Tsvangirai zoekt toevlucht in Nederlandse ambassade

• Aryan

ma 23 jun 2008, 15:15 | 218 reacties

Tsvangirai zoekt toevlucht in Nederlandse ambassade

door onze parlementaire redactie

DEN HAAG - De Zimbabwaanse oppositieleider Morgan Tsvangirai is de Nederlandse ambassade in Harare ingevlucht.

De oppositieleider is zondag op het terrein aangekomen en heeft daar de nacht doorgebracht. Hij heeft tijdelijk zijn veiligheid gezocht op de Nederlandse ambassade en beraadt zich op verdere stappen, aldus Verhagen. Tsvangirai heeft geen asiel aangevraagd bij de Nederlanders.

Nederland is van mening dat met name Zuid-Afrika de druk op het regime van president Robert Mugabe moet opvoeren om tot een oplossing te komen. Volgens minister Bert Koenders

• Maria

Nederland is van mening dat met name Zuid-Afrika de druk op het regime van president Robert Mugabe moet opvoeren om tot een oplossing te komen.

Niet alleen volgens Nederland maar volgens de geheel vrij denkende wereld, Mkebi ZA lijkt op een struisvogel :(

• Ton M

Ik lees inderdaad iedere keer dat ZA wat moet doen. Ik begrijp dit niet helemaal, waarom niet ook Zambia, Botswana, Namibië enz niet? En… wat moeten ze dan doen?

Wie kan me dat uitleggen.

Ton M.

• Hans

Zuid-Afrika moet militair ingrijpen om dictator Mugabe met zijn moordbrigades eens en voor altijd te verwijderen, en het land overdragen aan de VN en oppositie

• Remco

http://www.nu.nl/news/1626687/60/%27Tsvangirai_legt_woensdag_verklaring_af%27.html

• nrrdgrrl

het komt doordat mbeki de enige is/lijkt te zijn waar mugabe nog wel eens naar luistert. al denk ik zelf dat dat is doordat mbeki tamelijk kritiekloos is.

de achterliggende reden is dat het halve anc in zim onderkomen en bescherming kreeg tijdens de strijd tegen de apartheid. kameraad mbeki (opgeleid in de sovjetunie) zal daarom mugabe nooit ‘verraden’.

mijn persoonlijke vermoeden is dat mugabe ook wel wat dingen over mbeki weet die de laatste niet graag openbaar ziet worden, zeker niet nu hij nog maar een jaar president zal zijn (en daarna zijn juridische onschendbaarheid kwijt is).

enniewee. als mbeki mugabe niet langer de hand boven het hoofd houdt komt de laatste pas echt in de problemen, m.n. op economisch gebied. een strikt optreden van z-a tegen zim (sancties ivm mensenrechten, bijvoorbeeld) zou dus invloed hebben op mugabes handelen. maar zolang dat niet gebeurt is za zims economische redder. daardoor kan mugabe langer aanblijven.

voor de duidelijkheid, ook thuis wordt mbeki al jaren afgebrand om zijn standpunt in deze kwestie. maar hij is de baas he.

(terzijde: zuma begint te snappen dat dit een gouden kans is om eens wèl een standvastige mening te hebben, we horen hem ineens weer de laatste dagen)