Terug uit Zimbabwe

  • Erik

    Zondag weer teruggekomen van 4 weken in Zimbabwe. Ik ben daar op bezoek geweest bij een vriend en zijn familie. Ze leven in een van de townships bij Bulawayo.

    De eerste en laatste dagen van mijn reis heb ik in Victoria Falls doorgebracht, en de rest verder dus in Bulawayo.

    Bulawayo (en alle andere steden in Zim) zijn veilig en goed te bereizen. Ze staan toch min of meer bekend als “zetels van de oppositie”. Toch moet je wel oppassen met hetgene wat je zegt, je weet tenslotte nooit wie je voor je hebt. Daarentegen werd het mij erg afgeraden om naar de rural area’s af te reizen. Daar regeert op het moment de harde hand van de CIO, de “warvets” en bepaalde legeronderdelen. Helaas heb ik dus niet zijn familie en vrienden aldaar kunnen bezoeken, temeer niet mezelf, maar ook hen niet in gevaar te brengen. Blank zijn staat gelijk aan een lidmaatschap aan het MDC.

    Een neef van mijn vriend is wel voor enkele dagen terug gereisd naar de “rurals”. Hij werd opgepakt en heeft 2 nachten in een kamp gezeten, alwaar hij is geslagen en verhoord. Hij stond bekend als aanhanger van de oppositie, en heeft op “bijeenkomsten” openlijk zijn simpatie voor deze partij betuigd. Met een blauw oog, en wat striemen op de rug kwam hij, na een borgtocht van 10 M. Zim$ te hebben betaald, weer terug in de stad. Zelf vertelde hij dat ie geluk heeft gehad, en dat er zelfs bij mensen armen en voeten waren afgehakt. Om nog maar niet te spreken van hele huizen die in de fik zijn gestoken.

    De ZBC bericht echter alleen maar van ruiten die bij ZANU aanhangers zijn ingegooid, en de xenophobia in Zuidafrika wordt afgedaan alsof het alleen maar relschoppers betrefd die aangevallen zijn. De staatszender beleeft een tijd van totale propaganda, soms op het lachwekkende af. Het MDC krijgt geen enkele minuut zendtijd, en volgens Mugabe en de zijnen gaat het land een geweldige toekomst tegemoet. Eén woord van kritiek op de ZANU heb ik mogen meemaken: Mugabe vond dat de partij had zitten slapen, waardoor het nu noodgedwongen nog aan een runoff moest meedoen.

    Over de rol van Makoni wordt wisselend gedacht, maar een veelgehoorde versie is dat hij door ZANU naar voren is geschoven om de nodige stemmen van het MDC af te pakken, zodat deze partij geen meerderheid zou krijgen.

    De inflatie is hyperhyper . In de 4 weken dat ik er was ging 100 ZAR van 2,7 B. naar 12,3 B. Op zich vond ik dat er wel iets meer te koop was in de supermarkten, maar wat is er is voor de gemiddelde Zimba echt onbetaalbaar: 750 ml cookingoil voor omgerekend € 1,50, en een brood voor € 0,75 !!

    De staat van het land is echt dramatisch. In vergelijking met de voorgaande keren dat ik er was, zie je de armoede keer op keer toenemen. Om nog maar niet te spreken over de niet onderhouden infrastructuur. Het vervoer tussen de steden ligt zo goed als plat, de trein is het enige overgebleven, en betaalbare alternatief. Deze zitten dus prop-, en propvol.

    Maar er blijft toch hoop. Hoop dat het na de 27e allemaal anders gaat worden……

  • paulus

    Bedankt Erik.

    Zoals je het beschrijft begint het op Rwanda te lijken ( waar ik gewoond hebt).

    Afgehakte benen, martelingen etc

  • Corné.

    Hoi Erik,

    bedankt voor je verslagje, erg indrukwekkend om te lezen wat er allemaal gebeurd daar. Hier in Zuid-Afrika wordt door de media ook wel iets geschreven over de toestanden, maar jouw ervaringen zijn zeer opzienbarend.

    Ken Bulawayo nog een beetje van 1999 en vond het een plezierige en rustige stad. Veel kerkjes en Jaccaranda's en vanuit hier gingen we naar Matobo Hills NP.

    Ik blijf ook maar hopen dat er wat gaat veranderen maar denk wel dat de druk vanuit het buitenland opgevoerd moet gaan worden. En een opstand(je) sluit ik daar niet uit.

    Ga je dit jaar nog een keer naar Zimbabwe toe?

    Groetjes uit de bush,

    Corné.

    www.amukela.com

  • Erik

    Het is moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren, in alle situaties kan het ook alle kanten op.

    Persoonlijk verwacht ik niet al te veel oproer (zoals recentelijk bv in Kenya) van binnenuit, zelfs niet als Mugabe alsnog de presidentsverkiezingen zou gaan winnen.

    Mijn angst is wel dat als de internationale gemeenschap dan gaat ingrijpen het tot een zeer instabiele situatie komt. Het klinkt misschien raar, en ook ik hoop vurig op een verandering. maar de huidige situatie geeft het land ook een vreemde soort van balans, en als die plotseling wordt verstoord is het maar afwachten dus, zeker op lange termijn.

    En afhankelijk van deze situatie bepaal ik wel wanneer ik weer terug gaa. Maar een ding is zeker: ik ga beslist !!!

    Het land is te mooi, de mensen zijn te aardig en mijn vrienden zijn me te lief om ze links te laten liggen.

    Say no to “Total Empowerment, 100% Independence”!!!!!

    Erik

  • Reisgraag

    Erik,

    Ik hoop ook dat het kalm en rustig blijft, maar we beginnen soms toch te twijfelen als je Magabe zijn uitlatingen hoort. Lees Mugabe raises spectre of war :

    http://www.news24.com/News24/Africa/Zimbabwe/0,,2-11-1662_2340293,00.html

    Allen een fijn weekend

    Piet

  • Reisgraag

    Maar als je dit leest, lijkt het echt niet goed, Mugabe wil aan de macht blijven zelfs met geweld zegt hij.

    Mugabe ‘ready to go to war’

    http://www.news24.com/News24/Africa/Zimbabwe/0,,2-11-1662_2340696,00.html

    Piet

  • Martijn

    Hoi Erik,

    Een mooi en indrukwekkend verhaal! Ik vroeg mij verder nog af of er nog wel brood en levensmiddelen te verkrijgen zijn? Als ik je goed brgrijp zijn ze enorm duur, maar nog wel voorhanden. Is dat zo?

    En is er bijvoorbeeld nog benzine?

    Als je een toerist bent in Zuid Afrika, is het dan een mogelijkheid om voor een korte periode Zimbabwe in te gaan? Of is dit gewoon te gevaarlijk als je er onbekend bent met het land?

    Groet Martijn

  • Erik

    Martijn,

    Op zich is er nog wel één en ander verkrijgbaar, maar stel je er niet te veel bij voor. De supermarkten zijn nog steeds angstvallig leeg. Maar een brood, jam, frisdrank en zout zijn wel te krijgen. De rest zul je toch moeten zoeken op de paralelle markt.

    Benzine is echter wel een heel groot probleem, en je zult wel connecties moeten hebben om daar aan te komen.

    Persoonlijk zou ik het je ten zeerste afraden om op dit moment naar Zimbabwe te gaan. De situatie is gewoon te belabberd en te onvoorspelbaar. Je zult tegen enorm veel praktische problemen aanlopen, simpelweg omdat er een tekort aan alles is. En dan praat ik nog niet eens over de vele “roadblocks” die je zult tegenkomen (met de daarbij horende corrupte politie), en het politieke geweld op het platteland.

    NIET DOEN, dus. Wat nog wel goed en veilig te doen is, is het vliegtuig pakken van Johannesburg naar Victoria Falls, en daar een paar dagen te blijven. Ze zullen je daar met open armen ontvangen, temeer er bijna geen toeristen meer te vinden zijn.

    Erik

  • Martijn

    Erik, bedankt voor je mening en zal hem denk ik wel opvolgen. Wellichtt is het over een paar maanden wel wat rustiger en kan ik dan alsnog even gaan!