika huis kom ik inderdaad bij de Zuid-Afrikaanse vereniging. Helaas staat er geen telefoonnummer vermeld voor deze vereniging en het Zuid-Afrika huis is gesloten tot begin augustus.

Nog andere suggesties hoe aan het nummer voor de vereniging te komen?

Groetjes,

Jenny

• Mickey

In Den Haag zenden verschillende kroegen het rugby uit, bv O'Caseys op het Noordeinde, maar ook anderen (zal vanavond mijn vriend vragen). Dan wel alleen als de wedstrijden op een beetje normaal tijdstip zijn voor de kroegen, dus niet zoals afgelopen weken om 9.30 's morgens…

Om hem te verassen zou je ook eens naar slagerij Vrijenhoek in de Herenstraat in Rijswijk kunnen gaan. Daar verkopen ze “de echte” droe wors en biltong en ook (uit de vriezer) boerewors. Kun je zelf de braai aansteken (O nee, hij dan als echte zuid-afrikaner..)

Volgens mij is het een kwestie van een keer een ingang vinden bij zo'n groep in de kroeg en dan ontmoet je vanzelf anderen. Misschien doet de ambassade ook wel iets, daar heb ik geen contacten mee.

Succes, Mickey

• Wim M

Nou hier kan hij z`n hart ophalen. Iedere maand net braai en boere!

Ook leuk om eens gewoon te gaan eten (echt erg goed) zo goed heb ik in ZA alleen in een prive wildpark gegeten.

Plezier,

Wim

http://www.tjingtjing.com/

Hoi Mickey,

Nogmaals bedankt voor de tips. Enne………nee de braai daar mag ik niet aankomen hoor :D! Dat is zijn terrein!

Groetjes,

Jenny

Hoi Wim,

Ziet er leuk uit! Bedankt voor de tip!

Groeten,

Jenny

• Ed

Hi Jenny,

Zie de volgende link. In het gastenboek zijn er veel Zuid-Afrikanen in Nederland die contact zoeken.

http://www.southafricanclub.nl/

Groeten.

Ed