internationaal rijbewijs

• Pieter

hallo,

we gaan in september met een camper trekken. Nu geeft de ANWB aan dat een internationaal rijbewijs gewenst is. Is dat inderdaad nodig? Toen we naar Canada zijn geweest gaf de ANWB dat ook aan maar daar bleek dat helemaal niet nodig. ik heb meer de indruk dat ze die graag willen verkopen.

Iemand ervaring hiermee?

• Annemieke

Hallo Pieter,

Is al veel over geschreven op dit forum, maar mijn mening is dat het niet echt nodig. Vraag aan je verhuurmaatschappij of ze dat echt vragen. Het NL rijbewijs is ook in de Engelse taal, dus is international. En hier spreken Engels, dus geen probleem.

Wijzelf rijden hier gewoon met het NL rijbewijs.

Veel plezier op je vakantie.

Groetjes uit een zonnig Kyalami

Annemieke

• Remco

Pieter, er is inderdaad veel over geschreven. Het is niet de ANWB alleen die het aanraadt maar ook de ZA ambassade. Zelfs verplicht volgens hun. Nou kunnen we weer een hele lange discussie oprakelen, maar wat ik me altijd afvraag is waarom mensen moeilijk doen over 12 euro voor zo'n papiertje op een reis naar ZA. Afgelopen keer vroegen ze er bij ons wel naar bij de autoverhuur, de keren ervoor niet. Aan de andere kant, als ze om wat voor reden je rijbewijs in willen vorderen kan je ze het waardeloze internationale rijbewijs geven en je echte rijbewijs houden. Uiteraard moet je het zelf beslissen maar voor die paar euro's zou ik het gewoon doen.

Groetjes Remco.

www.zuidafrikaforum.nl

• Ella

Hallo Pieter,

Wij gaan al zeker een jaar of 10 naar Zuid-Afrika en altijd nemen wij een Int. rijbewijs mee. Het is nm precies zoals Remco al zei: Indien je toch door één of andere oorzaak je rijbewijs moet afgeven dan het Int. rijbewijs. Wij zijn nm al eens aangehouden ivm te hard rijden en het werkte prima met het Int. rijbewijs.

Veel plezier in het geweldige land!

Ella

• Ruud

Hoi Pieter,

kort antwoord; het is verplicht alleen wordt het bijna nooit gecontroleerd.

Dat er slechts heel af en toe naar gevraagd wordt doet niets af aan het feit dat het verplicht is.

Ben het met Remco eens, op zo'n reis kost het slechts een schijntje.

groeten en een mooie reis.

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Ingrid

hoi Pieter,

als je je er zelf prettiger bij voelt, dan moet je gewoon dat int.rijbewijs gaan halen. Zelf wonen wij hier en rijden we rond met alleen een nederlands rijbewijs. Toevallig ben ik gister nog bij een roadblock staande gehouden, toen heb ik zelf er maar bij verteld dat het een nederlands rijbewijs is. Ze kon de engelse beschrijving op het rijbewijs ook goed lezen en wenste me nog een prettige dag,

groetjes van Ingrid en een prettige vakantie

nb ze hebben hier nog nooit naar ons internationale rijbewijs gevraagd

• paulus

Ja er is enorm over geschreven. So I rest my case.

Wat mij wel opvalt is dat mensen 100 euro betalen voor allerlei vaccinaties, die niet verplicht zijn, dan 12 euro voor een internationaal rijbewijs wat volgens de ZA ambassade wel verplicht is.

• Pieter

hallo allemaal,

iedereen bedankt voor de antwoorden, divers allemaal, ga er toch maar een aanschaffen. de primaire vraag van mij echter was of het überhaupt nodig was, ging niet over het feit dat het geld kost, dat wist ik wel en is ook geen probleem.

Maar samengevat: het is verplicht maar je hebt het eigenlijk niet nodig (tot je in een situatie komt dat je het wel nodig bent), het is zo simpel. Toch??

• Remco

Yeps dat is een zeer mooie samenvatting hahahaha ;-)

Ik bedoelde jou ook niet hoor met die 12 euro Pieter, doelde meer op discussies in het verleden ;-)

Groetjes Remco.

www.zuidafrikaforum.nl

• Corné.

Je hebt idd een ‘internationaal’ rijbewijs nodig….. Maar volgens mij is je nederlandse rijbewijs al ‘internationaal’? Het documentje van de ANWB is slechts een vertaaldocument, handig als je bijv. naar China of Rusland op vakantie gaat.

Woon hier nu ruim 4 jaar en men heeft nooit het vertaaldocument van de ANWB willen zien. Onlangs nog een auto gehuurd, geen probleem. Door de politie afgelopen zondagmiddag aangehouden buiten Hoedspruit, geen probleem toen ze mijn nederlandse rijbewijs zagen.

Maar idd, voor het geld zeker niet laten, hoe meer documenten hoe meer indruk het maakt :)

Veel plezier op je vakantie!

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com