wellicht ten overvloede: reisadvies Zim (11-6-08)

• Aryan

http://www.anvr.travel/bekijklandeninfo.php?openForm=sub7&intLandID=223&Zoek=Zoek#anchor_ledeninfo1

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

laatste update: 11-06-2008

Samenvatting

Gezien de instabiele veiligheidssituatie naar aanleiding van de verkiezingen worden niet-essentiële reizen naar Zimbabwe momenteel ontraden. (zie ‘Actualiteiten').

In Harare en Bulawayo komen berovingen, al dan niet met geweld, voor. Reizigers vormen een makkelijke prooi en dienen afgelegen en/of donkere plaatsen te vermijden.

Rekening moet worden gehouden met veel politiecontrole. Reizigers dienen altijd de juiste documenten bij zich te dragen en zich strikt aan de wetten en regels te houden. De situatie in volksbuurten door het gehele land is explosief en er kan zomaar oproer ontstaan. Ook worden er soms plotseling politiecharges uitgevoerd. Hoewel reizigers hierbij vooralsnog geen speciaal doelwit vormen, wordt u geadviseerd alert te zijn en u in voorkomende gevallen zo spoedig mogelijk uit de voeten te maken.

De wisselkoers vormt een groot probleem. Steeds meer doen zich tekorten voor op de consumentenmarkt, zoals bij benzine/diesel, zuivel, suiker, medicijnen, enz. U wordt geadviseerd uw reizen per auto goed voor te bereiden en bij voorkeur in groepsverband te reizen (zie ‘Actualiteiten').

In verband met landbezettingen, wordt u ontraden commerciële boerenbedrijven te bezoeken.

• linda neefjes

waarom zegt mijn reisorganisatie ( shoestring) waar ik op 19 juli mee op reis ga, hier niks over dan. Heb vrijdag gebeld en zij zeiden dat de reizen tot nu toe nog zijn doorgegaan en dat de mensen daar blij met toeristen zijn. Ik niet zo erg met het land op dit moment…

• Erik

Hey Linda,

Waarschijnlijk ga je alleen naar Victoria Falls (en zo niet dan moet je zeker maar effe contact opnemen met Shoestring).

In Victoria Falls zijn ze zeker blij met toeristen, en zal zelfs de politie er alles aan doen om hen te beschermen. Dus zeker geen reden om daar NIET heen te gaan.

Victoria Falls is gewoon veilig, niks aan het handje daar.

Veel plezier daar!!!

• Erik

Beetje vaag en niet erg up to date reisadvies. Ze hebben het nog steeds over een officiele koers en de koers op de zwarte markt. Wel nu: deze bestaat niet meer, en de onofficiele koers is de enige koers geworden die er is.

Ik zou je zelfs aanraden je forex nu juist wel te wisselen bij een bank, aangezien je daar een hogere exchange rate voor krijgt tov de handelaar op de straat….

• paulus

Erik,

Dat houdt dus nu in dat je als buitenlander een huis kan kopen in Zimbabwe. Deze huizen kosten1,5 quadrillion zim dollars.

Tegen de vroegere , door de overheid vastgestelde koers, waren deze huizen onbetaalbaar.

Nu de onofficiele koers , officieel is geworden, scheelt het een slok op een borrel!