Jongens, we praten hier niet over twaalf euro hoor. Het gaat om DERTIEN hele euro's Wel even een verschilletje lijkt mij!
heb afgelopen jaar een boete gehad van R250 voor het niet hebben van een internationaal rijbewijs vlak voor de kerst (naast mij werden boetes uitgedeeld voor het rijden met blote voeten) de kerst bonus moest even weer verdiend worden. moest ter plekke betalen, en kreeg 4 dagen later een agent aan de deur die mijn geld terug kwam brengen omdat het na klagen een belachelijke boete bleek…
dus zoals je zegt, verplicht, niet nodig, todat je het nodig hebt, maar dan blijkt het toch weer overbodig… africa, you gotta love it!!
neem er sinds begin dit jaar ook een mee, want ik wil in geval van een aanrijding geen problemen met de verzekering. maar mijn vraag aan de permanent in za woonachtige nederlanders ; mag je als inwoner van za wel met een buitenlands rijbewijs blijven rijden? toen ik naar ned verhuisde en na enige tijd mijn za rijbewijs omruilde voor een roze papiertje, bleek dat ik vanaf het moment dat ik hier ingeschreven was, niet meer met za/int rijbewijs had mogen rijden. weet van enkele andere EU landen dat dit ook zo is
ik begrijp je niet helemaal remco - ik ben altijd nederlandse geweest en gebleven en neem aan dat de prikkers zoals corne en annemiek dat voorlopig ook blijven, maar heeft dit dan ook invloed op welk rijbewijs je mag gebruiken in een ander land of duurt het tegenwoordig zo lang eer je permanent resident wordt in za?
grts
Sorry Loes het antwoord was ook wel erg kort ;-)
De regels voor de EU zijn dat als je je vanuit een EU land binnen NL vestigd je nog 10 jaar met het rijbewijs uit je eigen land mag blijven rijden, tenzij het buitenlandse rijbewijs binnen die periode van 10 jaar verloopt, dan zal je een NL rijbewijs moeten halen. Vestig je je in NL vanuit een land buiten de EU dan mag je nog 185 dagen na vestiging in NL blijven rijden met dat rijbewijs, dit geldt dus voor ZA rijbewijzen in NL. Ik denk dat ZA omgekeerd ook zulke regels heeft maar ik weet niet welke precies, dat zou je kunnen opvragen bij de Ambassade.
Groetjes Remco.
www.zuidafrikaforum.nl
Gevonden op de website van de universiteit van Pretioria :
For insurance purpose it is advisable to obtain an international driver's license in the country in which the holder's national license was issued. An international diver's license is valid for one year. Information about the renewal of such a license should be obtained in the country of origin before proceeding to South Africa. The holder's national driver's license is valid for a period of six months from date of entry in the RSA, provided it has been issued in English and that it contains a photograph of the holder and his/her signature; and the holder's nationality.
Hier staat dus dat een Nederlands rijbewijs slechts 6 maanden geldig is vanaf het moment dat je ZA binnenkomt. Kennelijk controleren ze hier niet goed op, maar ze kunnen er dus wel moeilijk over doen.
PS Corné je hebt goed mazzel gehad als ik dit lees ;-)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?