Auto verschepen

• gkerkhof

Heeft er iemand ervaring met het verschepen van een auto vanuit België of Nederland naar Kaapstad? Prijzen? Moet je de auto persoonlijk ophalen in de haven in Kaapstad? Kent er iemand een te vertrouwen garage of ander standplaats voor de auto tijdens de winter?

Alle info is welkom!

• greta

volgens mij is het niet toegelaten om auto's te verschepen naar ZA waarbij het stuur aan de linkerkant staat, lijkt mij ook niet zo evident om hier mee te rijden.

• Remco

Greta, met alle respect, volgens mij is dit onzin ;-)

Groetjes Remco.

• Remco

Greta, ik neem het ook onmiddellijk weer terug :-)

Je hebt gelijk volgens dit stuk :

http://www.ritztrade.com/south-africa-cape-town-johannesburg/south-africa-further-services/import-regulations/import-regulations.php

Groetjes Remco!

• greta

Hoi Remco,

je was me te snel af … ik plaatste mijn antwoord op basis van ‘horen zeggen’, maar vond ondertussen ook mijn informatie bevestigd op http://www.homecomingrevolution.co.za/?page=5&menu_id=81&category_id=8&related_id=14&letter=C&keyword=car&id=56

Groeten vanuit de tuinroute,

Greta

• gkerkhof

Hartelijk dank voor de reacties!greta schreef:

• Marco (Outback Africa)

Ik denk dat er wel een onderscheid gemaakt moet worden tussen definitief importeren en een NL of andere Europese auto daar tijdelijk gebruiken (op basis van een Carnet). Zelf heb ik 2x een Land Rover op en neer verscheept, de eerste keer een LHD en daarna een RHD.

Kosten, reken op zoiets als 2000 Euro one way voor alle kosten m.b.t. de verschepping, zeevracht (container 20 voet) in en uitladen, havengeld en agent hier en in ZA.

Zelf ophalen is wel aan te raden maar niet noodzakelijk. Tijdig ophalen is wel aan te raden want zo lang deze niet door de customs is staat de container opgeslagen een een customs depot en dat is erg duur.

Maar als je daar langere tijd een auto wilt gebruiken raad ik je aan er daar eentje te kopen. Zeker met de huidige dalende ZAR koers wordt het steeds interessanter.

En je laatste vraag, een opslagplaats voor de auto, bij vrienden of bekenden met een grote schuur :-)

Groeten, Marco

• Pim

Ja Marco heeft gelijk. We hebben zelf 3x een LHD naar ZA verscheept. De eerste keer per container via de haven in Rotterdam, de tweede keer Ro/Ro via Antwerpen en de laatste keer in een container met onze huisraad. De eerste twee met een Carnet de Passage, nu alleen verkrijgbaar bij de ADAC in Duitsland en niet meer bij de ANWB. En de laatste met importpapieren. Dat kan met een LHD alleen wanneer deze ouder is dan 2000.

Het Carnet moet je elk jaar vernieuwen. Kost iets van 200 Euro geloof ik. Hiervoor moet de Zuid Afrikaanse AA toestemming geven. In ons geval werd deze de eerste keer verleend maar de tweede keer moesten we de grens over in Mozambique voor de juiste stempeltjes.

Voor het Carnet moet je een borg hebben ongeveer ter grootte van de dagwaarde van de wagen. Dit kan een bankgarantie zijn.

Groeten,

Pim, die weer eens een steekas van zijn LR gebroken heeft…

• Zebra

Ja ooit 10 Jr geleden onze LandRovers meegenomen

Na 2000 kan je hier niet een linksgestuurde auto op SA papieren krijgen.

Anders een Carnet die jewel ieder jaar moet vernieuwen

Sterkte

Zebzi

• Zebra

Hahha LandRover perikelen

Zo herkenbaar

Die van mij staat nu een jr in de garage

wassut maar een steekas

:-(

zebz