internationaal rijbewijs

• loes

bedankt remco - ik heb hem nog gewoon in kunnen wisselen toen ik in ned kwam wonen, maar weet van vrienden die recentelijk teruggekomen zijn, dat ze een bepaalde tijd krijgen om weer af te rijden om ned rijbewijs te krijgen. het intrigeerde me gewoon dat anderen al zo lang in za wonen en daar nog steeds met een ned rijbewijs rijden.

• Corné.

Heb ooit van een agente te horen gekregen dat we een zuidafrikaans rijbewijs moesten aanvragen binnen 1 jaar na je permanent residence.

In het geval ik gecontroleerd wordt ben ik ‘toerist’…:)

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Corné.

Misschien wel mazzel ja, maar ze schrijven ‘advisable’ voor verzekerings doeleinden. Ik had geen problemen om een verzekering af te sluiten en toen ik een aanrijding had was het ook geen probleem.

Zou ook wat zijn als wij ieder jaar een int. rijbewijs moeten gaan halen in nederland?

En daarbij een agent (zijnde vertegenwoordiger van de zuidafrikaanse wet) keek naar mijn rijbewijs en toen ik vertelde dat het een internationaal rijbewijs was, toen knikte hij begrijpend: yes, yes I can see that. Nou Remco, als de politie het zelfs zegt, dan is het toch goed….:)

Maar voor iedere bezoeker aan ZA: gewoon het ANWB int. rijbewijs halen. Ben overigens (al weer een poosje) bezig met het omwisselen van ons nl.se rijbewijs.

Groeten uit warm Balule, ongewoon voor deze tijd: 32 graden gisteren!!! Volgens Edwin (game ranger) is dit erg vreemd, hij had het in 18 jaar tijd nog nooit meegemaakt. En 3 nachten geleden lag er ijs op zijn tent :(

Corné.

www.amukela.com

• Maria

Inderdaad , is het verplicht om zo,n rijbewijs mee te nemen naar oaZ A Amerika en Canada

• paulus

Is het niet zo dat je je Nederlandse rijbewijs makkelijk kan omwisselen voor een zuidafrikaans rijbewijs, maar……………. dat je bij terugkeer naar NL je zuidafrikaans rijbewijs niet zomaar kan inwisselen voor een Nederlandse en weer een examen moet afleggen?

• Corné.

Zou kunnen, heb geen plannen om terug te keren naar Nederland. Belangrijk voor ons dat het zuidafrikaanse rijbewijs ook in de omliggende landen geldig is.

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• loes

corne, je schrijft dat je al een poosje bezig bent met het omwisselen van je ned rijbewijs - moet ik hieruit opmaken dat dat niet zo eenvoudig is als even een nieuw “kaartje”uitdraaien? of moet ik het maar zien zoals het 1 jaar duurde eer dat ik een nieuw id boek in mijn bezit had? gewoon de ambtenaren die het druk hebben zoals overal ter wereld!

• Corné.

Hoi Loes,

De procedure is niet zo ingewikkeld, maar het gaat over diverse schijven: Phalaborwa-Gyani-Pretoria…. blijkbaar werkverschaffing?

Ambtenaren hebben het erg druk blijkbaar :)

Een gezellig weekeinde!

Corné.

www.amukela.com