Onduidelijkheid visum ivm met stage, spoed

  • elinecastelijns

    Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik met dit bericht geen vraag stel die al honderd keer is gesteld. Anders alvast sorry daarvoor.

    Ik wil vanaf september stage gaan lopen in Zuid Afrika, en heb dit pas deze week echt kunnen regelen. Vandaar ook dat ik me pas zo kort van tevoren bezig kan houden met het visum. Ik heb wat gezocht op internet, maar word niet veel wijzer. De een zegt toeristenvisum plus verlenging, de ander zegt van tevoren hier aanvragen (als dat überhaupt nog kan?), en overal staat dat de regels zijn veranderd. Ik vroeg me daarom af of iemand hier er iets vanaf weet. Ik ga dus vanaf september op stage, t/m eind december (als het goed is 3 maanden en 3 weken). Hoe moet ik dit qua visum aanpakken?

  • loes

    persoonlijk vindt ik dat je dit soort info beter bij de za ambassade na kunt vragen. nav de discussie die we hier nog maar heel kort geleden hadden, lijkt mij dat je aan een toeristenvisum zowiezo niets hebt aangezien die maar voor 3 maanden geldig is. met de nieuwe wet/regels, kan die ook niet meer verlengd worden zonder eerst terug te gaan naar je “eigen” land. mijn advies zou dus zijn - ga maandag gelijk contact opnemen met de za autoriteiten in den haag. zij zijn de beste mensen om je de juiste info te geven.

    suc6

  • Annemieke

    In de ochtend tot 12. 00 uur kan je naar de SA ambassador in Den Haag. Ze kunnen je kan gelijk met de juiste formulieren helpen etc. en alleen .s midday dan je met ze bellen.

    Neem contract op met ze zijn de enige die je daadwerkelijk kunnen helpen. .

    En een touristen permit is alleen voor 90 dagen !! en geen dag langer, ga je maar 1 dag te laat weg , dan krijg je een boete en mag je Zuid Acrika niet meer in voor 5 jaar. Ook een nieuwe regel. En ver leaven kan alleen weer via de SA ambassador in je eigen land, niet meer in SA.

  • loes

    eline, de ambassade site is op www.zuidafrika.nl

    daar staan de openingstijden en je hoeft zo te zien geen afspraak te maken.

    klik op de site links (groen) aan bij “consular”

    dan rechts (blauw) consular FAQ. al snel zie je dan het kopje viasa and visiting south africa. mischien kan je nog verder doorklikken voor info.

    denk dat je ook rekening moet houden met een verklaring van goed gedrag.

    suc6

  • elinecastelijns

    Dankje voor de snelle berichten. Den Haag is niet echt om de hoek voor mij, dus ik hoop wel dat ze me dan ook meteen kunnen helpen en dat het niet te lang duurt ivm begindatum stage. Heeft iemand van jullie ervaring met de termijn waarop deze visa aangevraagd/geleverd kunnen worden? En weet iemand of het anders misschien sneller is om het via zo'n visumbureau te regelen?

  • loes

    ik begrijp dat je haast hebt, maar wacht nu maar rustig even af wat ze maandag te melden hebben. ga niet overhaastig met derden in zee want dit kost je vermoedelijk veel geld en zij moeten het toch ook via den haag regelen. vroeger moesten wij ook naar den haag voor een toeristenvisum en alle bijbehorende rompslomp, maar dat ging altijd probleemloos.

    dus mijn advies is - even geduld hebben tot maandag.

  • elinecastelijns

    Dankjewel weer voor je bericht. Ik heb nog nooit een visum geregeld en hoor altijd alleen maar horrorverhalen van ambassades die niet meewerken en heel lange wachttijden, dus ik ben een beetje aan het stressen erover. Ik hoop daarom dat ze er niet moeilijk over doen dat het al over minder dan 4 weken is… En in de tussentijd ben ik ook nog anderhalve week in het buitenland.

  • loes

    tuurlijk zijn er horrorverhalen, maar al die mensen waar het vlekkeloos verloopt, die zul je nooit horen.

    niet stressen, daar wordt je alleen moe van. ga wat leuks doen vanavond :)

  • Annemieke

    Hoe lang het gaat duren geen idee, dat doet namelijk niet de SA ambassade, maar binnenland zaken in Pretoria.

    Ga maandagmorgen erheen, vraag ondertussen bij je gemeente een verklaring van goed gedrag aan in het Engels.

    Laar een xray maken van je longen ( je mag geen Tb hebben) en je hebt een verklaring van een arts nodig. Maar die papieren kan je dus op de ambassade meekrijgen.

  • Joke

    Ik kan me voorstellen dat je stressed

    Maar aan de andere kant dit soort dingen nemen nu eenmaal tijd van te voren in beslag om het goed rond te krijgen

    Geen idee of deze stage net vorige week om de hoek is komen kijken maar je had natuurlijk al wat eerder informatie kunnen aanvragen bij de ambassade/consulaat.

    Je kan maar beter wat later aan je stage beginnen en alles in orde te hebben, dan op het vliegtuig gezet worden en als ongewenst aangemerkt zijn voor Zuid Afrika.

    t Zal vast wel goed komen, maar geduld is iets wat je moet hebben, anders hoef je niet eens te beginnen aan een stage hier. Alles vergt een lange adem

    Succes